• mammapappa

    Vi som ger oss på bebisverkstad hösten 2016!

    Hej!

    I höst sätter jag (tjej 27) och sambon (kille 31) igång med bebisverkstad. Håller just nu på att förbereda min kropp med träning och har även börjat med folsyra. Sambon är väldig glad för att vi ska sätta igång så han tränar, äter zink och kollar på massa bebissaker. Flört 

    Är det någon mer som planerar att sätta igång i höst som vill följas åt? Hur förbereder ni er? :)


    Pytte
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-22 10:53
    Bebisverkstad hösten 2015 ska det vara :D
  • Svar på tråden Vi som ger oss på bebisverkstad hösten 2016!
  • Josefinus

    Hej!

    Jag och min man planerar att börja försöka nu till hösten/vintern. Jag är 23 år och han är 26. Egentligen är planen att börja försöka efter att mina p-piller tar slut (har räknat och sista kartan tar slut 25 november) men jag vet inte om jag vill vänta till dess. Jag har precis tagit lärarexamen och ska börja jobba till hösten. Vill helst ha jobbat minst ett år innan vi får barn. Har inte börjat förbereda mig på något sätt förutom att jag vill träna upp kroppen så att jag är i bra form när jag blir gravid.

  • Snorkfraken91

    Hej! Vi ska också börja nu till hösten. :) Vi är båda 24 år gamla. Jag ska sluta äta mina p-piller redan nu i juli, men tänker att det nog kan ta ett tag för kroppen att ställa om och vi kommer inte att "aktivt" försöka förrän under hösten, men händer det innan blir vi såklart bara glada. :) Precis som Josefinus har jag just blivit klar som lärare och ska börja jobba till hösten. Jag har börjat äta folsyra och tränar sex gånger i veckan.

  • Josefinus

    Vad kul att du också är nybliven lärare! Vilken inriktning har du? Jag själv är 4-6 lärare. Har du fått fast anställning på pappret? Rektorn på skolan som jag ska börja jobba på sa nämligen att man inte kan få fast anställning innan man har sitt lärarleg, har dock klasskompisar som inte fått samma info. Jag har skrivit på ett jobbavtal som sträcker sig fram till årsskiftet, där står "visstidsanställning som övergår i tillsvidareanställning då lärarlegitimation kan uppvisas". Det är detta som får mig att vilja vänta lite till för jag är rädd att jag inte ska få fortsätta jobba där om jag går ut med graviditet innan jag fått fast tjänst på pappret. 

  • Snorkfraken91
    Josefinus skrev 2015-06-30 12:37:35 följande:

    Vad kul att du också är nybliven lärare! Vilken inriktning har du? Jag själv är 4-6 lärare. Har du fått fast anställning på pappret? Rektorn på skolan som jag ska börja jobba på sa nämligen att man inte kan få fast anställning innan man har sitt lärarleg, har dock klasskompisar som inte fått samma info. Jag har skrivit på ett jobbavtal som sträcker sig fram till årsskiftet, där står "visstidsanställning som övergår i tillsvidareanställning då lärarlegitimation kan uppvisas". Det är detta som får mig att vilja vänta lite till för jag är rädd att jag inte ska få fortsätta jobba där om jag går ut med graviditet innan jag fått fast tjänst på pappret. 


    Jag är gymnasielärare i engelska och svenska. Jag har fått precis samma info som du, att det inte går att få fast anställning utan lärarleg. Så jag kommer ha ett långtidsvikariat nu så får vi se vad som händer sen. Även fast det hade varit skönt att ha något att komma tillbaka till kan det ta länge innan man får något fast (i alla fall där jag bor och med min inriktning) så jag kommer inte vänta in det. Något kommer alltid finnas efter mammaledighet. :) Men om det för dig står sådär på ditt jobbavtal tror jag verkligen inte du behöver oroa dig! 
  • Josefinus
    Snorkfraken91 skrev 2015-06-30 14:06:27 följande:

    Jag är gymnasielärare i engelska och svenska. Jag har fått precis samma info som du, att det inte går att få fast anställning utan lärarleg. Så jag kommer ha ett långtidsvikariat nu så får vi se vad som händer sen. Även fast det hade varit skönt att ha något att komma tillbaka till kan det ta länge innan man får något fast (i alla fall där jag bor och med min inriktning) så jag kommer inte vänta in det. Något kommer alltid finnas efter mammaledighet. :) Men om det för dig står sådär på ditt jobbavtal tror jag verkligen inte du behöver oroa dig! 


    Okej, vad roligt! Skönt ändå att ha jobb klart inför hösten. Som du säger så tror inte jag att det kommer bli några problem heller egentligen. Kan ju hoppas att det går fort att få lärarlegitimationen. Sedan finns det gott om jobb på mellanstadiet så i värsta fall skulle jag väl få söka nytt jobb.

    Pratade med min man förut och vi kom fram till att vi inte vill vänta till i vinter. Jag struntar i vad de på jobbet kommer tycka och kör på det som känns rätt för oss istället. Vi bestämde att vi ska börja försöka i september. Jag ska ta två till p-pillerkartor efter den jag är på nu och sedan sluta. Sista kartan är slut 3 september då och det känns lagom Sen vet man ju aldrig hur lång tid det kommer ta att bli gravid så varför vänta mer när vi båda så gärna vill.
  • Snorkfraken91
    Josefinus skrev 2015-06-30 15:55:26 följande:
    Okej, vad roligt! Skönt ändå att ha jobb klart inför hösten. Som du säger så tror inte jag att det kommer bli några problem heller egentligen. Kan ju hoppas att det går fort att få lärarlegitimationen. Sedan finns det gott om jobb på mellanstadiet så i värsta fall skulle jag väl få söka nytt jobb.

    Pratade med min man förut och vi kom fram till att vi inte vill vänta till i vinter. Jag struntar i vad de på jobbet kommer tycka och kör på det som känns rätt för oss istället. Vi bestämde att vi ska börja försöka i september. Jag ska ta två till p-pillerkartor efter den jag är på nu och sedan sluta. Sista kartan är slut 3 september då och det känns lagom Sen vet man ju aldrig hur lång tid det kommer ta att bli gravid så varför vänta mer när vi båda så gärna vill.

    Ja! Vi har gjort det bra som tagit oss igenom utbildningen och fått jobb! :D Jag hoppas som du att lärarleget ska komma snabbt. 


    Det tycker jag låter vettigt! :) Om det är så pass att det tar sig direkt i september så blir det ju ändå BF i juni för dig så då kommer du ändå ha hunnit jobba ett år. Du äter också p-piller alltså? Vilka äter du? Jag hoppas kroppen ställer om sig fort, det verkar vara så olika för alla. 


    Du säger din man, ni är alltså också gifta? :) Kul i så fall med någon annan som gift sig i ung ålder. :D

  • Tjillevippens

    Jag hänger gärna på er här! Vi tänkte börja i november, då 25 och 27 år gamla :) båda med fast anställning sedan ett tag tillbaka. Jag har förberett mig sen i våras med viktnedgång och en hel del träning, och har hittills gått ner 13 kg. Känns toppen, och som att jag ger min kropp bättre förutsättningar för var dag som går :) jag har använt mig av en p-dator sedan 3 år tillbaka så jag har inga hormoner som ska ur kroppen, och dessutom redan snorkoll på kroppen och dess signaler!

  • NMT

    Jag hänger också på här! Jag slutar med preventivmedel om en vecka o efter det får vi se hur lång tid det tar, gärna i september, vore mysigt att få en bebis lagom till nästa sommar : ). Vi fyller båda 28 snart.

  • Josefinus
    Snorkfraken91 skrev 2015-06-30 18:24:29 följande:

    Ja! Vi har gjort det bra som tagit oss igenom utbildningen och fått jobb! :D Jag hoppas som du att lärarleget ska komma snabbt. 


    Det tycker jag låter vettigt! :) Om det är så pass att det tar sig direkt i september så blir det ju ändå BF i juni för dig så då kommer du ändå ha hunnit jobba ett år. Du äter också p-piller alltså? Vilka äter du? Jag hoppas kroppen ställer om sig fort, det verkar vara så olika för alla. 


    Du säger din man, ni är alltså också gifta? :) Kul i så fall med någon annan som gift sig i ung ålder. :D


    Ja men exakt, bra jobbat av oss! Vi får hoppas att vi har tur och slipper vänta allt för länge på leg.

    Ja, egentligen vore det ju optimalt att bli gravid snabbt och få barn lagom till sommarlovet och inte behöva ta ut föräldrarpenning de första månaderna :) Synd bara att man inte kan planera sånt, men man kan ju alltid hoppas ;) Just nu äter jag Prionelle 28. Har läst att vissa blivit gravida typ direkt efter att ha slutat med p-piller så kan ju hoppas att det blir så :) Ska bli så spännande att börja försöka i vilket fall. Så stort! Känns nästan overkligt att sitta och skriva i ett forum om att skaffa barn. Har längtat så länge och nu är det liksom snart dags! :D

    Jag gifte mig den 28e juni förra året, så var alltså 22 år då och min man 25 år. Tyckte det var lite tråkigt när utomstående (absolut inte familj och vänner, de var bara glada) kommenterade att jag var så ung. Vad spelar det förr roll liksom? Skulle vi vänta då bara för sakens skull. Nä, det kändes rätt för oss.Vi ville också gärna gifta oss innan vi bildade familj. När gifte ni er? :)
  • Josefinus
    Tjillevippens skrev 2015-06-30 19:49:30 följande:

    Jag hänger gärna på er här! Vi tänkte börja i november, då 25 och 27 år gamla :) båda med fast anställning sedan ett tag tillbaka. Jag har förberett mig sen i våras med viktnedgång och en hel del träning, och har hittills gått ner 13 kg. Känns toppen, och som att jag ger min kropp bättre förutsättningar för var dag som går :) jag har använt mig av en p-dator sedan 3 år tillbaka så jag har inga hormoner som ska ur kroppen, och dessutom redan snorkoll på kroppen och dess signaler!


    Bra jobbat! Jag håller med om att det känns som en väldigt bra förutsättning att vara normalviktig och hyfsat vältränad när man blir gravid. Jag har själv 10 kilo som jag behöver gå ner för att nå normalvikt, men nu när vi har bestämt oss för att snart försöka så blir jag motiverad till att ta tag i det på allvar. Tänker också att det kan vara roligt att se graviditeten tidigt, istället för att bara se massa fett på magen :P

    Skönt med ett hormonfritt preventivmedel. Jag funderar också på det där med p-dator, men att i så fall börja med det för att hitta ägglossningen. Ska nog i vilket fall inte fortsätta med p-piller efter att vi har fått barn.
Svar på tråden Vi som ger oss på bebisverkstad hösten 2016!