• telly

    Tidig som bebis - hur har det gått i tex skolan?

    Ni med tidiga bebisar, alltså som kanske fäste blicken tidigt, började krypa tidigt, prata tidigt osv. Hur har det gått för era barn sen? Har dom fortsatt att ligga i framkant? Beter sig som om de är äldre än vad de är? En annan mognad. Eller blev dom som helt vanliga ungar??

  • Svar på tråden Tidig som bebis - hur har det gått i tex skolan?
  • Kyrkby

    Försprånget försvann i samband med att puttinutterna blev 12-13 år.
    Sedan blev de så slöa och ointresserade så att en sengångare var mer inspirerande att tala och umgås med.
    Nu har det passerat 20 års dagen och nu inser puttinutterna att det finns ett liv utanför sängen.....

    Försprånget försvann efter ngr år, du behöver inte vara orolig för att du har en ny Einstein hemma bar för att barnet är tidigare än gransbarnet. Sorry 

  • sextiotalist

    De andra barnen kom ikapp. Det enda som min grabb sticker ut fortfarande är att han är väldigt verbal och har ett väldigt bra ordförråd

  • telly
    viseversa skrev 2015-06-18 16:58:02 följande:

    Att vara tidig som bebis säger inget om intelligens.


    Tänkte mer på mognad än intelligens.
  • Mascaraklumpar

    Ja och nej, antar jag. Min 8-åring är väldigt verbal, ligger i 96:e percentilen då det gäller ordförståelse och håller just nu på att lära sig ett tredje språk. Samtidigt utreds han hos sjukgymnast just nu då han är väldigt sen med det motoriska.

    Det lustiga är att som spädbarn var det just motoriken han var extremt tidig med.

  • telly
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-18 19:18:18 följande:

    Ja och nej, antar jag. Min 8-åring är väldigt verbal, ligger i 96:e percentilen då det gäller ordförståelse och håller just nu på att lära sig ett tredje språk. Samtidigt utreds han hos sjukgymnast just nu då han är väldigt sen med det motoriska.

    Det lustiga är att som spädbarn var det just motoriken han var extremt tidig med.


    Ok intressant!
  • Mellanmjölkens land

    4åringen var jättetidig fram till 1 år. Drog sig fram vid 2 mån, satt stödd på händerna strax efter 3 mån, gick mot möbler vid 6 mån osv.

    Andra barn började komma ikapp runt året men ett visst motoriskt försprång fanns kvar i ytterligare 1-2 år. Är någorlunda genomsnittlig nu och även om vissa motoriska grejer (t ex lära sig cykla) går smidigare än genomsnittet har det mer med intresse än med fysiska färdigheter att göra

  • lövet2

    Den som var extremt tidig i talet och verkligen har haft "talets gåva" visade sig ha en lätt dyslexi, så det gick väl så där i skolan.
    Den som var jättetidig med att klättra och göra det mesta med händerna, höll sig lite över genomsnittet i skolan.
    Den som var tidig med nästan allt utom talet, har varit en lysande stjärna genom 9 års grundskola.

  • Mrs Green

    Min tjej pratade tidigt och läste tidigt, det kan jag kanske tänka mig har ett samband, att hon var/är intresserad av ord och olika sätt att kommunicera.

    Hon var sen med grovmotoriken (krypa och gå) men framåt skolåldern var hon ikapp (cykling och simning t.ex).

  • Kyrkby
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-18 19:18:18 följande:

    Ja och nej, antar jag. Min 8-åring är väldigt verbal, ligger i 96:e percentilen då det gäller ordförståelse och håller just nu på att lära sig ett tredje språk. Samtidigt utreds han hos sjukgymnast just nu då han är väldigt sen med det motoriska.

    Det lustiga är att som spädbarn var det just motoriken han var extremt tidig med.


    Vete fan om inte språket ibland är viktigare än motoriken !!
    Uppenbart fungerar käften och huvudets innandöme för grabben.

    Jag sa en gång när jag hade med praktikanter att göra på hotell, till lärarna.
    Det är viktigare att eleverna kan prata MINST Svenska Engelska och ytterligare ett eller två språk än att dom kan svensk historia eller logaritmer och periodiska systemet ! Gällde elever som ville gå turist och hotell inriktning inte natur !!
    Vi blev avstängda som praktikhotell för att vissa ämnes lärare klagade.
    Bemötte kritiken med att vi skall hjälpa och vara hotellgäster till lags, inte ngn kemist eller historiker, i deras professioner. 
    Eleverna gick ut i ngn form av bojkott , eleverna krävde att vi, hotellet, skulle vara kvar som praktikhotell.
    Efter mkt pratande och ältande gav utbildnigsföretaget med sig, vi fick tillbaka eleverna.
    Idag är två av dessa elever chefer för ngr av Sveriges flaggskepp inom hotellnäringen, tack var oss/mig ....
    Det tror jag inte, utan att eleverna förstod vikten att kunna språk.
    Om du inte kan prata om din kunskap, oavsätt vilken, hur skall du då kunna kommunicera ?

    Språk är så viktigt, vill säga att det är viktigare än att kunna kissa !!!!!
    Själv är jag ordblind och kan inte skillnaden på verb och metronomer osv
  • Natulcien
    Mrs Green skrev 2015-06-18 21:23:17 följande:

    Min tjej pratade tidigt och läste tidigt, det kan jag kanske tänka mig har ett samband, att hon var/är intresserad av ord och olika sätt att kommunicera.

    Hon var sen med grovmotoriken (krypa och gå) men framåt skolåldern var hon ikapp (cykling och simning t.ex).


    Hmm. Påminner om vår son.
    Han var/är också sen med det grovmotoriska. Kröp och gick sent. Har aldrig gillat att klättra. Snubblade över sina egna fötter långt efter det att han kunde gå. Nu är han 4,5 och kör fortfarande 3-hjuling. Väldigt försiktig.
    Men han pratade tidigt. Långa meningar och rent uttal i tidig ålder. Är oerhört verbal, och förbluffar de flesta med sitt avancerade språk.
  • sextiotalist
    Kyrkby skrev 2015-06-18 21:48:23 följande:

    Vete fan om inte språket ibland är viktigare än motoriken !!

    Uppenbart fungerar käften och huvudets innandöme för grabben.

    Jag sa en gång när jag hade med praktikanter att göra på hotell, till lärarna.

    Det är viktigare att eleverna kan prata MINST Svenska Engelska och ytterligare ett eller två språk än att dom kan svensk historia eller logaritmer och periodiska systemet ! Gällde elever som ville gå turist och hotell inriktning inte natur !!

    Vi blev avstängda som praktikhotell för att vissa ämnes lärare klagade.

    Bemötte kritiken med att vi skall hjälpa och vara hotellgäster till lags, inte ngn kemist eller historiker, i deras professioner. 

    Eleverna gick ut i ngn form av bojkott , eleverna krävde att vi, hotellet, skulle vara kvar som praktikhotell.

    Efter mkt pratande och ältande gav utbildnigsföretaget med sig, vi fick tillbaka eleverna.

    Idag är två av dessa elever chefer för ngr av Sveriges flaggskepp inom hotellnäringen, tack var oss/mig ....

    Det tror jag inte, utan att eleverna förstod vikten att kunna språk.

    Om du inte kan prata om din kunskap, oavsätt vilken, hur skall du då kunna kommunicera ?

    Språk är så viktigt, vill säga att det är viktigare än att kunna kissa !!!!!

    Själv är jag ordblind och kan inte skillnaden på verb och metronomer osv


    OT för att vara ordblind så skriver du väldigt bra. Men du stämmer in på mina fördomar on ordblinda. Ert skriftspråk är ofta bättre än vi som inte är det.

    Sedär nu blev det en on istället för om (tyvärr kan jag inte redigera i texten från mobilen i efterhand och för lat för att skriva om texten)
Svar på tråden Tidig som bebis - hur har det gått i tex skolan?