• Anonym (Mamma)

    Ultraljud via ändtarmen för att hon är oskuld!?

    Hej.

    En liten fråga ifrån mig som är gammal och omodern.

    Min dotter är 13 år, igår var hon på gynundersökning då hon har så fruktansvärt ont vid mens, samt att hon blöder väldigt mycket.

    Läkaren ville göra en gynundersökning och frågade min dotter ifall hon haft samlag innan.

    Dottern berättade då att hon var oskuld.

    Varpå läkaren säger " okej, då är du nog för trång för ett vanligt ultraljud, så jag måste gå in i stjärnan "

    sagt o gjort så stoppar han in ultraljudet i ändtarmen utan bedövningsgel. Dottern upplevde detta som väldigt smärtsamt och jobbigt.

    Jag har aldrig hört talats om att man gör gynundersökning via ändtarmen.

    Dottern är numera livrädd för att alla framtida gynundersökningar ska vara lika jobbiga.

    Är det vanligt med att göra ultraljud via ändtarmen! ?

  • Svar på tråden Ultraljud via ändtarmen för att hon är oskuld!?
  • Rainbow gg

    Eh va? Visst, nu var det väl 10 år sedan jag var hos en barnmorska för mina menssmärtor som gjorde att jag låg dubbelvikt och grät hela perioden men jag blev aldrig ens undersökt? Fick bara smärtstillande utskrivet direkt. Då var jag 13 år, oskuld. Låter jätte märkligt.

  • Anonym (Mamma)

    Läkaren tyckte att hon skulle börja ta mini-piller för att minska blödningarna, och ville därför göra en undersökning innan.

    Men genom ändtarmen? Borde inte vaginan vara bättre. Känns ju som att ändtarmen är ännu "trängre " och mer obehagligt.

  • Rainbow gg

    Vem behöver genomgå ett ultraljud för att få minipiller?

    Jag glömde skriva det innan, för jag är så trött nu, men jag hade också kraftiga blödningar precis som din dotter. Ändå, ingen undersökning alls. Och aldrig har jag behövt en gynundersökning för att få p-piller. Är det någon sjukdom som man vet om att hon har sedan innan som kan göra ett ultraljud nödvändigt? För annars tycker iallafall jag att det låter helt knäppt.

  • Anonym (A)

    Jag utreddes för endometrios när jag var yngre pga kraftiga menssmärtor. De gjorde ingen ultraljudsundersökning pga att jag var oskuld. Däremot gjorde de ultraljud från utsidan (inte lika säkert resultat). Nåt annat var det inte tal om så vitt jag minns.

  • hejnina

    Jag fick genomgå gynundersökning inför att börja använda p-medel, men det ingick inte ultraljud. Och ja skulle dom ta det via ändtarmen så är det väldigt märkligt, det säger ju sig självt... likaså om en läkare kallar det för "stjärnan".

  • Rainbow gg
    Anonym (A) skrev 2015-06-19 00:32:14 följande:

    Jag utreddes för endometrios när jag var yngre pga kraftiga menssmärtor. De gjorde ingen ultraljudsundersökning pga att jag var oskuld. Däremot gjorde de ultraljud från utsidan (inte lika säkert resultat). Nåt annat var det inte tal om så vitt jag minns.


    Hur längesedan då? Jag såg just den andra tråden om flickvännen med mensvärk på arbetet och att hon skulle kollas för endometrios, något jag aldrig hört talas om fören nu och sitter själv och blir orolig nu :)
  • Anonym (Mamma)
    Rainbow gg skrev 2015-06-19 00:25:17 följande:

    Vem behöver genomgå ett ultraljud för att få minipiller?

    Jag glömde skriva det innan, för jag är så trött nu, men jag hade också kraftiga blödningar precis som din dotter. Ändå, ingen undersökning alls. Och aldrig har jag behövt en gynundersökning för att få p-piller. Är det någon sjukdom som man vet om att hon har sedan innan som kan göra ett ultraljud nödvändigt? För annars tycker iallafall jag att det låter helt knäppt.


    Läkaren hade föreslagit en gynundersökning när hon ändå var där, så de kunde se att allt stod rätt till.

    Vilket dottern tyckte lät bra. Men hon hade räknat med en undersökning på magen.

    Men när läkaren sa att hon skulle klä av sig nedtill så förstod hon att det rörde sig om ett vaginalt UL.

    Men hon hade däremot inte räknat med att han skulle gå in "där bak".
  • Anonym (Mamma)
    hejnina skrev 2015-06-19 00:36:22 följande:

    Jag fick genomgå gynundersökning inför att börja använda p-medel, men det ingick inte ultraljud. Och ja skulle dom ta det via ändtarmen så är det väldigt märkligt, det säger ju sig självt... likaså om en läkare kallar det för "stjärnan".


    Ja, jag tyckte det lät konstigt. Och dottern var påtagligt besvärad. Hon hade ont även efteråt.

    Dottern håller även på att utredas för IBD, så hon är ganska känslig i ändan. :(

    Ang namnet så är det mitt stavfel. Han sa STJÄRTEN. Skriver ifrån telefonen :)
  • Anonym (Mamma)
    Rainbow gg skrev 2015-06-19 00:25:17 följande:

    Vem behöver genomgå ett ultraljud för att få minipiller?

    Jag glömde skriva det innan, för jag är så trött nu, men jag hade också kraftiga blödningar precis som din dotter. Ändå, ingen undersökning alls. Och aldrig har jag behövt en gynundersökning för att få p-piller. Är det någon sjukdom som man vet om att hon har sedan innan som kan göra ett ultraljud nödvändigt? För annars tycker iallafall jag att det låter helt knäppt.


    Hon utreds för ibd. Hon har fått en tid för magnetröntgen då de misstänker att hon har fissurer i ändtarmen och därför vill de inte göra koloskopi då det anses för smärtsamt i nuläget.

    Därför tycker jag att det är ännu mer märkligt att de "stoppar upp" något där.

    Hon utreds inte för några gynekologiska sjukdomar /avvikelser. Utan allt "såg bra ut".

    Dottern tyckte mest att själva undersökningen var obehaglig och smärtsam.

    Hon grät när vi kom hem och sa flera gånger att om hon fått veta att dom skulle stoppa in "staven " där så skulle hon ha vägrat.

    Men allt gick så fort.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-06-19 00:51:20 följande:

    Hon utreds för ibd. Hon har fått en tid för magnetröntgen då de misstänker att hon har fissurer i ändtarmen och därför vill de inte göra koloskopi då det anses för smärtsamt i nuläget.

    Därför tycker jag att det är ännu mer märkligt att de "stoppar upp" något där.

    Hon utreds inte för några gynekologiska sjukdomar /avvikelser. Utan allt "såg bra ut".

    Dottern tyckte mest att själva undersökningen var obehaglig och smärtsam.

    Hon grät när vi kom hem och sa flera gånger att om hon fått veta att dom skulle stoppa in "staven " där så skulle hon ha vägrat.

    Men allt gick så fort.


    Om det du säger stämmer (dvs om du inte är ett troll) så är jag mycket förvånad över att du inte reagerar starkare? Nej man gör ingen gynultraljud på en flicka genom analen och aldrig!!!! Aldrig någonsin utan hennes vetskap!!!!! Detta måste du själv förstå att detta är ett extremt stort fel av läkaren? Sådant som du kan anmäla.
Svar på tråden Ultraljud via ändtarmen för att hon är oskuld!?