• Tvivlare

    Ni som fått barn 42+.

    Hej! Är 42 och gravid. Det finns hur mycket som helst på nätets om att vara gravid40+ men det är inte många som berättat hur det blev sen när barnen växer upp. Hur är det med orken. Har ni kännt er gamla etc. Skulle vara tacksam om någon kan berätta lite om sitt liv.

  • Svar på tråden Ni som fått barn 42+.
  • Bullen2015

    God morgon :) En månad innan jag fyller 42, om allt går som det ska ta i trä, är det dax för mig :) Min mormor fick min mamma när hon var 40, det var inga problem :)... Mormor var pigg tills hon somnade in 92år :) En av mina närmaste vänner fick sin dotter när hon var 42, dottern är i dag 13år... Det har gått jätte bra, min kompis är pigg och glad :) Syrans

    ( halvsyrra ) fick en dotter när hon var 41år, pigg och glad. Det har inte varit några problem för dom jag känner eller deras barn :) Vad jag förstår har barnen fått dem att hålla sig unga :)

  • Anonym (42)

    Jag har haft mitt barn i snart 5 år. Inga problem. Mitt barn är av den lättskötta sorten, jag tror det har större betydelse för orken än vad man har för ålder som mamma. Det enda som får mig att märka att jag är äldre än de flesta är när jag talar om sådant som hände när jag var ung. Då var de andra mammorna inte ens födda.

  • modsey

    Var 41 år när jag fick tvillingar. Har även äldre barn som få var tonåringar när tvillingarna kom.

    Helt uppriktigt nu snart 7 år senare jag känner mig inte tröttare nu som småbarnsmamma än när jag fick de stora. Var då 26 och 29 när de föddes.

    Att jag är en sk äldre mamma är inget jag direkt tänker på.

  • modsey

    Var 41 år när jag fick tvillingar. Har även äldre barn som få var tonåringar när tvillingarna kom.

    Helt uppriktigt nu snart 7 år senare jag känner mig inte tröttare nu som småbarnsmamma än när jag fick de stora. Var då 26 och 29 när de föddes.

    Att jag är en sk äldre mamma är inget jag direkt tänker på.

  • modsey

    Var 41 år när jag fick tvillingar. Har även äldre barn som få var tonåringar när tvillingarna kom.

    Helt uppriktigt nu snart 7 år senare jag känner mig inte tröttare nu som småbarnsmamma än när jag fick de stora. Var då 26 och 29 när de föddes.

    Att jag är en sk äldre mamma är inget jag direkt tänker på.

  • modsey

    Var 41 år när jag fick tvillingar. Har även äldre barn som få var tonåringar när tvillingarna kom.

    Helt uppriktigt nu snart 7 år senare jag känner mig inte tröttare nu som småbarnsmamma än när jag fick de stora. Var då 26 och 29 när de föddes.

    Att jag är en sk äldre mamma är inget jag direkt tänker på.

  • modsey

    Var 41 år när jag fick tvillingar. Har även äldre barn som få var tonåringar när tvillingarna kom.

    Helt uppriktigt nu snart 7 år senare jag känner mig inte tröttare nu som småbarnsmamma än när jag fick de stora. Var då 26 och 29 när de föddes.

    Att jag är en sk äldre mamma är inget jag direkt tänker på.

  • livetsmitt

    var 45 när jag fick barn. har ett lätt barn o känner mig inte så trött av att vara förälder. Däremot är det annat som tröttar nu när jag är 50, min mamma har blivit dement, jobbet suger musten ur mig och vissa klimakteriebesvär har jag också. Jag har en underbar och yngre man, som håller mig pigg.

  • cattus

    Fick dottern då jag var 44(nu 46), har inte ångrat mig alls. Jag njuter av varje dag som går. Ändå har jag två grabbar som flyttat hemifrån sedan tidigare. Man har gjort massor i livet redan så man kan ta det lugnt och njuta istället på ett annat sätt än när man var yngre, då var det så mycket annat man MÅSTE göra hela tiden. Nu tar man dagen som den kommer...

  • Tvivlare

    Har ni haft andra vänner som fått barn i samma ålder eller har ni kännt er ensamma som småbarnsförälder i er bekantskapskrets? Mina vänner har barn melan 8 o 20 år.

  • Anonym (42)

    Mina vänner har barn som är 3-16 år äldre, eller är barnlösa. Ibland är jag den enda som har ett barn med då vi träffas, men det stör inte mig det minsta. Jag har alltså aldrig känt mig "ensam" som småbarnsförälder. De andra har ju varit småbarnsföräldrar och vet hur det är. När han var bebis var det ju lite besvärligt att umgås förstås, men nu går det hur bra som helst.

    Via barnet har jag lärt känna en del andra småbarnsföräldrar. Någon är i min ålder, någon annan är nästan 20 år yngre. Här är det faktiskt personligheten som avgör om man blir vänner eller inte, åldern har ingen betydelse. Jag har också vänner som är mycket äldre än jag själv.

  • Novelli

    Jag var 44 när min yngsta kom. Då hade jag två vuxna barn och två barn på väg in i tonåren. Det gick bra tills de kom in i tonåren men sen blev det jobbigt med tonårsproblem och allt vad det innebär. 

    Jag blev mormor när lillen var knappt 2 och känner att jag inte haft tid eller intresse för barnbarnet som jag borde haft.

    I övrigt är det bara positivt, förutom att inga av våra jämnåriga vänner har småbarn då

    Jag hade inte velat ha honom ogjord om jag säger så!!


    5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
Svar på tråden Ni som fått barn 42+.