• Anonym (Är min kille narcis­sist?)
    Äldre 21 Jun 12:43
    5886 visningar
    19 svar
    19
    5886

    Är min kille narcissist?

    Jag har varit tillsammans med en kille i lite över ett år. I början var han väldigt uppmärksam, charmig och uppvaktande mot mig, och jag blev förälskad. Så småningom började han visa sidor som svartsjuka, han ifrågasatte mitt engagemang i mitt jobb, och mig som förälder. Han ljög för mig ett par gånger, vilket gjorde att tilliten fick sig en rejäl smäll.
    Jag har misstankar om att han är narcissist; han ser inte sin delaktighet i konflikter, skyller allt på andra (mig!), saknar ödmjukhet och empati för andra människor. Han har inte många vänner, söker nya "vänner" på dejtingsidor, men vill inte heller lära känna mina vänner (de är för ytliga, enligt honom), och manipulerar mig att tro att alla våra konflikter och diskussioner handlar om min historia, att jag är sjukligt misstänksam och svartsjuk, att jag inte litar på honom, att jag är omedveten om mina ageranden, att jag inte är närvarande i nuet osv. Jag har frågat honom om vad som egentligen är bra med mig, men jag har inte fått något svar. 

    Jag har varit så kär, och velat detta så mycket. Vi har haft drömmar om en gemensam framtid, men nu tvivlar jag starkt. Jag känner mig sänkt av honom, manipulerad och kass. Troligen har jag gjort "för mycket" i relationen, så jag nu dessutom känner mig utnyttjad och tagen för given. Det känns som jag inte gör någonting rätt, och jag är t om rädd att berätta saker för honom, som t ex gäller mitt jobb eller min övriga omgivning.

    När vi haft konflikter tidigare, så har jag oftast "gett mig", och gett honom rätt. Men på sistone har jag stått upp för mig själv, mina åsikter och mina värderingar, vilket gjort att konflikterna bara blivit större och större, och han straffar mig gång på gång med att ta avstånd från mig, inte höra av sig, eller ens svara när jag ringer eller messar. Han säger att han då behöver avstånd och distans.

    Inte är detta normalt beteende? Eller är det jag som är knäpp? Jag känner mig nästintill hjärntvättad! Hjälp mig att se klarare på det här, jag vet varken ut eller in längre!
    Tilläggas bör kanske att vi båda är 40+, och vi har båda barn, men såklart inga gemensamma. Som tur är bor vi inte ihop.

    Bör jag lämna honom? Det känns så, men det är så svårt, jag har ju känslor för honom, för det finns mycket som är bra och roligt med honom också!

  • Svar på tråden Är min kille narcissist?
  • Birgit­ta02
    Äldre 21 Jun 13:05
    #1

    Jag kan inte svara på om han är narcissist eller ej. Men känner att han gärna skyller ifrån sig på allt utom sig själv. Det kan bli svårt att leva med en sån människa. Dessutom verkar det som om han gärna upphöjer sig själv genom att sänka dig. DET är farligt. Det innebär att du så småningom blir mindre och mindre värd i dina egna ögon. Självförtroendet blir lågt och du blir en dörrmatta utan att veta om det själv. Jag vet  hur svårt det är att göra slut om man fortfarande har känslor, men om du väntar finns risk att du inte alls tar dig loss. För då har du ingen självkänsla kvar som kan bära dig ur relationen.

    Du vill inte berätta saker för honom längre. Är det så att allt du säger får du i nacken efteråt när ni diskuterar saker och ting, och kanske har ett gräl?

  • Anonym (Ann)
    Äldre 21 Jun 13:12
    #2

    Det låter som att han är det.Har själv varit ihop med en sån och känner igen mig mycket vad du skriver.Flytta inte ihop med honom,det blir bara värre.Och du vill väl må bra i ett förhållande?

  • Äldre 21 Jun 20:40
    #3

    Det är omöjligt att bedöma utifrån vad du skriver. Att döma någon som narcissist för att hen har få vänner låter väldigt omoget från din sida dock. Låter som ni har mycket konflikter och kanske inte passar så bra ihop.

  • Anonym (Ann)
    Äldre 21 Jun 20:46
    #4

    TS skrev mycket mer än att han hade få vänner.Han verkar verkligen ha narcistist drag.

  • Anonym (lämna­)
    Äldre 22 Jun 15:58
    #5

    Det låter som att han kan ha starka narcissistiska drag men det är inte helt lätt att avgöra på en relativt kort beskrivning som din.

    Frågan är om han är svartsjuk? Försöka han styra och kontrollera dig?

    Mer än något låter det som att han inte är bra för dig, du mår inte bra i hans sällskap och det verkar gå åt fel håll. Han verkar inte så ödmjuk och kommer troligen inte att ändra sig.. Det kanske räcker så? Dvs. för att konstatera att du bör lämna..?

    Viktigast av allt just nu är att du ser till att ha några riktigt bra, nära vänner som du kan prata uppriktigt med om allt. Då får du hjälp av dem att förstå vad som är sunt, ok, acceptabelt - och vad som inte är det..

    Om han är narcissist så kommer han försöka isolera dig, se till att du inte umgås med andra (vänner eller nära familj) för att lättare kunna manipulera och kontrollera dig. Han kommer kunna lyckas bara om du inte får andra referenser, vänner som kan spegla dig och visa hur förvrängd hans världsbild är.

    Öppna dig för någon nära vän som känner dig/er och som du litar på.
    Lita sedan på vännen fullt ut och lyssna på din intution..!
    Samma intuition som fick dig att skriva detta här.

  • Anonym (Klipp­akonta­kt)
    Äldre 28 Jun 15:07
    #6
    +1
    Anonym (Är min kille narcissist?) skrev 2015-06-21 12:43:55 följande:

    Jag har varit tillsammans med en kille i lite över ett år. I början var han väldigt uppmärksam, charmig och uppvaktande mot mig, och jag blev förälskad. Så småningom började han visa sidor som svartsjuka, han ifrågasatte mitt engagemang i mitt jobb, och mig som förälder. Han ljög för mig ett par gånger, vilket gjorde att tilliten fick sig en rejäl smäll.
    Jag har misstankar om att han är narcissist; han ser inte sin delaktighet i konflikter, skyller allt på andra (mig!), saknar ödmjukhet och empati för andra människor. Han har inte många vänner, söker nya "vänner" på dejtingsidor, men vill inte heller lära känna mina vänner (de är för ytliga, enligt honom), och manipulerar mig att tro att alla våra konflikter och diskussioner handlar om min historia, att jag är sjukligt misstänksam och svartsjuk, att jag inte litar på honom, att jag är omedveten om mina ageranden, att jag inte är närvarande i nuet osv. Jag har frågat honom om vad som egentligen är bra med mig, men jag har inte fått något svar. 

    Jag har varit så kär, och velat detta så mycket. Vi har haft drömmar om en gemensam framtid, men nu tvivlar jag starkt. Jag känner mig sänkt av honom, manipulerad och kass. Troligen har jag gjort "för mycket" i relationen, så jag nu dessutom känner mig utnyttjad och tagen för given. Det känns som jag inte gör någonting rätt, och jag är t om rädd att berätta saker för honom, som t ex gäller mitt jobb eller min övriga omgivning.

    När vi haft konflikter tidigare, så har jag oftast "gett mig", och gett honom rätt. Men på sistone har jag stått upp för mig själv, mina åsikter och mina värderingar, vilket gjort att konflikterna bara blivit större och större, och han straffar mig gång på gång med att ta avstånd från mig, inte höra av sig, eller ens svara när jag ringer eller messar. Han säger att han då behöver avstånd och distans.

    Inte är detta normalt beteende? Eller är det jag som är knäpp? Jag känner mig nästintill hjärntvättad! Hjälp mig att se klarare på det här, jag vet varken ut eller in längre!
    Tilläggas bör kanske att vi båda är 40+, och vi har båda barn, men såklart inga gemensamma. Som tur är bor vi inte ihop.

    Bör jag lämna honom? Det känns så, men det är så svårt, jag har ju känslor för honom, för det finns mycket som är bra och roligt med honom också!


    Har levt med en narcissist i när 20 år innan jag lyckades bli fri, och vissa saker som du beskriver låter liknande de erfarenheter jag har. Du bör klippa kontakten så snart du kan. Det är enda vägen för dig för ett sunt bra liv. Se stödgruppen "Stödgrupp för  partner till narcissistisk parsonlighetsstörning", det är bra att vara väl påläst i kontakten med dessa människor, de reagerar inte på vad du gör - på det sätt de flesta av oss förväntar sig. 
  • Anonym (Är min kille narcis­sist?) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 23:47
    #7

    Han dejtar andra, ljuger för mig och manipulerar mig. Nu har jag gjort slut, bett honom lämna mig ifred. Tror ni han gör det? Nej, nu vill han att vi ska vara vänner, medans han är på dejtingsidor och letar på nya! Sjukt!

    Och jag är arg, besviken och ledsen! Samtidigt är detta det bästa, för det finns ingen tillit kvar!

    Hur går jag vidare? Kommer man över det?

  • Anonym (Klipp­)
    Äldre 8 Jul 01:36
    #8
    Anonym (Är min kille narcissist?) skrev 2015-07-07 23:47:01 följande:

    Han dejtar andra, ljuger för mig och manipulerar mig. Nu har jag gjort slut, bett honom lämna mig ifred. Tror ni han gör det? Nej, nu vill han att vi ska vara vänner, medans han är på dejtingsidor och letar på nya! Sjukt!

    Och jag är arg, besviken och ledsen! Samtidigt är detta det bästa, för det finns ingen tillit kvar!

    Hur går jag vidare? Kommer man över det?


    Klipp all kontakt med honom, var inte vän, det kommer bara hålla dig kvar! Blocka honom på sociala medier, telefon osv.
    Om du har svårt att komma över det försök kontakta t.ex en kurator. Det går att komma vidare! Kram.
  • Anonym (lm)
    Äldre 8 Jul 01:43
    #9

    Rent skrattretande med dessa amatörpsykologer i tråden som delar ut psykiatriska diagnoser baserat på TS text. 

  • Anonym (Klipp­akonta­kt)
    Äldre 8 Jul 07:15
    #10
    -1
    Anonym (lm) skrev 2015-07-08 01:43:44 följande:

    Rent skrattretande med dessa amatörpsykologer i tråden som delar ut psykiatriska diagnoser baserat på TS text. 


    Om man hamnat i klorna på en man/kvinna med narcissistiska drag - så är första viktiga steget "insikt". Nästa steg är förståelse och att försöka ta sig ur förhållandet (trots hjärntvätt och beroendebeteende som det innebär att länge leva sida vid sida med den här typen av personlighet- (störning?). Efter 18 år hände något i förhållandet som fick mig att söka professionell hjälp. Därefter ägnade jag mycket tid att att läsa på, vilket till slut hjälpte mig att helt klippa kontakten (den enda vägen att bli fri från partnerns manipulationer). 

    Narcissister/personer med drag av denna personlighetsstörning, söker inte själva hjälp, det är en del av problematiken.Dock kan de komma iväg till samtalshjälp efter att ha drabbats av någon depression då livet kommer i kapp dem (ålder "fläckar ofta solen"). Om du har någon kunskap om ämnet, föreslår jag att du istället för att raljera(?), försöker hjälpa de som gör försök komma ur psykiska misshandel, vilken grad det än är, vare sig de gäller renodlad störning - eller bara att partnern har tillräckligt många narcisstiska drag för att deras psyke är på väg att brytas ned. 

    Det kan väl bara vara positivt att någon vill förbättra sin livssituation ...eller?
  • Anonym (-)
    Äldre 8 Jul 17:02
    #11
    Anonym (lm) skrev 2015-07-08 01:43:44 följande:

    Rent skrattretande med dessa amatörpsykologer i tråden som delar ut psykiatriska diagnoser baserat på TS text. 


    Det spelar ingen roll om ts kille har en diagnos eller inte. Det som är viktigt i hennes fall är att hon mår dåligt av att vara tillsammans med honom och då är det bästa för henne att göra slut (vilket hon nu har gjort).

    En diagnos är totalt oviktig för individen eftersom hen ändå ser sig själv som ofelbar. Däremot hjälper det personer i hens närhet att inse att individens beteende inte följer det "normala" mönstret, det blir lättare att stå emot manipulationen då.
  • Anonym (lämna­)
    Äldre 8 Jul 17:37
    #12
    Anonym (Är min kille narcissist?) skrev 2015-07-07 23:47:01 följande:

    Han dejtar andra, ljuger för mig och manipulerar mig. Nu har jag gjort slut, bett honom lämna mig ifred. Tror ni han gör det? Nej, nu vill han att vi ska vara vänner, medans han är på dejtingsidor och letar på nya! Sjukt!

    Och jag är arg, besviken och ledsen! Samtidigt är detta det bästa, för det finns ingen tillit kvar!

    Hur går jag vidare? Kommer man över det?


    Ja, man kommer över det. Du behöver tid bara.
    Sen är det viktigt som nån mer sa att kapa totalt, all kontakt.

    Du behöver inte honom som vän, han är inte intresserad av din vänskap utan har bara ett behov att kontrollera dig. 

    Han kommer att bli både frustrerad och ev. otrevlig om du står på dig. Om han uttrycker nåt sånt vet du att du är på rätt väg. Han kommer försöka hitta alla möjliga (och omöjliga) orsaker till kontakt men var otroligt tydlig, lugn och ha tålamod. Kapa, lägg på, gå iväg. Förklara att du inte vill ha NÅGON kontakt alls, varken som vän eller nåt annat. Tills han fattar. 

    Du blir fri så småningom och då kan du börja må bra.
    Umgås mycket med nära vänner, familj eller andra som du litar på fullt ut. Gör saker du mår bra av. 

    Bra jobbat, lycka till!
  • Anonym (Ann)
    Äldre 8 Jul 20:11
    #13

    Fast jag har barn med en narcissist och tyvärr måste jag har kontakt med honom .Har inget val.

  • Anonym (Klipp­akonta­kt)
    Äldre 8 Jul 21:48
    #14
    Anonym (Ann) skrev 2015-07-08 20:11:50 följande:

    Fast jag har barn med en narcissist och tyvärr måste jag har kontakt med honom .Har inget val.


    Ja, det är till dras fördel att barn finns med (de får näring/energi till det "falska jaget"  av den kontroll och annat elände som kan skapas i detta samarbete), inte bra för andra parten.

    Noll-kontakt är det enda som hjälper, då kan man få ro till slut.

    Ett sms räcker utan att jag ens läst innehållet, så sätter mitt adrenalin igång ...igen.
    Skönt ibland med "silent treatment" om man inte har något viktigt man behöver ha ett svar på. 
  • Anonym (Manne­n)
    Äldre 9 Jul 22:55
    #15
    Anonym (lm) skrev 2015-07-08 01:43:44 följande:

    Rent skrattretande med dessa amatörpsykologer i tråden som delar ut psykiatriska diagnoser baserat på TS text. 


    Men vi är många här som levt kortare och längre med "narcissister". Har blivit otroligt bra på att känna igen tecken på ett stört beteende. Har du själv varit med om något liknande?
  • Anonym (Manne­n)
    Äldre 9 Jul 23:00
    #16
    Anonym (lämna) skrev 2015-06-22 15:58:16 följande:

    Det låter som att han kan ha starka narcissistiska drag men det är inte helt lätt att avgöra på en relativt kort beskrivning som din.

    Frågan är om han är svartsjuk? Försöka han styra och kontrollera dig?

    Mer än något låter det som att han inte är bra för dig, du mår inte bra i hans sällskap och det verkar gå åt fel håll. Han verkar inte så ödmjuk och kommer troligen inte att ändra sig.. Det kanske räcker så? Dvs. för att konstatera att du bör lämna..?

    Viktigast av allt just nu är att du ser till att ha några riktigt bra, nära vänner som du kan prata uppriktigt med om allt. Då får du hjälp av dem att förstå vad som är sunt, ok, acceptabelt - och vad som inte är det..

    Om han är narcissist så kommer han försöka isolera dig, se till att du inte umgås med andra (vänner eller nära familj) för att lättare kunna manipulera och kontrollera dig. Han kommer kunna lyckas bara om du inte får andra referenser, vänner som kan spegla dig och visa hur förvrängd hans världsbild är.

    Öppna dig för någon nära vän som känner dig/er och som du litar på.
    Lita sedan på vännen fullt ut och lyssna på din intution..!
    Samma intuition som fick dig att skriva detta här.


    Precis isolera är dom experter på. Både av vänner och familj och det är livsfarligt!
  • Anonym (lever i skiten­)
    Äldre 9 Jul 23:14
    #17
    Anonym (lm) skrev 2015-07-08 01:43:44 följande:
    Rent skrattretande med dessa amatörpsykologer i tråden som delar ut psykiatriska diagnoser baserat på TS text. 
    Jag lever med en man som har narcissistiska drag och det ts skriver upplever jag med och mer därtill.
    Anser inte att vi sätter diagnos utan vi ser vad som skrivs och ser hur våra egna relationer ser ut. Har läst fakta om narcissistisk personlighetsstörning och det stämmer alltsammans.
  • Anonym (Lika)
    Äldre 10 Jul 05:45
    #18

    Jag lever med en likadan man. Han lyckas alltid vrida och vända på allt i ett samtal så det blir mitt fel/mitt misstag/att jag är konstig. Aldrig varit med om maken till person som snabbt kan vånda något somjag tyckte var självklart till nåt jag inte förstår alls.

    Jag känner mig deppig, nertryckt och lite rädd för våra konflikter. Ändå tar jag mig inte därifrån. Han halar in mig igen på något vis...

    Jättefrustrerande för man tror att man själv blivit psykiskt sjuk :(

  • Anonym (Klipp­akonta­kt)
    Äldre 10 Jul 08:19
    #19
    Anonym (Mannen) skrev 2015-07-09 23:00:45 följande:
    Precis isolera är dom experter på. Både av vänner och familj och det är livsfarligt!
    Ja, och iscensätta onödiga konflikter och förtala som leder till att isoleringen förstärks. "Den där ska vi inte umgås med på grund av att hon tänker, sagt eller har gjort ditt och datt" t ex. Det kan vara ens egen mamma.

    Jag har också barn med en man med starka narcissistiska drag (de dragen har utvecklats med tiden, och blev som mest påtagliga nu i medelåldern (när man normalt har mognat mer, beter han sig tvärtom). Det handlar mycket om att parera kring hans galenskaper och påhitt, jag brukar ofta tänka som om jag var änka typ, det hjälper t ex alltid packa extra, ha en extra plan B till barnen hela tiden. Då känner jag mig tryggare.

    Det skapar en möjlighet om t ex en viktig  överenskommelse faller "Åh, aha - gick det inte(?), men då löser vi det så här istället". Det gör att jag mer sällan behöver tigga om något att han ska reparera skadan som skett (hans favorit...).

    Kram och stöd/Klippakontakt
Svar på tråden Är min kille narcissist?