• TB1

    Att bli gravid, försök +20

    Hej alla fina, 

    Det här är en tråd för er som är på försök 20+. Jag är väl medveten om att det finns flertalet trådar för oss som försöker att få barn, men de flesta är för de som nyligen har påbörjat sin resa. Just den här tråden är till för oss som har försökt aktivt i mer än 1,5 år utan resultat. 

    Har ni gjort någon fertilitetsutredning? Använt er utav någon hormonstimulerande medel? Gjort spermaprov? Övervägt IVF, inseminering? 

    Jag och min man har försökt sedan augusti 2013, det vill säga vi är inne på försök nummer 22. Vi påbörjade en fertilitetsundersökning där det påvisade att jag hade PCO och behövde gå ner i vikt. Jag gick ner i vikt (ca 5kg) och påbörjade en Pergotimekur. Jag vart bombsäker på att jag kommer att bli gravid under dessa tre kurer, men icke. Nu har jag gått ner ännu mer (12kg) och har på mitt senaste gynbesök blivit "avdiagnostiserad" med PCO. Efter viktnedgången ser mina äggstockar fina ut. Dock vill gyn börja om utredningen. Detta innebär att jag ska ta nya blodprov på dag 3 (progesteron, FSH, TSH etc) och min man ska lämna spermaprov. Sedan får vi se vart detta leder. Men allt tar sådan tid. Jag vill även lägga till att jag tidigare inte varit gravid.

    Berätta om er, tappar ni hoppet ibland?

    Massor av kramar / TB

  • Svar på tråden Att bli gravid, försök +20
  • Stardust88

    LCHF sägs vara positivt för de som försöker skaffa barn men inte lyckas. Både för män som kvinnor.

  • FruA78

    Hej hoppar in här. Är på 20:e försöket nu denna månad, har bim den 13 juli. Har försökt sedan november 2013. Blev gravid spontant efter 11 månader skulle precis börja utredning. Tyvärr blev det missfall i vecka 10. Påbörjade utredning men hann bara med vul och spermaprov som såg bra ut. Blev gravid igen inom 3 månader som slutade i ett till missfall i vecka 8 och blev skrapad eftersom det fanns misstanke om mola. Fick provsvar efter 5 veckor att det var en mola (tumör) och går på provtagning nu varje månad för att se så inte tumören kommer tillbaka. Graviditetsförbud minst 3-6 månader. Har försökt nu sedan juni men inget plus denna gång. Får inte göra klart utredningen eftersom jag blev gravid två gånger spontant.
    Känns väldigt jobbigt att inte veta hur det ska bli och att vara orolig för att det ska ta lång tid, missfall eller värst en till mola. Hoppet kommer och går och ibland känns det som jag ger upp tanken om en bebis. Självklart ska vi inte ge upp än, men ibland känns allt så jobbigt. Önskar inte min värsta fiende att behöva går igenom ofrivilligt barnlöshet.

    Hopas att ni snart får svar på utredningen. Duktig du är som har gått ner i vikt. När ska utredningen vara klar? Har ni lämnat prov än? Kram

  • TB1
    Stardust88 skrev 2015-06-21 18:20:42 följande:

    LCHF sägs vara positivt för de som försöker skaffa barn men inte lyckas. Både för män som kvinnor.


    Hej och stort tack för ditt tips.

    Jag håller mig till lchf och atkins. Funkar bra, men det har fortfarande inte hänt ngt.

    Håller alla tummar och tår.

    Tack för tipset!
  • TB1
    FruA78 skrev 2015-06-21 18:51:31 följande:

    Hej hoppar in här. Är på 20:e försöket nu denna månad, har bim den 13 juli. Har försökt sedan november 2013. Blev gravid spontant efter 11 månader skulle precis börja utredning. Tyvärr blev det missfall i vecka 10. Påbörjade utredning men hann bara med vul och spermaprov som såg bra ut. Blev gravid igen inom 3 månader som slutade i ett till missfall i vecka 8 och blev skrapad eftersom det fanns misstanke om mola. Fick provsvar efter 5 veckor att det var en mola (tumör) och går på provtagning nu varje månad för att se så inte tumören kommer tillbaka. Graviditetsförbud minst 3-6 månader. Har försökt nu sedan juni men inget plus denna gång. Får inte göra klart utredningen eftersom jag blev gravid två gånger spontant.

    Känns väldigt jobbigt att inte veta hur det ska bli och att vara orolig för att det ska ta lång tid, missfall eller värst en till mola. Hoppet kommer och går och ibland känns det som jag ger upp tanken om en bebis. Självklart ska vi inte ge upp än, men ibland känns allt så jobbigt. Önskar inte min värsta fiende att behöva går igenom ofrivilligt barnlöshet.

    Hopas att ni snart får svar på utredningen. Duktig du är som har gått ner i vikt. När ska utredningen vara klar? Har ni lämnat prov än? Kram


    Hej fina du!

    Usch stackare, det måste vara superjobbigt att genomgå två st missfall! Styrkekramar till dig! Oj mola också! Håller tummarna att det håller sig borta! Vad är nästa steg för er?

    Nej har BIM nu på torsdag den 25/6. Hoppas hoppas på att mensen inte kommer! Ska göra test på dag tre, isåfall nästa måndag. Mannen ska göra spermaprov nu på torsdag. Är lite rädd för det faktiskt... är det fel på honom är det lite svårare att lösa än om det skulle vara på mig.

    Usch trodde aldrig att det här skulle vara så tufft. Man har alltid varit så noggrann med skydd för att inte bli gravid när man var yngre, men nu när vi snart har försökt i två år hade jag inte den minsta misstanke om att det skulle vara så tufft =(

    Styrkekramar till dig!
  • miimii

    Har efter tre års försök på naturlig väg nu precis kastat oss in i IVF-spiralen. Har tagit blodprov, spermaprov, gjort ultraljud och spolning. väntar på samtal och sen remiss för att få komma igång. Blir ivf direkt för oss.. känner mig så uppgiven just nu.

  • Anonym (Baby -15)

    Fertilitetsguiden har en del bra tips för hjälp att boosta chanserna.
    En del saker skulle jag ta med en nypa salt, men mycket är vetenskapligt grundat och fungerande.
     Jag önskar jag hittat den listan när jag började söka hjälp.
     Bara att ta en tredjedels barnaspirin (samma innehåll som Trombyl, men inte receptbelagt) hade troligen hindrat mina missfall.
     När jag slutligen efter flera år börjat självmedicinera med det blev jag ordentligt gravid, lyckades preja en läkare att skriva ut Fragmin, in på halva graviditeten gjordes en koagulationsutredning efter att jag varit orolig. Jodå, jag hade en APC-resistens som 10 % av befolkningen har. Den ger lätt små proppar i moderkakan som både kan hindra graviditet och ge tidiga missfall. Men fertilitetsutredningen gjorde ingen koagulationskoll alls.

    En lågdos kortison inköpt receptfritt på eu-apotek kan också ge den lilla skjuts som behövs.

    Deras felsökningsschema var väldigt bra när jag sen skaffade syskon via ivf, då kunde jag propsa på prover och få hela batteriet med hjälp utskrivet.

    www.fertilitetsguiden.com/ovrigt/felsokning.php

  • Thotis90

    Vi började försöka i januari -12 och pausade bebisverkstaden från november -14 fram tills nu. Vi genomgick en fertilitetsutredning våren/sommaren -13 där det inte hittades några fel varken hos mig eller sambon. Ett år senare kontaktade jag kvinnokliniken igen då jag fortfarande inte hade blivit gravid och jag nämnde då att jag misstänkte endometrios. Jag blev remitterad till operation och opererades november -14 där det konstaterades mycket endometrios. Härdarna opererades bort och jag sattes på dubbel dos minipiller i 6 månader. Jag slutade med dem för 2 veckor sedan då vi vill försöka igen. Fertiliteten kan nämligen öka efter en operation och då jag har varit gravid med endometrios tidigare (slutade med abort) så lever vi på hoppet. Min läkare har sagt att vi kan försöka i 6 månader, med risk för att endometriosen förvärras om vi försöker längre. Måtte det gå nu, för vi vill inte göra IVF (någonsin). Blir det inga barn nu så blir det inga barn alls


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • FruA78

    BT1: tack snälla! Ja det har varit en jättetuff period den senaste tiden. Efter mola beskedet ringde jag till en kurator på kvinnokliniken och fick en tid dagen efter som tur var. Blev sjukskriven i två veckor, var sjukt orolig för cancern. Nu efter första försöket efter graviditetsförbudet och det inte funkade Så kändes det rätt hopplöst. För mig var det inte första försöket utan det 20:e och att veta att det minst kan ta 1 år till för att bli gravid igen gör att jag snart vill ge upp. Det tär på relationen och måendet. Men nu har vi bokat en resa till Italien i höstaoch ska bara mysa och ta hand om varandra :)

    Så här ser nästa steg ut för oss. Har gjort halva utredningen dvs gjort spermatest och enbart ett vul och allt var bra. Blev gravid och nu vill de inte göra klart utredningen. Fick provsvar idag och Hcg var under 2. Så det var bra, har gått 4 månader nu sedan molan. Passade på att fråga kvinnokliniken om ev. Utredning hon tyckte att jag ska ringa till privatkliniken där vi gjorde utredningen och höra efter sommaren och om de säger nej igen ska jag ringa till kvinnokliniken. Hon kunde inte lova att de kan hjälpa mig måste kanske väntan tills det gått ett år efter missfallet. Vill bara ha hjälp nu.

    Hur går det för dig? Du ska testa om några dagar, hoppas på positivt. Du behöver nog inte vara orolig för spermaprovet finns bra hjälp att få om det skulle vara något fel. Stor kram

  • TB1
    miimii skrev 2015-06-24 09:02:05 följande:

    Har efter tre års försök på naturlig väg nu precis kastat oss in i IVF-spiralen. Har tagit blodprov, spermaprov, gjort ultraljud och spolning. väntar på samtal och sen remiss för att få komma igång. Blir ivf direkt för oss.. känner mig så uppgiven just nu.


    Hej Miimii,

    Usch jag känner verkligen med dig! Har du tagit Pergotime eller liknande hormonstimulerande medel?

    Hur känner du inför IVF? När sökte ni hjälp? 

    Hittar de något som är "fel" på er?

    Massor av kramar
  • TB1
    Anonym (Baby -15) skrev 2015-06-24 10:45:05 följande:

    Fertilitetsguiden har en del bra tips för hjälp att boosta chanserna.
    En del saker skulle jag ta med en nypa salt, men mycket är vetenskapligt grundat och fungerande.
     Jag önskar jag hittat den listan när jag började söka hjälp.
     Bara att ta en tredjedels barnaspirin (samma innehåll som Trombyl, men inte receptbelagt) hade troligen hindrat mina missfall.
     När jag slutligen efter flera år börjat självmedicinera med det blev jag ordentligt gravid, lyckades preja en läkare att skriva ut Fragmin, in på halva graviditeten gjordes en koagulationsutredning efter att jag varit orolig. Jodå, jag hade en APC-resistens som 10 % av befolkningen har. Den ger lätt små proppar i moderkakan som både kan hindra graviditet och ge tidiga missfall. Men fertilitetsutredningen gjorde ingen koagulationskoll alls.

    En lågdos kortison inköpt receptfritt på eu-apotek kan också ge den lilla skjuts som behövs.

    Deras felsökningsschema var väldigt bra när jag sen skaffade syskon via ivf, då kunde jag propsa på prover och få hela batteriet med hjälp utskrivet.

    www.fertilitetsguiden.com/ovrigt/felsokning.php


    Hej Baby-15,

    Stort tack för tipset. Jag ska gå in och läsa där direkt!

    Oj det har jag inte tidigare hört talas om. 

    Vad skönt att allt gick bra med IVF för er.

    Kram
Svar på tråden Att bli gravid, försök +20