• Überkontrollant

    Bör ordet "neger" vara förbjudet?

    I takt med att antalet ökat som flyttat hit har de klagat på vårt språk för att det ska ändras och har nu gått så långt som gamla böcker och all möjligt.

    DO tillåter ordet men man bör inte säga det till någon som kan känna sig kränkt.

    Istället kan man säga svart som på spanska heter Negro. Alltså leker somliga med ord för att fostra folket men man tydligen får säga negress.

    Varför just manliga svarta blir kränka kan vi undra då negresser har varit tvärtom.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-21 20:39
    www.familjeliv.se/forum/thread/75447917-ska-vi-stoppa-asylrattsmissbruket

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör ordet "neger" vara förbjudet?
  • Gert

    Man kan inte förbjuda ord i en demokrati. Sånt gör man i diktaturer och det väl dit Sverige är på väg. En åsiktsdiktatur alltså.

    För övrigt säger jag orden negerboll och negerkung. Åsiktsdiktatorer kan flytta till Kina eller Nordkorea.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Überkontrollant

    "Ja jag skriver varför". Den som inte kan motivera räknas nog inte

  • Venne

    Nej, man ska inte förbjuda ett ord. Vi ska bara behandla folk med respekt. Tids nog kommer ordet vara utdött och anses som något man sa förr i tiden, som så många andra ord. De flesta idag använder inte det ordet och dessutom ses de som använder ordet som ganska korkade och ignoranta.

  • Überkontrollant
    Venne skrev 2015-06-21 20:26:09 följande:

    Nej, man ska inte förbjuda ett ord. Vi ska bara behandla folk med respekt. Tids nog kommer ordet vara utdött och anses som något man sa förr i tiden, som så många andra ord. De flesta idag använder inte det ordet och dessutom ses de som använder ordet som ganska korkade och ignoranta.


    Som DO skrev ska man inte kränka någon men alla blir inte kränkta, kanske bara en liten del, eller är de som livnär sig på att vara martyrer här.
    Vi har kända stolta negresser som Marika Karlsson, eller Naymko Sabuni vars bror som lever på att klaga är tvärtom.
    Knappast något vi har önskat för bokrensningar mm när Neger betyder svart och svart heter Negro på spanska.
    "Nigger" som i USA är det nog värre med.

    Neger är ex. de som bor söder om Sahara, har du ett bättre enkelt ord?
  • kontrollant
    Überkontrollant skrev 2015-06-21 18:58:35 följande:
    I takt med att antalet ökat som flyttat hit har de klagat på vårt språk för att det ska ändras
    De har klagat på ditt språk, inte vårt språk. De som använder dina uttryck uppfattas mera som "sinnesslöa". ;)
  • Überkontrollant
    kontrollant skrev 2015-06-21 20:43:52 följande:
    De har klagat på ditt språk, inte vårt språk. De som använder dina uttryck uppfattas mera som "sinnesslöa". ;)
    Ditt är inte svenska folkets språk och jag tror snarare att det är du som har problem än ex. Gert och Astrid Lindgren haft.
  • Birgitta02

    Jag är uppväxt med ord som neger, negerkungar och negerbollar. Men vet att mina barn, som nu är vuxna, blir väldigt upprörda om jag använder ordet neger. För mig är det inget fult, men samhället har lärt DOM att det är fult.

    Och nej, man kan inte förbjuda ett ord.

  • kontrollant
    Überkontrollant skrev 2015-06-21 20:50:02 följande:
    Ditt är inte svenska folkets språk och jag tror snarare att det är du som har problem än ex. Gert och Astrid Lindgren haft.
    "Ditt är inte svenska folkets språk", hur tänkte du nu??  :)
    Språket förändras ju över tiden, lyssna gärna på "Språket" i P1:
    sverigesradio.se/sida/avsnitt
  • Überkontrollant
    Birgitta02 skrev 2015-06-21 20:59:19 följande:

    Jag är uppväxt med ord som neger, negerkungar och negerbollar. Men vet att mina barn, som nu är vuxna, blir väldigt upprörda om jag använder ordet neger. För mig är det inget fult, men samhället har lärt DOM att det är fult.

    Och nej, man kan inte förbjuda ett ord.


    Just det då lärarhögskolan är extremvänster så vi måste rätta extremistspråket och annat de gör i skolan om barnen ska ha en framtid.

    Vi är Blanco och de är Negro som fåtalet önskat att få hit och bestämma över oss.

    I USA har vi kallats Blekansikten av de röda indianerna som vi kan läsa, ska vi ha ett bokbål kanske.

    Vi kallas en massa olika i anda länder och vad araber som ogillar svarta kallar dem kan vi undra.
Svar på tråden Bör ordet "neger" vara förbjudet?