• MeAngeleyes

    Förstoppning och kräkningar?

    Jag har en dotter på 3 år och hon har haft ganska många episoder med oprovocerade kräkningar. Blivit hemskickad från dagis ett antal ggr pga detta och då spytt en lr ett par ggr, ingen annan har blivit sjuk så magsjuka är det inte. Utredd hos läkare för detta och han konstaterade (efter att alla prover är bra) att hon helt enkelt är "lättspydd". Vi behandlar självklart varje kräka som magsjuka vilket innebär ett par dygns isolering, vab osv.

    Nu misstänker jag att hon är förstoppad när detta händer! Men kan man verkligen kräkas så mkt av det?

    Förra gången så klagade hon dagen innan på magont, var på toa flera ggr och försökte bajsa men det kom inget. Försökte på morronen men inget, sen fontänkräktes hon flera gånger och var likblek tills jag fick i henne en microlax, då bajsade hon 2 ggr, färgen kom tillbaka och inget mer kräkande. Bajsade 3 ggr till under dagen, rätt rejält alla gångerna. Åt middag som vanligt, härjade som vanligt och ingen annan blev sjuk då heller!

    Kan det vara förstoppning?? Vad gör vi? Känns ju som att hon vissa gånger kräks "för mycket" för att det ska kunna vara förstoppning.

    Söka läkare igen känns ju döfött eftersom det känns som dom tagit prover på allt, men jag vet inte!

    Petig med maten är hon, vissa dagar äter hon bra, andra dagar petar hon bara, sen äter hon enbart kolhydrater ena dagen, frukt andra dagen och kött tredje dagen, så det är lite trixigt, vi trugar lite men bråkar inte på henne. Hon är pigg och frisk i övrigt!

  • Svar på tråden Förstoppning och kräkningar?
  • Oscarsmamma84

    Vi fick åka in akut med vår son för han spydde väldigt mycket o blev slö. Han var förstoppad. Så förstoppad så vi fick åka in tre dagar i rad för att tömma honom. Så det låter som dina misstankar e rätt. Hon låter förstoppad.

    Vi ger nu sonen movicol varje dag. Hans mage e bättre o nu har han inte kränkt sen vi började med det. Så säj hjälp igen o säg att du tror hon är förstoppad.

  • Minza83

    Prova lactulos! Börja med 5ml per dag och öka om det inte hjälper.
    Vi provade laxermedel men han fick bara fruktansvärda kramper!! Vi var uppe i en dos på 40ml per dag med lactulosen, ganska hög dos dock (fördelat på 2ggr/dag).
    Men till slut gav hela problemet med sig efter ett halvår med laktulos. Idag är han 6år och magen funkar bra! Men när det var som värst så började han gå ner i vikt och längdtillväxten påverkades :/

Svar på tråden Förstoppning och kräkningar?