• Anonym (fråge­tecken­)
    Äldre 22 Jun 21:09
    6943 visningar
    44 svar
    44
    6943

    Hur många känner att ni halvälskar er man/fru och håller ihop bara för era barns skull?

    Hur många av er känner att ni halvälskar er man/fru men håller ihop för era barns skull?
    Det kan ju lätt bli så att man inte orkar ge upp hela sitt liv trots att man bråkar med sin man/fru och man har gemensamma vänner, släkt och allt bara rullar på i vardagen. 
    Att det blir för stor sak med att lämna och det blir för stor skam på något sätt och kostsamt med separation, barn varannan vecka osv..

  • Svar på tråden Hur många känner att ni halvälskar er man/fru och håller ihop bara för era barns skull?
  • Anonym (räcke­r nu)
    Äldre 22 Jun 21:13
    #1

    jag älskar verkligen min man men hans kärlek till alkohol har tagit överhanden och det är inte hållbart längre. Han är världens underbaraste och snällaste men dom gånger han väljer att dricka så raserar han hela vårt äktenskap och vår familj. 

    För varje gång dör en bit av min kärlek till honom.  Jag måste lämna honom innan jag börjar förakta honom och bli bitter.

    Här är det beslutat ATT jag ska lämna honom. Det är jag helt på det klara med. Men jag har ännu inte beslutat när.
    För mig är det mer förnedrande att stanna än att rakryggad starta om och inte ta mer skit.

  • Anonym (fråge­tecken­) Trådstartaren
    Äldre 22 Jun 21:14
    #2
    Anonym (räcker nu) skrev 2015-06-22 21:13:23 följande:

    jag älskar verkligen min man men hans kärlek till alkohol har tagit överhanden och det är inte hållbart längre. Han är världens underbaraste och snällaste men dom gånger han väljer att dricka så raserar han hela vårt äktenskap och vår familj. 

    För varje gång dör en bit av min kärlek till honom.  Jag måste lämna honom innan jag börjar förakta honom och bli bitter.

    Här är det beslutat ATT jag ska lämna honom. Det är jag helt på det klara med. Men jag har ännu inte beslutat när.
    För mig är det mer förnedrande att stanna än att rakryggad starta om och inte ta mer skit.


    Hur blir han när han har druckit? Våldsam?
  • Anonym (Olyck­lig)
    Äldre 22 Jun 21:21
    #3

    Jag funderar från o till. Har tidigare sagt att jag aldrig skulle gå isär mycket pga av barnen. Men nu tycker jag vi bråkar för ofta, tänk om barnen lider mer av det?? Men samtidigt har vi så mycket gemensamt hus, stuga, båt osv. Får ofta höra hur kass jag är fastän man kämpar på så gott man kan.

  • Anonym (Vänne­r)
    Äldre 22 Jun 21:25
    #4

    Jag känner att vi mest är vänner nu för tiden. Vi trivs ihop, men jag vet inte säkert om jag älskar honom. Men det känns helt ok att stanna, jag vill ju vara med honom.

  • Anonym (räcke­r nu)
    Äldre 22 Jun 21:27
    #5
    Anonym (frågetecken) skrev 2015-06-22 21:14:49 följande:
    Hur blir han när han har druckit? Våldsam?
    nej tack och lov inte våldsam. Men blir väldigt "gå-påig" och puschar mig längre och längre över gränsen så att han får  mig att explodera av ilska .  Och det går inte att komma undan.  
    Han blir spydig, kommer med tykna kommentarer, gliringar, jämför mig med sina ex (som är kvinnorna från hell)  , han trampar på mig helt enkelt. Han vill se mig tappa kontrollen för att sen kunna säg "vad var det jag sa, du är inte bättre än dom" ... "skrik mer så grannarna hör"...  "vad elak du är på mig, jävla kärring" osv osv... 

    han är på mig, provocerar fram en reaktion . Det är jag som i desperation har gett honom en örfil ibland eller att jag hårt knuffat honom i bröstkorgen helt enkelt för att jag nått min gräns och allt jag bara skriker är "sluta sluta sluta"... 

    dagen efter när han vaknar upp och är bakfull kan ha 1 : minnas det inträffade och bli skamsen och be uppriktigt om ursäkt och är SÅ ångerfull 2: han förnekar att det inträffade hände fast hans svar på mina frågor klart visar att han minns, han låtsas som det regnar och tycker att allt är som vanligt 3: efter för lite sömn och för mycket bakfylla fortsätta vara på grinigt tjafs-humör och vilja fortsätta argumentera och tjafsa och gräl kan startas upp igen, vid såna tillfällen väljer han oftast att dricka mera och även denna dag kan fortsätta med elakheter och gräl.
  • Anonym (jag)
    Äldre 22 Jun 23:55
    #6
    Anonym (frågetecken) skrev 2015-06-22 21:09:24 följande:

    Hur många av er känner att ni halvälskar er man/fru men håller ihop för era barns skull?
    Det kan ju lätt bli så att man inte orkar ge upp hela sitt liv trots att man bråkar med sin man/fru och man har gemensamma vänner, släkt och allt bara rullar på i vardagen. 
    Att det blir för stor sak med att lämna och det blir för stor skam på något sätt och kostsamt med separation, barn varannan vecka osv..


    *räcker upp handen*
    Mina ögon fastnade direkt på denna tråd. Funderar fram och tillbaka varje dag
  • Äldre 23 Jun 07:05
    #7

    Kom ihåg att barnen INTE tackar er för att ni håller ihop pga dom!  Vilket oerhört egoistiskt ansvar det är att lägga på dom stackars barnen! 

    Många är dom vuxna som sitter här på Familjeliv eller omkring er på arbetsplatser o dyligt som önskar innerligt att deras föräldrar hade vett att skiljas under deras barndomstid.  Hur lessna och besvikna många är för att dom fick uppleva tjafs, bråk, total isande tystnad eller helt enkelt bara kärlekslöst what ever liksom.  Hur detta också präglat många som vuxna och själva desperat letar fel sorts kärlek och kanske också själva hamnar i ett likadant förhållande. 

    barnen kan inte välja! Men det kan DU! 

  • Äldre 23 Jun 07:08
    #8

    och väljer man mot förmodan att stanna kvar har man banne mig också valt skyldigheten att rätta till det felaktiga för att ge hela familjen en vettig chans. 

    gnäll inte om man inte har tänkt göra något åt saken. 

  • Anonym (egot)
    Äldre 23 Jun 08:07
    #9
    Fjäril kär skrev 2015-06-23 07:05:32 följande:

    Kom ihåg att barnen INTE tackar er för att ni håller ihop pga dom!  Vilket oerhört egoistiskt ansvar det är att lägga på dom stackars barnen! 

    Många är dom vuxna som sitter här på Familjeliv eller omkring er på arbetsplatser o dyligt som önskar innerligt att deras föräldrar hade vett att skiljas under deras barndomstid.  Hur lessna och besvikna många är för att dom fick uppleva tjafs, bråk, total isande tystnad eller helt enkelt bara kärlekslöst what ever liksom.  Hur detta också präglat många som vuxna och själva desperat letar fel sorts kärlek och kanske också själva hamnar i ett likadant förhållande. 

    barnen kan inte välja! Men det kan DU! 


    Jag tänker ännu mer egoistiskt än så. Jag träffar barnen för lite redan som det är idag med 40 timmar jobb i veckan. Att bara ha dem hos mig 50% av min lediga tid känns outhärdligt. Ekonomin skulle dessutom försämras påtagligt då jag förmodligen skulle behöva gå ner i arbetstid samtidigt som omkostnaderna med eget hushåll etc skulle öka. Förhållandet skulle behöva vara riktigt illa innan jag ens skulle överväga att separera, i alla fall under småbarnsåren då de är 100% beroende av vuxna. Men du har helt rätt i att det inte alltid är för barnens bästa att hålla ihop. Om relationen innebär ständiga bråk, psykisk och/eller fysisk misshandel då finns det nog ingen annan utväg.
  • Anonym (räcke­r nu)
    Äldre 23 Jun 08:31
    #10
    Anonym (egot) skrev 2015-06-23 08:07:05 följande:

    Jag tänker ännu mer egoistiskt än så. Jag träffar barnen för lite redan som det är idag med 40 timmar jobb i veckan. Att bara ha dem hos mig 50% av min lediga tid känns outhärdligt. Ekonomin skulle dessutom försämras påtagligt då jag förmodligen skulle behöva gå ner i arbetstid samtidigt som omkostnaderna med eget hushåll etc skulle öka. Förhållandet skulle behöva vara riktigt illa innan jag ens skulle överväga att separera, i alla fall under småbarnsåren då de är 100% beroende av vuxna. Men du har helt rätt i att det inte alltid är för barnens bästa att hålla ihop. Om relationen innebär ständiga bråk, psykisk och/eller fysisk misshandel då finns det nog ingen annan utväg.


    För min del är det precis tvärtom. Att separera skulle göra min ekonomi bättre och tiden skulle struktureras bättre. Ansvaret skulle bara vara mitt och slippa ta beslut mer än för mig och barnen.

    Jag skulle inte få mer pengar eller mer tid men det skulle bli lättare att fatta bra beslut . Jag kan disponera tiden och pengar på ett annat sätt än idag.

    Självklart kan man inte förvänta sig samma levnadsstandard som separerad. Men jag lever hellre trångt och lyckligt och någon krona över än leva kvar som nu. Hur god ekonomi jag än har idag osv
Svar på tråden Hur många känner att ni halvälskar er man/fru och håller ihop bara för era barns skull?