• caaassandra

    Bebis, köpa vad? Hjälp...

    Jag är gravid i v 29 och har inhandlat lite kläder till bebis.

    Det vi har hittils är några bodys, pyjamas, få byxor, dregglisar, overall strl 50, några mössor osv. Inte så jätte mycket. Vi har även ett babynest, bilstol, spjälsäng, bärsele färdigt.

    Det vi ska inhandla är ju då:

    - barnvagn
    - spjälskydd, lakan, täcken osv
    - badbalja
    - babysitter/gym

    Vad mer för större saker behöver man?

    Sen är det ju såklart:

    - badhandduk
    - vantar, mössa, tossor
    - filtar (hur många?)
    - mobil till vagn + säng
    - åkpåse

    Vad mer?

    Sen ska det ju inhandlas:

    - oljor
    - tvättlappar
    - febertemp
    - blöjor
    - salva, puder
    - tuttar
    - nappflaska

    Vad mer?

    Jag är heeeelt ny på det här och jag blir tokig för jag vet inte ens vad som ska inhandlas till våran skrutt.. Kan någon vänlig själ hjälpa mig och min inhandlingslista lite på traven?

    Vad behövs i förlossningsväskan och när ska den börja packas?

  • Svar på tråden Bebis, köpa vad? Hjälp...
  • Guldbarb

    Jag är gravid i vecka 33 och måste slå ett slag för babyboxarna, har du beställt några såna? Gällande nappar som du skrivit upp så tror jag vi fått en napp i nästan varje box så tror vi har fått 4-5 stycken. Man får lite annat i dom också som är bra att ha :)

  • Mascaraklumpar

    Jag väntar mitt andra barn och detta är vad vi kommer köpa. Det vi har sen tidigare är gallerfiltar och bröstpump.

    spjälsäng

    madrass

    Plastad frotté

    2 lakan

    Andningslarm

    Babyskydd

    Barnvagnschassi (för att slippa bära babyskyddet)

    bärsjal

    Stora bindor

    Nappflaska+ ett par ersättningstetror (bra att ha hemma)

    skötbädd

    Blöjor

    Våtservetter

    Blöjhink

    8 långärmade bodys

    8 byxor

    3-4 babystrumpor

    utedress

    Mössa

    Vantar

    Babysitter, babygym osv är ju inget man kan använda från början i alla fall, så sånt kommer vi vänta med tills vi märker om det finns något behov.

  • caaassandra
    Guldbarb skrev 2015-06-23 10:38:34 följande:

    Jag är gravid i vecka 33 och måste slå ett slag för babyboxarna, har du beställt några såna? Gällande nappar som du skrivit upp så tror jag vi fått en napp i nästan varje box så tror vi har fått 4-5 stycken. Man får lite annat i dom också som är bra att ha :)


    Vart har du hittat dessa babyboxar? :)
  • Mascaraklumpar

    Vad behövs i förlossningsväskan och när ska den börja packas?

    Trosor, bindor, ett ombyte till er föräldrar, ett par ombyten till barnet, blöjor om man inte får det på bb, eventuellt babyskydd för hemresan, id-kort, plånbok, mobil. Det kan nog vara bra att ha den packad från v. 37

  • caaassandra
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-23 10:43:45 följande:

    Jag väntar mitt andra barn och detta är vad vi kommer köpa. Det vi har sen tidigare är gallerfiltar och bröstpump.

    spjälsäng

    madrass

    Plastad frotté

    2 lakan

    Andningslarm

    Babyskydd

    Barnvagnschassi (för att slippa bära babyskyddet)

    bärsjal

    Stora bindor

    Nappflaska+ ett par ersättningstetror (bra att ha hemma)

    skötbädd

    Blöjor

    Våtservetter

    Blöjhink

    8 långärmade bodys

    8 byxor

    3-4 babystrumpor

    utedress

    Mössa

    Vantar

    Babysitter, babygym osv är ju inget man kan använda från början i alla fall, så sånt kommer vi vänta med tills vi märker om det finns något behov.


    Tack så jätte mycket för svar! :) vi väntar våran lilla i september. kan det vara smart att ha några kortärmade bodysar också? kanske också väntar med babysitter och babygym, det är ju sant att de inte använder sånt direkt. :) har du köpt många strl nu eller väntar du tills bebis kommit? jag har köpt lite i 50 och i 56. men inte mer än så
  • Mascaraklumpar
    caaassandra skrev 2015-06-23 10:52:37 följande:

    Tack så jätte mycket för svar! :) vi väntar våran lilla i september. kan det vara smart att ha några kortärmade bodysar också? kanske också väntar med babysitter och babygym, det är ju sant att de inte använder sånt direkt. :) har du köpt många strl nu eller väntar du tills bebis kommit? jag har köpt lite i 50 och i 56. men inte mer än så


    Jag har inte köpt någonting ännu, och just kläder tänkte jag faktiskt vänta till typ v.36 med (även om det är svårt), eftersom det är sånt som alla ändå köper i present (med vår son hade vi till slut ett helt berg av kläder i storlek 50-56 och hann inte ens använda hälften). Storlek 62 och uppåt köper vi nog när barnet väl är fött, det är ju så svårt att uppskatta innan hur mycket man behöver av varje storlek.
  • Guldbarb
    caaassandra skrev 2015-06-23 10:49:08 följande:
    Vart har du hittat dessa babyboxar? :)
    Sökte efter dom och hittade några :) www.babybox.se/ babytobe.se/ www.apotekhjartat.se/mina-behov/barn--foraldrar/startbox/ (Denna är gratis om man är medlem) är några Libero ska också ha men den hittar jag inte just nu. På Facebook kan man få en gratis sked från Bambino och en gratis napp från mam med. Man får endel reklam med men de är gratis ^^
  • Lisa_1986

    Jag har laddat ner Gravidkalender som app och här finns det en checklista på det som behövs köpas innan bebisen kommer. Jag följer den.

  • caaassandra
    Guldbarb skrev 2015-06-23 11:26:19 följande:
    Sökte efter dom och hittade några :) www.babybox.se/ babytobe.se/ www.apotekhjartat.se/mina-behov/barn--foraldrar/startbox/ (Denna är gratis om man är medlem) är några Libero ska också ha men den hittar jag inte just nu. På Facebook kan man få en gratis sked från Bambino och en gratis napp från mam med. Man får endel reklam med men de är gratis ^^
    Tack så mycket!! :)
  • caaassandra
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-23 11:10:33 följande:
    Jag har inte köpt någonting ännu, och just kläder tänkte jag faktiskt vänta till typ v.36 med (även om det är svårt), eftersom det är sånt som alla ändå köper i present (med vår son hade vi till slut ett helt berg av kläder i storlek 50-56 och hann inte ens använda hälften). Storlek 62 och uppåt köper vi nog när barnet väl är fött, det är ju så svårt att uppskatta innan hur mycket man behöver av varje storlek.
    Okej, kanske väntar lite grann med att köpa allt för mycket nu redan då. Kanske lägger fokus på att köpa barnvagn osåna saker istället :)
  • Jonna 81

    Såg att nån skrev att vänta med babysittern. Vi hade en med ställbar rygg, så vi hade den liggande. Den använde vi från dag 1, en supersak som jag inte hade velat vara utan. Toppen att lägga barnet i när den ska sova, super och kunna vagga dom till söms.

  • BigMami

    Amningsinlägg till bh.n. Bärsjal är mycket bättre för bebisen än en sele. Vagn är inte heller säkert att den trivs i. Spjälsäng änvände inte vi alls det första året eller två.. skötbord har vi aldrig heller haft.

    Babybjörns babysitter är toppen! Den är ställbar så den kan användas från nyfödd.

    Åkpåse till vagnen?

    Det jag kan sakna är en vagn till babyskyddet! Sjukt drygt att bära på det hit och dit... eller jaga kundvagnar..

    Kräkhanddukar? Köpte våra på ikea för 3kr.

    Vi fick en kräkbebis så kläder/handdukar/filtar går åt som smör i solksen... Tvättar minst 1-3 gånger om dagen. Storlek 50 används knappt.

    Värktabletter efter förlossningen.

    Vissa brukar vilja ha typ lactulos eller liknande efter förlossningen.

  • Nattnat98

    Här är i alla fall min lista just nu:) kan lägga in min lista till bb-väskan också men i ett annat svar då det blir så långt annars!

    Strumpor
    Bodys
    Tjocka&tunna byxor
    Tunna mössor
    Tjocktröja
    Dreggellappar
    Pyjamas
    overall
    Tjock mössa
    Vantar

    Slemsug
    Baby shampoo/tvål
    Babypuder
    BabySalva mot torr hud
    Blöjor
    Tvättlappar
    Små Handukar
    Lotion
    Badolja
    Febertermometer
    Borste
    Babytops
    Bomullsrondeller
    Semper magdroppar
    Zinksalva

    Babyskydd
    Babyskydd adapter
    Barnvagn
    Skötväska
    Bärsele/bärsjal
    Åkpåse

    Säng
    Sängskydd
    Madrass
    Lakan
    Täcke
    Påslakan
    Kudde
    Babynest
    Örngott
    Babymobil

    Nappar
    Nappflaskor
    Flaskborste
    Ipren/alvedon
    Regnskydd till vagnen
    Badtermometer
    Skyddfilt för blöjbyte
    Barnvagnsleksak
    Skötbädd
    Skötbord
    Blöjhink
    Badbalja inkl insats
    Babysitter
    Babygym
    Våtservetter
    Termos
    Filtar
    Babylarm
    Bröstpump
    Kräklappar

    Amningskudde
    Amningsvårtsskydd

  • Nattnat98

    2 små handukar
    2 filtar
    Blöjor(finns på sjukhuset också)
    Napp
    Nappflaska
    3 strumpor
    2 mjuka byxor
    1 pyjamas
    2 mössor
    2 bodys strlk 50 omlott
    2 bodys strlk 56 omlott
    2 dreggellappar
    Kräklappar
    Våtservetter(finns på sjukhuset)
    Babyskydd
    Babynest
    Nalle

    Data&laddare
    Usb med filmer
    2 amnings bh:ar
    Amningskudde
    Mjukis dress
    Örngott till kudde(för att ha de mer bekvämt mest)
    Bröstvårtssalva
    Amningskupor
    Minihögtalare(till egen musik)
    Mobil&laddare
    Systemkamera&laddare
    Smink(upp till var&en)
    Shampoo,balsam&duschkräm
    Läppsyl (har hört att man blir jättetorr om läpparna under förlossningen)
    Body lotion
    Strumpor/sockor
    Stora/bekväma trosor
    Bindor(finns på sjukhuset)
    Snacks/dryck
    Bekväma kläder (ex. Legging/mjukisbyxor&linnen)
    Hårsnoddar
    Tandkräm&tandborste
    Deoderant
    Hårborste&torrbalsam
    Handuk (finns kanske där men vill ha med mig en egen)
    Hörlurar&öronproppar
    Morgonrock
    Tofflor
    Id-handling,journal,patientbricka
    Födelseplan
    Toapapper(har dem på sjukhuset men har hört att man knappt kan torka sig med det efter förlossningen då det ska vara hårt papper som man får där så kan väl vara skönt med lite bättre&mjukare?)
    Vetekudde

    Till Min partner-
    Tandborste
    Extrakläder
    Mobil+laddare
    Mynt till parkering
    Flipflop/bekväma skor
    Mat (på vissa ställen får inte mannen mat och kan inte köpa det exakt där så då kan man kolla upp det innan!)
    Pengar (i vissa fall kan ens partner endast stanna över natten om man betalar en viss summa,skiljer sig från alla sjukhus)

    Hoppas du i alla fall fick en liten inblick i vad som behövs både till bebis ankomst men även till BB för både dig,bebis&din partner (kan självklart vara så att denna inte är med men samma lista gäller nog nästan för den som är med under förlossningen också!) lycka till i alla fall!:)

Svar på tråden Bebis, köpa vad? Hjälp...