• Anonym (anonym)

    Har man rätt att klaga på låg lön när man själv valt sitt jobb?

    Hej!

    Tycker ni att man har rätt att klaga på låg lön när man själv valt att bli till exempel undersköterska? Och jag ser skillnad på att få låg lön för att man har ett visst sorts jobb och att man kanske borde få lite mer.
    Har man rätt att klaga på låg lön/kass ekonomi när man själv valde att hoppa av skolan och inte satsade högre?

  • Svar på tråden Har man rätt att klaga på låg lön när man själv valt sitt jobb?
  • LFF

    Klaga har man alltid rätt till men då får man även se till att ändra förutsättningarna också så man kan förbättra sin situation.

  • Anonym (rätt och rätt)

    Det kan ju finnas olika anledningar till att man arbetar som vårdbiträde. Jag har tex inte hoppat av skolan utan fullgjort en universitetsutbildning. Tyvärr har jag än så länge inte fått jobb inom min bransch och för att kunna betala hyra och köpa mat så arbetar jag inom hemvården. Skulle jag mer rätt att klaga för det lilla man tjänar som vårdbiträde? Knappast..

  • Rani

    Självklart! Jag ser det som en självklarhet att alla med hjälp av facket arbetar för att förbättra sina förutsättningar. Bara för att man tycker om sitt yrke så betyder ju inte det att man inte har rätt till en ok lön och ok arbetsförhållanden. Om ingen gjorde något för att förändra skulle utvecklingen stå still.

  • Anonym (anonym)
    LFF skrev 2015-06-23 18:07:18 följande:
    Klaga har man alltid rätt till men då får man även se till att ändra förutsättningarna också så man kan förbättra sin situation.
    Precis, jag tycker inte bara att man kan sitta på arslet och klaga. Speciellt inte när man valt sitt jobb.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (rätt och rätt) skrev 2015-06-23 18:11:05 följande:
    Det kan ju finnas olika anledningar till att man arbetar som vårdbiträde. Jag har tex inte hoppat av skolan utan fullgjort en universitetsutbildning. Tyvärr har jag än så länge inte fått jobb inom min bransch och för att kunna betala hyra och köpa mat så arbetar jag inom hemvården. Skulle jag mer rätt att klaga för det lilla man tjänar som vårdbiträde? Knappast..
    Du har väl också gjort ett medvetet val då?
  • Anonym (anonym)
    Rani skrev 2015-06-23 18:14:12 följande:
    Självklart! Jag ser det som en självklarhet att alla med hjälp av facket arbetar för att förbättra sina förutsättningar. Bara för att man tycker om sitt yrke så betyder ju inte det att man inte har rätt till en ok lön och ok arbetsförhållanden. Om ingen gjorde något för att förändra skulle utvecklingen stå still.
    Som jag skrev så handlar det inte om att förbättra förutsättningarna utan om att man har valt ett låglöneyrke. Min svåger är sådan och klagar ständigt och jämt över att jag och min familj har det gott ställt, medan de inte har det. Ändå valde han själv att arbeta som personlig assistent, han kunde satsat högre om han velat ha det bättre ställt.
  • Anonym (rätt och rätt)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-23 18:16:44 följande:
    Du har väl också gjort ett medvetet val då?
    Hur då "medvetet val"? Att antingen inte ha pengar alls eller att ta det jobb jag får? Vet inte om det finns något att välja där riktigt..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (rätt och rätt) skrev 2015-06-23 18:56:13 följande:
    Hur då "medvetet val"? Att antingen inte ha pengar alls eller att ta det jobb jag får? Vet inte om det finns något att välja där riktigt..
    Att inte utbilda dig ytterligare eller att du(kanske, beroende på ditt yrke) valt att utbilda dig i ett yrke där det inte är så lätt att få jobb.
  • Anonym (?)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-23 19:08:41 följande:
    Att inte utbilda dig ytterligare eller att du(kanske, beroende på ditt yrke) valt att utbilda dig i ett yrke där det inte är så lätt att få jobb.

    Så bara för att man inte utbildat sig, så ska man inte få klaga på och vilja ha bättre arbetsvillkor?

    Är det bara människor med utbildning som ska ha det bra på jobbet, kunna leva på sin lön osv?

    Jag tror att de som har låga löner fattar att det beror på att de inte har utbildning och att deras jobb inte är högkvalificerat. Men någon måste göra dessa jobb också. Men det är ingen anledning till att man ska få utnyttja folk.


  • Anonym (rätt och rätt)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-23 19:08:41 följande:
    Att inte utbilda dig ytterligare eller att du(kanske, beroende på ditt yrke) valt att utbilda dig i ett yrke där det inte är så lätt att få jobb.
    Jag tog examen för några månader sedan och min utbildning räknas inte direkt till de branscher där det är svårt att få jobb. Men det betyder fortfarande inte att alla får ett jobb innan eller samma dag som de tar ut sitt examensbevis eller enkelt kan förflytta sig till platser där det kan vara lättare att få jobb. Tråkig inställning du verkar ha. Vad har du själv för utbildning?
Svar på tråden Har man rätt att klaga på låg lön när man själv valt sitt jobb?