• Anonym (anonym)

    Har man rätt att klaga på låg lön när man själv valt sitt jobb?

    Hej!

    Tycker ni att man har rätt att klaga på låg lön när man själv valt att bli till exempel undersköterska? Och jag ser skillnad på att få låg lön för att man har ett visst sorts jobb och att man kanske borde få lite mer.
    Har man rätt att klaga på låg lön/kass ekonomi när man själv valde att hoppa av skolan och inte satsade högre?

  • Svar på tråden Har man rätt att klaga på låg lön när man själv valt sitt jobb?
  • LFF

    Klaga har man alltid rätt till men då får man även se till att ändra förutsättningarna också så man kan förbättra sin situation.

  • Anonym (rätt och rätt)

    Det kan ju finnas olika anledningar till att man arbetar som vårdbiträde. Jag har tex inte hoppat av skolan utan fullgjort en universitetsutbildning. Tyvärr har jag än så länge inte fått jobb inom min bransch och för att kunna betala hyra och köpa mat så arbetar jag inom hemvården. Skulle jag mer rätt att klaga för det lilla man tjänar som vårdbiträde? Knappast..

  • Rani

    Självklart! Jag ser det som en självklarhet att alla med hjälp av facket arbetar för att förbättra sina förutsättningar. Bara för att man tycker om sitt yrke så betyder ju inte det att man inte har rätt till en ok lön och ok arbetsförhållanden. Om ingen gjorde något för att förändra skulle utvecklingen stå still.

  • Anonym (anonym)
    LFF skrev 2015-06-23 18:07:18 följande:
    Klaga har man alltid rätt till men då får man även se till att ändra förutsättningarna också så man kan förbättra sin situation.
    Precis, jag tycker inte bara att man kan sitta på arslet och klaga. Speciellt inte när man valt sitt jobb.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (rätt och rätt) skrev 2015-06-23 18:11:05 följande: