• Lindasj

    4 veckors bebis vill amma hela kvällen, endasom hjälper mot skrik och gråt

    Min dotter är snart 4 veckor och för drygt en vecka sen ändrades hennes humör och hon är nu väldigt ledsen och skriker ofta. Det börjar ofta sen eftermiddag och fortsätter under kvällen tills hon somnar. Vi kan ibland lugna henne genom att bära omkring och vyssa henne men det går bara ett tag, hon vill helt enkelt bli ammad. Ammar henne så gott som hela kvällen. Känns däremot inte som hon äter hela tiden utan mer småsnuttar. Vi har testat napp men den tar hon inte. Är detta hennes sätt att bli tröstad och få den närhet hon vill ha eller är hon hungrig? Vi har svårt att veta om det kan bero på att hon har ont i magen. Om det är så att hon är hungrig känns det ju inte som att hon får i sig det hon ska eftersom hon ammas så länge och mycket?

    Hon vill även ammas ofta på förmiddagen men tycker inte hon är lika ledsen då. Sen sover hon några timmar mitt på dagen och sen kör det igång.

    Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på/ha några tips? :)

  • Svar på tråden 4 veckors bebis vill amma hela kvällen, endasom hjälper mot skrik och gråt
  • Jenita659

    Naturligt beteende, genom att ligga hela kvällen och marathon amma produceras det mer mjölk. Mina bebisar ammade konstant om kvällarna tills de var mätta och nöjda. Och så producerades det mer mjölk till dem.

  • MallaL

    Det stora kvällsgnället Känns mycket väl igen, jag ammade hela kvällarna vid den åldern. Bvc förklarade detta med att mjölken är mer utspädd på kvällen, på morgonen/dagen är den mer näringsrik och mättar bättre. Vet inte om det är hela sanningen.

  • Cox Orange

    Tillväxtperiod, googla på det. Ge ersättning så du får lite vila, man behöver inte amma konstant. Ångrar att jag ammade så vansinnigt mycket, slit inte ut dig.

  • lövet2

    Inget konstigt. Hon växer och behöver mer mjölk. När du ammar hela kvällarna börjar du producera mer, och då blir det lite mindre intensivt - till nästa tillväxtperiod.

    Ang tipset om ersättning, så bör du tänka dig för. Ger du ersättning, så producerar du mindre mjölk i stället för mer, och då kan snabbt amningen bli helt förstörd.

  • Lindasj

    Har också hört att mjölken är mer utspädd, känns bara som hon aldrig blir nöjd. Mest jobbigt är det ju att se henne så ledsen men brukar ju ge med sig när jag ammar. Släpper hon räcker det med att det gör några minuter ibland så vill hon suga igen.

    Ersättning har jag funderat på till och från när det känts som jobbigast men vill gärna klara mig utan. Har försökt pumpa ut och ge med flaska men bara provat en gång och då tog hon inte flaskan.

  • Isola80

    Typ alla bebisar jag känner till har gjort så. Skriker och ammar på kvällen. Inget att oroa sig för. Det går över! Det är en kort period i ditt liv.

    Oroa dig inte för kolik, allergi eller om hon behöver ersättning (så länge hon går upp i vikt.

    Har dock full förståelse för att det är jobbigt just nu.

  • Lindasj
    lövet2 skrev 2015-06-23 22:57:52 följande:

    Inget konstigt. Hon växer och behöver mer mjölk. När du ammar hela kvällarna börjar du producera mer, och då blir det lite mindre intensivt - till nästa tillväxtperiod.

    Ang tipset om ersättning, så bör du tänka dig för. Ger du ersättning, så producerar du mindre mjölk i stället för mer, och då kan snabbt amningen bli helt förstörd.


    Det jag är fundersam över är om hon verkligen äter så mycket i och med att jag ofta tycker hon bara snuttar. Men förra veckan på BVC hade hon gått upp bra i vikt och vi ska dit igen på torsdag.

    Tack för rådet, ska försöka med att pumpa ur istället för jag vill helst inte ge ersättning. Utpumpningen är mer för att ha om jag behöver iväg nångång, behöver "bara" lära henne ta flaskan :P
  • Lindasj
    Isola80 skrev 2015-06-23 23:01:19 följande:

    Typ alla bebisar jag känner till har gjort så. Skriker och ammar på kvällen. Inget att oroa sig för. Det går över! Det är en kort period i ditt liv.

    Oroa dig inte för kolik, allergi eller om hon behöver ersättning (så länge hon går upp i vikt.

    Har dock full förståelse för att det är jobbigt just nu.


    Skönt att höra! Mycket tankar och funderingar när det är första barnet, man vill ju bara att hon ska må bra :)
  • Isola80
    Lindasj skrev 2015-06-23 23:05:52 följande:
    Skönt att höra! Mycket tankar och funderingar när det är första barnet, man vill ju bara att hon ska må bra :)
    Men det gör hon väl? På dagarna?

    Båda mina barn gnällde och snuttade mellan 19-23 från att de var en månad ca. Höll på ett tag men det går ju alltid över.
Svar på tråden 4 veckors bebis vill amma hela kvällen, endasom hjälper mot skrik och gråt