• Anonym (Sickl­a)
    Äldre 24 Jun 18:24
    3500 visningar
    9 svar
    9
    3500

    Andra jobb som bibliotekarie

    Söker andra karriärvägar som utbildad bibliotekarie men vet inte vad? Jag tycker mitt yrke är för monotomt och jag känner mig inte riktigt hemma. (Mitt CSN-lån är slut så jag kan inte omskola mig). Tar tacksamt emot seriösa tips!  

  • Svar på tråden Andra jobb som bibliotekarie
  • Anonym (Res)
    Äldre 27 Jun 10:41
    #1

    Jobba utomlands. En kollega till mig åkte till Schweiz (tror jag det var). Verkade spännande. Själv tycker jag inte jobbet är som du beskriver. Tvärtom.

  • Anonym (kultu­r)
    Äldre 27 Jun 10:57
    #2
    Anonym (Sickla) skrev 2015-06-24 18:24:24 följande:

    Söker andra karriärvägar som utbildad bibliotekarie men vet inte vad? Jag tycker mitt yrke är för monotomt och jag känner mig inte riktigt hemma. (Mitt CSN-lån är slut så jag kan inte omskola mig). Tar tacksamt emot seriösa tips!  


    Ja, vad läser man inom en bibliotekarie-utbildning? Jag antar att du kanske lätt skulle kunna skola om dig med några distanskurser till arkiverare eller någonting annat som har mer med informationsökning och administrativa uppgifter att göra? Du vet ju förmodligen också en hel del om kultur och kanske skulle kunna söka dig till museér, kulturskolor eller jobba med olika kulturevenemang, utställningar eller så på kommunen tex? 
  • Anonym (kultu­r)
    Äldre 27 Jun 11:05
    #3

    kom på en grej till: du kan jobba i eller öppna en egen bokhandel eller bokcafé dit du kan bjuda in författare för bokkvällar tex.

  • Äldre 27 Jun 14:31
    #4

    Ja varför inte fortsätta att utveckla dig inom information och kommunikation? 

  • Anonym (Sickl­a) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 19:04
    #5
    sötare skrev 2015-06-27 14:31:22 följande:

    Ja varför inte fortsätta att utveckla dig inom information och kommunikation? 


    Jag utvecklar mig gärna vidare inom information och kommunikation, frågan är bara vad yrket i slutändan skulle vara?

    Min fråga handlar egentligen inte om vad jag bör omskola mig till genom ny utbildning eller kurser utan vad jag annars kan använda min utbildning till?
  • Äldre 7 Jul 04:11
    #6

    Jobba på Arbetsformedlingen kom jag att tänka på när jag läste detta om bibliotekarieuppgifter;

    " ...att hjälpa människor att ta del av samhällets tjänster som finns på nätet; det kan handla om att förklara hur du skaffar en e-legitimation och hur du använder den när du ska deklarera. ....att utbilda och handleda människor i att söka information effektivt. .....förmedla upplevelser av olika slag, framförallt inom kultur och utbildningsområdet. ..... anordna författarträffar, läsecirklar och andra lässtimulerande aktiviteter."

  • Anonym (Sickl­a) Trådstartaren
    Äldre 7 Jul 10:37
    #7
    Tow2Mater skrev 2015-07-07 04:11:19 följande:

    Jobba på Arbetsformedlingen kom jag att tänka på när jag läste detta om bibliotekarieuppgifter;

    " ...att hjälpa människor att ta del av samhällets tjänster som finns på nätet; det kan handla om att förklara hur du skaffar en e-legitimation och hur du använder den när du ska deklarera. ....att utbilda och handleda människor i att söka information effektivt. .....förmedla upplevelser av olika slag, framförallt inom kultur och utbildningsområdet. ..... anordna författarträffar, läsecirklar och andra lässtimulerande aktiviteter."


    Har funderat flera vändor på att arbeta på Arbetsförmedlingen men jag har hört att dom får mkt hot? Det vill man ju knappast leva med dagligen.
  • Äldre 7 Jul 13:10
    #8
    Anonym (Sickla) skrev 2015-07-07 10:37:25 följande:
    Har funderat flera vändor på att arbeta på Arbetsförmedlingen men jag har hört att dom får mkt hot? Det vill man ju knappast leva med dagligen.

    Knappast lika mycket som Migrationsverket. Som var en annan jag tänkte på. :)
    Tror inte du behover oroa dig for det. Men lite skinn på näsan kanske man måste ha och kunna säga ifrån om det skulle hända.

  • Anonym (Sickl­a) Trådstartaren
    Äldre 8 Jul 20:02
    #9
    Tow2Mater skrev 2015-07-07 13:10:24 följande:

    Knappast lika mycket som Migrationsverket. Som var en annan jag tänkte på. :)
    Tror inte du behover oroa dig for det. Men lite skinn på näsan kanske man måste ha och kunna säga ifrån om det skulle hända.


    Har inget skinn på näsan !Tungan ute Om du har andra tips så tar jag gärna emot dessa.
Svar på tråden Andra jobb som bibliotekarie