• Anonym (inte bara jag)
    Äldre 25 Jun 13:46
    2211 visningar
    12 svar
    12
    2211

    är du familjehem?

    hej

    jag har några frågor till er som är eller har varit familjehem eller/och jourhem.

    Jag har börjat tänka på att bli familjehem. Jag och min familj har många erfarenheter av många olika svårigheter som jag tror att jag skulle kunna hjälpa de som är i behov av stöd, hjälp, råd och trygghet.

    T.ex så har vi stor erfarenhet av depressioner då både jag och min make varit deprimerade. Vi har en son med ADHD, jag har samma diagnos, mina systersöner har samma problembild. Jag har sedan barnsben varit utsatt för både psykisk och fysisk bestraffning och även levt i ett förhållande där han nästan dödade mig.

    jag har i många fall varit utnyttjad, sexuellt, känslomässigt, ekonomisk o.s.v. 

    jag tror att jag kan ta de erfarenheter jag har och hjälpa andra. 

    eller är jag helt ute och velar och enbart kommer att sabba deras liv?

  • Svar på tråden är du familjehem?
  • Äldre 25 Jun 19:41
    #1

    Har du bearbetat allt som du varit med om?

    Lår soc göra utredning om ni är lämpliga som familjehem eller inte.

  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 29 Jun 21:51
    #2

    Vi är familjehem o har varit det i lite mer än 1 år.

    Soc gör hembesök o lämnar info. Sedan tar de utdrag från socialregister, brottsregister o kronofogden/inkasso. Sen om allt är ok gör de en utredning. Vi gjorde källvestensmetoden (tror jag den hette) intervju i ca 4-5 timmar som sedan tolkas av en psykolog. Sen gick vi en utbildning, 8-10 träffar. En spännande resa! vi har inte gått igenom så mkt som dig utan har annan erfarenhet. Min sambos familj hade fosterbarn o "sommarbarn". Det du/ni ska tänka på är att det ofta inte är barnen som flyttar in som är problemet utan ofta är det föräldrarna som bråkar. Vi har bio som ena har en diagnos o ständigt söker konflikter o en som just nu avtjänar ett fängelsestraff. O eftersom vi har en "sol-placering" så tar de alla beslut gällande detta lilla barn. Tyvärr inte efter barnets bästa alla gånger utan mer för att ställa till det. Så det gäller att va extremt mentalt stark vid vissa placeringar o stötta barnet i sin relation med bio-föräldrarna. Målet är ju återförening.

  • Anonym (hrmf)
    Äldre 22 Jul 12:41
    #3
    Anonym (Familjehem) skrev 2015-06-29 21:51:36 följande:

    Vi är familjehem o har varit det i lite mer än 1 år.

    Soc gör hembesök o lämnar info. Sedan tar de utdrag från socialregister, brottsregister o kronofogden/inkasso. Sen om allt är ok gör de en utredning. Vi gjorde källvestensmetoden (tror jag den hette) intervju i ca 4-5 timmar som sedan tolkas av en psykolog. Sen gick vi en utbildning, 8-10 träffar. En spännande resa! vi har inte gått igenom så mkt som dig utan har annan erfarenhet. Min sambos familj hade fosterbarn o "sommarbarn". Det du/ni ska tänka på är att det ofta inte är barnen som flyttar in som är problemet utan ofta är det föräldrarna som bråkar. Vi har bio som ena har en diagnos o ständigt söker konflikter o en som just nu avtjänar ett fängelsestraff. O eftersom vi har en "sol-placering" så tar de alla beslut gällande detta lilla barn. Tyvärr inte efter barnets bästa alla gånger utan mer för att ställa till det. Så det gäller att va extremt mentalt stark vid vissa placeringar o stötta barnet i sin relation med bio-föräldrarna. Målet är ju återförening.



    Problemet är nog sällan (aldrig?) föräldrar eller barn utan de giriga familjehemmen som tror (precis som du verkar göra) att dom är bättre för barnen än föräldrarna!
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 22 Jul 15:55
    #4
    Anonym (hrmf) skrev 2015-07-22 12:41:20 följande:

    Problemet är nog sällan (aldrig?) föräldrar eller barn utan de giriga familjehemmen som tror (precis som du verkar göra) att dom är bättre för barnen än föräldrarna!


    Jag tror inte att jag är bättre än någon. Men bägge föräldrarna sitter just nu inlåsta av olika anledningar. Så tror att vi är bästa alternativet just nu
  • Anonym (Hem)
    Äldre 23 Jul 11:52
    #5

    Jag tror inte! Jag vet, jag säljer inte barnet för att få pengar till knark! Jag låser inte in barnet i en garderob för att jag blir sugen på att gå ut och supa


    Anonym (hrmf) skrev 2015-07-22 12:41:20 följande:

    Problemet är nog sällan (aldrig?) föräldrar eller barn utan de giriga familjehemmen som tror (precis som du verkar göra) att dom är bättre för barnen än föräldrarna!


  • Anonym (hrmf)
    Äldre 23 Jul 11:56
    #6
    Anonym (Hem) skrev 2015-07-23 11:52:17 följande:

    Jag tror inte! Jag vet, jag säljer inte barnet för att få pengar till knark! Jag låser inte in barnet i en garderob för att jag blir sugen på att gå ut och supa



    Du är heller inte barnets förälder och kommer aldrig kunna ta dennes plats! Du gör ett jobb som du får bra betalt för - inget annat!
  • Anonym (Fd familj­ehemsp­lacera­d)
    Äldre 23 Jul 12:42
    #7
    Anonym (hrmf) skrev 2015-07-23 11:56:39 följande:

    Du är heller inte barnets förälder och kommer aldrig kunna ta dennes plats! Du gör ett jobb som du får bra betalt för - inget annat!


    Klart dom kan vara! Alla föräldrar är inte barnens bästa mammor och pappor. Och absolut kan familjehem ta en stor plats i ens hjärta, det har jag och många andra "barn" erfarenhet av. Kommer hellre till mina fosterföräldrar och frågar om råd till skola, jobb, relationer, familjeliv, barn än mina supande, knarkande, deprimerande bioföräldrar utan insikt hur dom skadat sina barn. Dom har förbrukat sin chans att vara föräldrar/morföräldrar på riktigt, och fosterföräldrarna har förtjänat den chansen. Blod är inte alltid tjockare än vatten!
  • Anonym (Fd familj­ehemsp­lacera­d)
    Äldre 23 Jul 12:45
    #8

    Ärligt talat så tror jag inte att era erfarenheter kommer göra så stor nytta, mer än att ni kan förstå vissa barn bättre. Utan det är trygghet, kärlek och stabilitet som är viktigast, har ni det så kör på!

  • Anonym (hrmf)
    Äldre 23 Jul 14:07
    #9
    Anonym (Fd familjehemsplacerad) skrev 2015-07-23 12:45:03 följande:

    Ärligt talat så tror jag inte att era erfarenheter kommer göra så stor nytta, mer än att ni kan förstå vissa barn bättre. Utan det är trygghet, kärlek och stabilitet som är viktigast, har ni det så kör på!


    Något familjehem ALDRIG har. Däremot är familjehem giriga och behandlar barn som handelsvaror som ska kosta NOLL kr men som dom ska tjäna multum på!

    Min erfarenhet!
  • Anonym (BULLS­HIT)
    Äldre 23 Jul 14:27
    #10
    +1
    Anonym (hrmf) skrev 2015-07-23 14:07:16 följande:

    Något familjehem ALDRIG har. Däremot är familjehem giriga och behandlar barn som handelsvaror som ska kosta NOLL kr men som dom ska tjäna multum på!

    Min erfarenhet!


    Shiit, någon här har dålig erfarenhet gällande familjehem? Men kan säga dig en sak, dra inte alla över en kam! För de är ren bullshit! Jag vart bra behandlad hos min kontaktfamilj som jag hade när jag var yngre. Underbara människor var dom!

    Mina syskon bor hos en familj nu. De var jourhem först men de klickade så bra med mina syskon så de valde att lämna jouren och ha dom tills livet rett ut för alla. Kan bara säga att mamman i familjen är bland de bästa mammor jag sett och önska att hon var min mamma. En underbar kvinna som gör allt för barnen. Hon har till och med sagt att mina syskon får bo kvar där hur länge de vill. Alltså även om de är 18 år, så får dom stanna. Hon har öppnat hela sitt hem och liv för dom... Tror ju knappast att de är för pengarnas skull då!

    Men det är väldigt synd om dom som inte hamnar hos en bra familjehem.
  • M r a u
    Äldre 23 Jul 14:36
    #11

    Det som spelar roll är hur du är idag, t.ex. hur du hanterar motgångar och om du kan erbjuda barnet trygghet på alla sätt och vis.

    Jag har inte varit familjehem på heltid, däremot kontaktfamilj varannan helg. Idag är han vuxen, så det var längesen.

  • Äldre 23 Jul 14:43
    #12
    Anonym (hrmf) skrev 2015-07-23 11:56:39 följande:

    Du är heller inte barnets förälder och kommer aldrig kunna ta dennes plats! Du gör ett jobb som du får bra betalt för - inget annat!


    Du anser alltså att det är okej att sälja sina barn?
Svar på tråden är du familjehem?