• Anonym (undrar)

    VAB vid deltid

    Hej!

    Har vabbat första gången med mitt barn. När jag var föräldraledig var jag studerande men nu har jag jobbat sen i januari.

    Nu när jag ska ansöka om vab ska jag fylla i årsinkomst och årsarbetstid. Det är så att från att jag började jobba (19 jan) jobbade jag 100 % med lön på 25000. Från 1 april gick jag ner till 75 %. Jag har ju samma grundlön med får ju då 18750 innan skatt.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska fylla i lönen. Ska jag räkna ut exakt hur mycket jag fått sedan jag började? Och även uppskatta resten av året? Jag vet ju inte riktigt hur länge till jag tänker jobba 75 % så tycker det blir lite krångligt detta. 

    Vet inte om jag rör till det, men skulle verkligen behöva svar! Tack på förhand. 

  • Svar på tråden VAB vid deltid
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Det beror lite på vilken typ av anställning du har och det är svårt att ge ett generellt svar. Om det är en fast tjänst på 100 % du har i grunden, och tar ut 25 % föräldrapenning nu när du gått ner i tid så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), och kan då räkna 12 x din heltidslön för att få rätt årsinkomst. Jag skulle be dig kontakta vårt kundcenter så vi kan hjälpa dig via telefon då det är en komplex fråga.


     


    Hälsningar


    Lina, handläggare

  • Anonym (undrar)

    Tack för svar!

    Jag är anställd på 100 % med tillsvidareanställning. Tyvärr har jag inte skyddat min SGI, har inte tagit ut fp med 25 % för visste inte att man kunde göra så :(

  • Försäkringskassan

    Hej

    Om du inte skyddat din 100%-iga inkomst genom att ta ut föräldrapenning med 25 % så ska du uppge din faktiska inkomst. Alltså din månadslön på 75 % x 12 månader. Kontakta vårt kundcenter så får vi kika på ditt ärende. Telefon 0771-524 524. Våra öppettider är måndag-fredag 8.00-16.00 (sommartider).

    Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden VAB vid deltid