• Anonym (sjukskriven?)

    f-kassan, hur tänker dom och hur göra?

    Är sedan december sjukskriven för depression, ångest. Jag har just påbörjat utredning för adhd och medicin ska sättas in. Jag har en fast anställning som psyk tycker det är olämpligt att jag återgår till.

    Jag gick dag 180 på sjukskrivningen i mitten på juni. Enligt läkarintyg är jag helt nedsatt till 31/8.

    Fk anser mig för sjuk för mitt vanliga jobb sen dag 180 men inte för jobb och nekar ersättning. Jag kan få föräldradagar av min sambo för att rädda min SGI och inkomst om nödvändigt.

    Hur tänker dom?

    Ska jag säga upp mig?

    Nån som varit med om liknande? Vad hände då?

  • Svar på tråden f-kassan, hur tänker dom och hur göra?
  • Fjärilslarv

    på den 180.e dagen så testat du mot hela arbetsmarknaden och alla jobb som finns där. det så rehabkedjan ser ut. från dag 1-89 så testas du mot ditt ordinarie arbete med eller utan anpassning, dag 90-179 testas du hos samma arbetsgivare men om det går att omplacera dig och från 180 så testas du mot hela arbetsmarknaden. Det är ju rehabiliteringskedjan.

  • Alexi

    Det du kan och bör göra är att direkt, absolut första dagen din sjp är indragen anmäla dig som arbetssökande på af.

    Då skyddar du din sgi. Du ska också begära överlämningsmöte mellan fk och af.

  • Anonym (sjukskriven?)

    Jag har alltså läkarintyg som anger att jag är 100% nedsatt mot alla på marknaden förekommande jobb. Fk s beslut är taget av en lekman men omprövningsbart.

    Kan jag ens vara sjukskriven från mitt jobb och heltids arbetssökande? Vad händer när jjag inte får jobb och min sjukskrivning från ordinarie går ut?

    Skyddar fp min SGI i detta läge? (Har ettåring som börjar fsk i augusti. )

  • Anonym (..)

    Din sgi skyddas om du tar fp 5 dagar i veckan om ditt barn har fyllt ett år.

    Du kan även skydda din sgi genom att anmäla dig på arbetsförmedlingen FÖRSTA dagen du är utan anställning.

    mycket viktigt att det inte blir ett glapp mellan anställning och af/fp.

  • Anonym (sjukskriven?)
    Anonym (..) skrev 2015-06-26 02:57:39 följande:

    Din sgi skyddas om du tar fp 5 dagar i veckan om ditt barn har fyllt ett år.

    Du kan även skydda din sgi genom att anmäla dig på arbetsförmedlingen FÖRSTA dagen du är utan anställning.

    mycket viktigt att det inte blir ett glapp mellan anställning och af/fp.


    Jag Har en anställning. Så för att vara arbetssökande genom AF ska jag säga upp mig? Har aldrig varit utan jobb så jag vet inte hur det funkar ..
  • Alexi

    Att du har en anställning skyddar inte din SGI!!! Du får bara inte göra fel här för minsta glapp och din sgi är borta.

    Första dagen som du inte har sjukskrivning godkänd av fk måste du antingen återgå i arbete på heltid eller anmäla dig som arbetssökande.

    Att du har läkarintyg spelar ingen roll om inte fk godkänner sjukskrivningen. Och vad menar du med lekman, tjänsteman på fk är den som fattar alla beslut om rätt till sjp, läkarintyg är bara en rekommendation.

    Har du fått brev från fk ännu om indragnibg?

  • Anonym (249+ dagar)

    Spännande. Jag har fått godkänd sjukskrivning fram till dag 249 och inte ett ord om att det inte skulle godkännas vidare. Sjukskriven för depression.

    Om man får sjukskrivningen godkänd eller inte beror på hur läkaren skrivit läkarintyget. Min första läkare skrev ett uruselt intyg, men min nya läkare skriver mycket bättre intyg.

  • Anonym (sjukskriven?)
    Alexi skrev 2015-06-26 07:53:15 följande:

    Att du har en anställning skyddar inte din SGI!!! Du får bara inte göra fel här för minsta glapp och din sgi är borta.

    Första dagen som du inte har sjukskrivning godkänd av fk måste du antingen återgå i arbete på heltid eller anmäla dig som arbetssökande.

    Att du har läkarintyg spelar ingen roll om inte fk godkänner sjukskrivningen. Och vad menar du med lekman, tjänsteman på fk är den som fattar alla beslut om rätt till sjp, läkarintyg är bara en rekommendation.

    Har du fått brev från fk ännu om indragnibg?


    Jag kan reglerna.

    Jag har nu ifrågasatt beslutet ( som inte var spikat utan hade utrymme för synpunkter). Jag kan gardera mig med att söka föräldrapeng från den dag jag blir utan ersättning om det blir så, så det är lugnt. Mitt barn har fått plats på fsk från 10/8 så innan dess kan jag inte jobba hur som.

    Det jag undrar över är ifall jag förväntas säga upp mig från en fast tjänst, och med det förlora rätt till a-kassa och skriva in mig som arbetssökande? Kan jag vara 'sjukskriven' från ett jobb och vara arbetssökande SAMTIDIGT? Skyddas mitt sgi om jag går helt utan inkomst som arbetssökande utan rätt till a-kassa? Eftersom jag meddelat mitt jobb att jag är sjukskriven tom 31/8 är vikarie anställd och jag kan inte komma tillbaka innan dess. Har ingen lust alls att säga upp mig.

    Undrar bara hur i hela världen de resonerar??? Känns ju bara helt jävla snurrigt?
  • Anonym (SA)

    Alexi är väldigt påläst eller jobbar med frågorna så lyssna på honom. Skriver under på allt han berättat och jag jobbar i förvaltningsdomstol och ser nästan dagligen mål där människor tappat sin SGI. Det viktigaste att komma ihåg är att sjukskriven och sjukpenningberättigad är två helt skilda saker. Vid dag 180 kan prövningen mot normalt förekommande arbeten skjutas upp om det finns särskilda skäl såsom t.ex. om du ska genomgå en operation och det därefter finns en tydlig plan för återgång i ditt ordinarie arbete före dag 365. Om du inte får sjukpenning måste du alltså anmäla dig på AF om du inte kan återgå till ditt ordinarie arbete pga vikarien och du behöver inte säga upp dig för det. Säga upp dig bör du bara göra om du inte kan arbeta där igen.

  • Anonym (Facket!)

    Du måste koppla in facket innan du beslutar någonting. Absolut inte säga upp dig innan du pratat med dem.

  • Alexi
    Anonym (sjukskriven?) skrev 2015-07-03 21:23:06 följande:
    Jag kan reglerna.

    Jag har nu ifrågasatt beslutet ( som inte var spikat utan hade utrymme för synpunkter). Jag kan gardera mig med att söka föräldrapeng från den dag jag blir utan ersättning om det blir så, så det är lugnt. Mitt barn har fått plats på fsk från 10/8 så innan dess kan jag inte jobba hur som.

    Det jag undrar över är ifall jag förväntas säga upp mig från en fast tjänst, och med det förlora rätt till a-kassa och skriva in mig som arbetssökande? Kan jag vara 'sjukskriven' från ett jobb och vara arbetssökande SAMTIDIGT? Skyddas mitt sgi om jag går helt utan inkomst som arbetssökande utan rätt till a-kassa? Eftersom jag meddelat mitt jobb att jag är sjukskriven tom 31/8 är vikarie anställd och jag kan inte komma tillbaka innan dess. Har ingen lust alls att säga upp mig.

    Undrar bara hur i hela världen de resonerar??? Känns ju bara helt jävla snurrigt?

    Från fks vägledning om sjukpenning:
    "Det finns en rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete(lagen [2008:565] om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete). Det är dock inte Försäkringskassan som ansvarar för tillämpningen av ledighetslagen. Det är fråga om arbetsrättslig lagstiftning
    och om den försäkrade har frågor om lagen och dess tillämpning bör han eller hon i första hand vända sig till sitt fackförbund eller till sin arbetsgivare. I följande stycke beskrivs kort några av bestämmelserna.
    För att en försäkrad ska omfattas av ledighetslagen krävs att han eller honhar haft nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom under en period om minst 90 dagar. Ledighet kan alltså bli aktuell först från och med dag 91 i
    rehabiliteringskedjan."

    -----------------

    Jag kan inte a-kassans regler jätteväl men jag har väldigt mycket för mig att om man säger upp sig från ett arbete för att man inte kan gå tillbaka dit av medicinska skäl och kan visa intyg på det så slipper man karensen i akassan.

    ------------

    SGI-skyddet är inte alls kopplat till att uppbära akassa utan det handlar om ett krav på att vara aktivt arbetssökande och anmäld på AF.

    Från fks vägledning om SGI:
    "SGI-skyddet under tid då man är arbetssökande gäller under förutsättning att den försäkrade, före ingången av den månad han eller hon fyller 65 år, står till arbetsmarknadens förfogande genom att han eller hon
    ?
    är helt eller delvis arbetslös, eller
    ?
    på grund av hälsoskäl inte kan återgå i arbete hos sin arbetsgivare, eller
    ?
    på grund av hälsoskäl inte kan återgå i arbete i den egna verksamheten
    .
    För att SGI
    -
    skyddet ska kunna bli aktuellt i dessa tre situationer gäller
    även att den försäkrade
    ?
    är beredd att anta ett arbete i en omfattning som svarar mot fastställd SGI, och
    ?
    aktivt söker ett sådant arbete, och
    ?
    är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen"
    ------------------
    Och FK tillämpar bara lagstiftningen som riksdag och regeringen beslutat om.
  • Anonym (sjukskriven?)

    Tack för svar!

    Eftersom föräldraledighet inte nämndes i texten ovan ;

    Mitt sgi är väl skyddat om jag tar ut minst 5 föräldradagar/v (från 15/6, dvs delvis retroaktivt) fram till barnet börjar fsk och sedan återgår till mitt gamla jobb?

  • Alexi
    Anonym (sjukskriven?) skrev 2015-07-03 23:18:08 följande:

    Tack för svar!

    Eftersom föräldraledighet inte nämndes i texten ovan ;

    Mitt sgi är väl skyddat om jag tar ut minst 5 föräldradagar/v (från 15/6, dvs delvis retroaktivt) fram till barnet börjar fsk och sedan återgår till mitt gamla jobb?


    Ja. Du måste ha fullsysselsättning (heltid) varje dag efter barnets ettårsdag, sen spelar det inget roll om det är arbete, aktivt arbetssökande, sjp, fem dagar fp osv.
  • Anonym (sjukskriven?)

    Tack igen, då är det alltså rätt lugnt :)

Svar på tråden f-kassan, hur tänker dom och hur göra?