• Anonym (Vera)
    Äldre 26 Jun 13:35
    9648 visningar
    16 svar
    16
    9648

    Varför ser personer med samma vikt och längd så olika ut?

    En sak jag funderat på ett tag nu är hur det kommer sig att personer med samma vikt och längd kan se så olika ut kroppsmässigt. Beror det på sammansättning av muskler/fett, benstruktur och annat? Vad väger egentligen mest? Att muskler väger mer än fett vet jag ju, men annat?

    Jag kan ta mig själv som ett exempel. Jag väger ynka 50 kg till mina 174 cm och verkligen INGEN gissar rätt på vikten (eller jo, min mamma, men vi har likadan kroppsbyggnad). Alla andra tror att jag väger ca 58-61 kg, aldrig under. Jag har breda höftben i förhållande till min midja, stor byst, lång rygg samt kort underkropp med smala ben. Litet huvud. Jag ser absolut inte undernärd ut, snarare "smal fast inom det normala" och med kurvig figur eftersom midjan är väldigt tunn, vilket skapar kontrast till bysten och höfterna. Enligt andra borde jag se anorektisk ut med denna vikt.

    Jag är aktiv i vardagen och går mycket (lååååånga promenader), men tränar inget i övrigt. Alltså ingen styrketräning eller muskelbyggande eller så. Har inga synliga musker på ben eller armar, men däremot ser magen ganska tränad ut trots att jag inte tränar den (förmodligen pga lågt fett). Jag får även höra att jag ser vältränad ut trots att jag inte är det.

    Så jämför jag med en tjejkompis då, hon är 167 cm och väger 63 kg. Hon har medelstor byst, har en rakare kroppsbyggnad än jag och mer muskler. Även hon ser smal ut men inom det normala spannet, trots att vi har så olika kroppsbyggnad. Ändå väger hon så mycket mer, och det fattar inte jag.

    Jag blir ständigt ifrågasatt när jag säger vad jag väger (om nån frågar alltså), ingen tror mig som sagt. Jag antar att de jämför mig med modeller med liknande vikt och längd (jaja, de är väl kanske några cm längre), fast de har alltid en väldigt rak kroppsbyggnad jämfört med min, mindre byst, smalt höftparti, lite bredare midja, bredare bröstkorg samt väldigt mycket längre ben. Helt olika benstruktur med andra ord.

    Efter mycket bryderier undrar jag vad det är som gör att vissa helt enkelt väger så mycket mer än andra utan att det syns på dem, alltmedan andra - som jag - uppfattas som större. Och vad väger egentligen mest av lång rygg respektive långa ben?

    (Det är inga ätstörningar involverade i mitt fall, så ni slipper spekulera kring det. Jag hade bara lite långtråkigt och tänkte skapa en tråd om detta eftersom jag blev påmind om det nyss.)

    Jag skulle uppskatta om ni håller svaren på ett ganska allmänt plan eftersom jag bara tog mig själv som ett exempel härpå, liksom min väninna. Go ahead!

  • Svar på tråden Varför ser personer med samma vikt och längd så olika ut?
  • Äldre 26 Jun 13:47
    #1

    Jag har 26.5 i bmi "gränsen till övervikt"

    Min kropp är konstig jag är slimfit men jävligt breda axlar . 90kg

    Drar jag in magen & gör en cirkel~ med långfingrarna & tummarna kan jag hålla runt hela min midja. Testa kan du?

  • Anonym (23)
    Äldre 26 Jun 13:50
    #2

    För att man är olika tränad. Jag har BMI 23,men är ganska fet p.g.a sjukdom och hormoner. Andra ser säkert smala ut med det BMI.

  • Äldre 26 Jun 13:57
    #3

    Olik mängd fett/muskler samt att vissa människor har grövre benstomme än andra och den kan säkert väga mer eller mindre!

  • Äldre 26 Jun 14:02
    #4

    Jag kan ta mig själv. Jag har i många år haft rejäl övervikt. Men gått upp och ner mycket i vikt, både pga graviditeter och viktminskningsprojekt. Jag väger nu ungefär samma i kilo som när jag träffade min man för tio år sedan. Var inte mer vältränad då än nu. Men min kropp ser nog ut att väga betydligt mycket mer nu och min man trodde mig inte när jag sa detta någon gång. För efter graviditeter är magen mycket bulligare och "fulare tjock".

  • Anonym (Vad jag tror)
    Äldre 26 Jun 14:08
    #5

    Framförallt muskler och kroppsbyggnad, även var fettet är placerat. Skelettet är bara ett par hg skillnad. 

    Jag tränade lite lagom kondition, men har lätt för att bygga muskler. På 1,60 cm och 52 kg satt ett par 27 tums jeans bra. Sedan började jag träna mycket kondition och fick mer muskler, inget gym utan snarare cykla i uppförsbackar. Hade samma jeans på 56 kg. Så man såg ingen större skillnad. Nästan så jag var fetare på 52 kg för att jag hade så lite magmuskler att magen blev slät. På 56 kg när min mage hade mer muskler anade man muskler under. 

    Sedan kroppsbyggnad, som dig som har väldigt smal midja så gissar jag att höfterna kan uppfattas bredare, iaf med kläder.

    Skulle också gissa att hållning och rörelsemönster spelar in. Utstrålning också, har träffat människor med sådan utstrålning att jag inte sett vilken kropp de har, bara sett ansiktet, även om jag brukar titta efter sådant.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 26 Jun 17:01
    #6

    En normal benstomme väger ungefär 10kg.
    Vi kan då ta min man som exempel, hans väger 14kg enligt mätningar på företagshälsovården. Han är 186cm lång och när han vägde 80 kg så såg han fasen sjuk ut! Det var inte fint!
    På företagshälsovården sa de åt honom att hans idealvikt är ungefär 85-90kg, inte mindre och inte mer.
    Idag väger han 92kg ungefär och då har han en mage som han har ångest över. Men smala långa ben! Smala armar osv!
    Det sätter sig liksom bara på magen vilket gör honom väldigt frustrerad ;)

    Att människor ser olika ut beror helt klart på hur kroppen är byggd, benstommens grovlek, hur muskulös den är och vilken fettprocent den har.

    När jag vägt runt 100 så är det INGEN som trott mig! De har trott att jag vägt minst 10-15 kg mindre! Jag är en tjej med grov benstomme, långa slanka ben, jävligt stora händer och fötter :D ha ha
    Min idealvikt ligger på 80-85 men då ser jag SMAL ut ;)
    Är 178 cm lång ska tilläggas :) skulle jag väga som dig ts då skulle jag se död ut! Har vägt som minst 67 till denna längden och såg utmärglad ut :/ inte tjusigt alls!

  • Anonym (baby mamali­c)
    Äldre 26 Jun 17:49
    #7

    Jag väger 68-69 som ogravid och är 173 cm och jag är i normalspannet på bmi. Är även rätt normal tränad, och har ett rätt fysiskt jobb. Jag tycker jag borde ses som normalbyggd och ja.. normal, inte smal men inte heller för mycket fett. Men! Alla som jag träffar som påpekar min vikt säger att jag är så smaaaal. Dom tycker alltid jag ska ta den sista tårtbiten för att jag är sååå smal, och äter jag mycket sallad till lunch en dag så ifrågasätts jag om jag bantar vilket borde vara så ohälsosamt för mig Enl dom. Dom tror inte heller mig när jag säger vad jag väger, då säger dom bara att jag måste vara bara muskler och ben.

    Har 29 i tum på jeans så att så smal är jag inte! Kanske är det långa ben, långa armar och väldigt smal midja som gör att jag ser så smal ut. Ser inte kurvig ut med min midja utan mer smal..

    Ha en kompis som är ca 165 cm som väger 65 ungefär och hon ser också extremt smal ut och har samma problem som jag...och min syster väger typ 55kg till ca 170 och hon ser faktiskt rätt normal ut.. nästan snudd på mullig. Å hon tränar.. massor!!

    Så kroppen ser ut som den vill..

  • Äldre 26 Jun 17:56
    #8

    Min man är lite över 1,90 och väger drygt 110 kg. Han är väldigt grov och absolut inte tjock. Platt mage och så men ganska muskulös. När han berättar sin vikt eller är hos läkare säger dom alltid instinktivt att han måste banta, tills han klär av sig. En kompis är ungefär lika lång men väger 90 kg och är alldeles lagom, ser inte speciellt mycket mindre ut heller. Men det skiljer ju MYCKET i vikt...

  • Äldre 26 Jun 18:03
    #9

    Det har ju med kroppsbyggnad, fettfördelning och fett/muskelratio att göra. Jag har bmi 26-27 (går lite upp och ner), väger alltså ca 70 kg till mina 160 cm, men det är det ingen som tror att jag gör då jag har 'timglasfigur'. Har en bekant som är lika lång som mig men hon väger ca 10 kg mindre, vi ser dock ut att väga lika mycket. Jag är otränad som få, men har av naturen ganska mycket muskler och bygger också muskler väldigt lätt och fort, min bekanta har istället mindre muskler och mer fett och därför ser vi ut att väga ungefär lika mycket.

  • Anonym (23)
    Äldre 26 Jun 19:27
    #10

    Jag har gått upp 15 kg och 4 storlekar från 32 till 40. Andra med min vikt och längd drar stl 36-helt ofattbart!! Jag vet att jag inte kan träna,inte ens gå nåt längre bit med min sjukdom,men det är nästan löjligt. Saknar att vara smal...

  • Anonym (Jag)
    Äldre 27 Jun 00:56
    #11

    Har funderat massor på detta :) Har i hela min ungdom blivit kritiserad för att min vikt varit i överkant, kring 75 kg till mina 174 cm. Men banne mig jag hade inte mycket extra fettpå kroppen!

    Grov benstomme hör man om nu som då och alla förstå-sig-påare upplyser gärna om vad skelettet väger och att det kan skilja typ 1 kg max. Vad ingen verkar tänka på är att en grov benstomme måste ju fyllas ut också. Jag, som är kvinna, har väldigt breda axlar, grova handleder osv. Om min axelbredd är 10 cm bredare än en annan kvinna med samma längd måste jag väl ha lite mer av allt däremellan också? Vilket kan förklara varför vi är lika långa och "smala" men har olika vikt.. Eller?

  • Anonym (Tips 1)
    Äldre 27 Jun 15:54
    #12

    Tycker att ts ska väga sig på en annan våg än den som visar 50 kg...

  • Anonym (Vera) Trådstartaren
    Äldre 27 Jun 17:41
    #13
    Anonym (Tips 1) skrev 2015-06-27 15:54:26 följande:

    Tycker att ts ska väga sig på en annan våg än den som visar 50 kg...


    Uh? Jag har vägt mig både hemma, på gymmet, hos pojkvännen och läkaren. Ingen skillnad.
  • Anonym (Tips 1)
    Äldre 28 Jun 00:22
    #14
    Anonym (Vera) skrev 2015-06-27 17:41:29 följande:
    Uh? Jag har vägt mig både hemma, på gymmet, hos pojkvännen och läkaren. Ingen skillnad.
    Har du inte alls det.
  • Anonym (Vera) Trådstartaren
    Äldre 28 Jun 01:00
    #15
    Anonym (Tips 1) skrev 2015-06-28 00:22:52 följande:
    Har du inte alls det.
    Äh, skitsnack.
  • Äldre 28 Jun 01:01
    #16

    Jag är 167 och väger va 60-63 kg, är fyllig, speciellt när jag går upp då är det bröst och rumpa osv som fylls på först så jag blir riktigt kurvig men magen hänger ju också lätt på. Aja, har också funderat lite på det där faktiskt. Sen tycker jag alla passar i olika storlekar. Som min vän som är ganska mycket kortare än mig har haft alla möjliga storlekar/vikter men jag tycker hon gör sig bäst som lite småmullig men inte tjock. Men hon ser rätt märklig ut när hon är för smal. Sen har jag en längre vän som är stor. Men tydligen inte född så för hon har varit smal. Men hon är liksom inte bara tjock, vilket hon knappt är längre utan bara liksom stor... låter så galet men det ör häftigt hur olika det kan vara.

    Jag har aldrig varit varken jättesmal eller tjock. Eller jo, jag var benig ett tag efter amning och varit lite pluffsig.

    Men jag ser som bäst ut tycker jag vid den här vikten (60-63). Tycker det alltid låter så galet med folk som är så mycket längre än mig och väger mycket mindre. Men jag har som sagt väldigt fylliga bröst och rumpa osv. Men är rätt smal ändå.

    Vi är ju bygda helt olika osv. Har nog mycket med det att göra. Spännande!

Svar på tråden Varför ser personer med samma vikt och längd så olika ut?