• nyponsoppa

    renovering = högre taxeringsvärde?

    Vi kommer att renovera vårat ena badrum inom kort och funderar på att ta lån på en del utav kostnaden. Om man tar det på bolånet, ökar taxeringsvärdet då? För jag antar att man måste ta in en värderingsman då?

  • Svar på tråden renovering = högre taxeringsvärde?
  • Jennie Brunflo

    Du behöver väl inte låna till renonvering för att öka taxeringsvärdet. Du kan betala det cash.

    Ja, du måste anlita värderingsman för att höja taxeringsvärdet.

  • Som snö

    Taxeringsvärdet styrs väl av fastighetsdeklarationen? Där man lovar på heder och samvete...

  • HumDis

    Nej, högre lån ger inte ett högre taxeringsvärde.


    Humm...
  • JsN

    Taxeringsvärdet höjs automatiskt vid nästa "taxeringsdeklaration". Vill ni däremot att banken ska värdera upp huset för att få fördelaktigare lån såkan det hända att banken kräver en besiktning och värdering. Det beror lite på.

  • bipsiebop

    renovering av bla våtutrymmen höjer automatiskt taxeringsvärdet vid nästa värdering. Hur du betalar det spelar ingen roll för taxeringsvärdet men ska ni ändå låna är det väl smartast att ta det på bolånet eftersom det går till boendet

  • Jennie Brunflo

    Ja... så kanske det var.

    Mina vänner renoverade för egna pengar för att höja taxeringsvärdet och de anlitade en värderingsman.
    Men nu när jag tänker var det nog för att få ett fördelaktigt lån på banken för att byta fasaden på huset.

  • nyponsoppa

    bipsiebop :
    Tack, det var det jag misstänkte.

    Hur man betalar renoveringen hör inte hit, jag undrade mer av anledningen till att vi kollar på olika alternativ för att ha råd med renoveringen, antingen sparar vi o gör renoveringen när vi har alla pengar "cash", eller så lånar vi av någon privat eller så tar vi det på bolånet.

  • nyponsoppa

    dum fråga igen, men varför vill man höja taxeringsvärdet? Ju högre det är ju mer måste man väll betala....eller?

  • JsN

    MAn vill inte höja taxeringsvärdet. *ler* Det bara händer när man gör förbättringar på huset!

    Taxeringsvärdet beror delvis på marknadsvärdet på huset, men det som är intressant för lån o dyl är marknadsprset på huset.

  • bipsiebop

    Håller med JsN man vill inte höja taxeringsvärdet så länge man ska bo kvar haha. Är först om man ska sälja som det kan vara intressant att ev höja upp det å på så sätt kunna beräkna ett skapligt marknadsvärde.

    Om jag inte är helt ute å cyklar så tror jag riktvärdet är att taxeringsvärdet utgör ca 75 % av marknadsvärdet - men sen beror det ju mycket på andra saker vad slutpriset blir.

    Ett högre taxeringsvärde ger utrymme för högre lån, eftersom du får ett högre värde på din säkerhet = fastigheten.
    Men det ger även högre fastighetsskatt.

  • JsN

    Inte ens när man säljer är taxeringsvärdet intessant. Det enda taxeringsvärdet används till är att beräkna fastighetsskatten!

  • SadieWantsASon

    Vad har värderingsman med taxeringsvärdet att göra? Det räknas ju ut med hjälp av standardpoäng på deklarationen.

  • nyponsoppa

    Nu tror jag att jag har fattat det här, jag trodde att en värderingsman lämnade uppgifter till skattemyndigheterna *skratt*, så fel jag hade. Hade ju fått allt om bakfoten. tack för era svar

  • SadieWantsASon

    Det är väl skitsamma hur mycket renoveringen är värd i pengar, eller? De frågar bara efter vad man har gjort vid. Typ hur lyxigt det har blivit?

  • therese

    Hur stort lån du tar är ju skit samma, precis som SadieWantsASon skriver.
    Det enda som har betydelse är hur många fler poäng du får vid fastighetsdeklarationen. Och nästa sådan är ju itne förrän om 2 år väl?
    Banken har inte m taxeringsvärdet att göra.
    Däremot kan banken värdera huset men då har de en egen värderingsman som kommer o kollar hur "lyxigt" huset är.
    Vi har fn ett taxeringsvärde på 175.000 (hundrasjuttifemtusen ja!) men enl banken är huset värt ca 800.000-1.000.000..... så det kan skilja väldigt mkt!!

  • Yosa

    Vi renoverade ett badrum men har inget lån. Fick hem papper nu om fastighetsskatt. Vad är vitsen att ta upp nytt badrum? För att få betala med i fastighetsskatt eller finns de någon annan vits med det?

  • Anghammarad
    Yosa skrev 2017-09-30 19:29:27 följande:
    Vi renoverade ett badrum men har inget lån. Fick hem papper nu om fastighetsskatt. Vad är vitsen att ta upp nytt badrum? För att få betala med i fastighetsskatt eller finns de någon annan vits med det?
    11 år gammal tråd men ändå en aktuell fråga.

    Det finns inget egenvärde i att ta upp ett renoverat badrum i fastighetstaxeringen. Det enda som händer är att taxeringsvärdet ökar och fastighetsskatten går upp, såvida man inte redan har ett taxeringsvärde som ligger över taket (knappt en miljon) och därmed betalar maxbeloppet, då händer inget alls med fastighetsskatten även om taxeringsvärdet går upp.

    Men, fastighetstaxeringen är en försäkran på heder och samvete. Om du medvetet lämnar felaktiga uppgifter och blir påkommen så kan du bli tvungen att betala en straffavgift vars storlek beror på hur mycket fel du har angivit.

    Med det sagt så har jag helt ärligt svårt att tänka mig att det faktiskt finns ett enda småhus i Sverige som har helt korrekta taxeringsuppgifter uppgivna.  
  • Roddarn

    Jag börjar med att säga att jag faktiskt gissar lite nu....

    Men ifall kåken skulle bli totalförstörd i en brand t.ex. så bör väl ersättningen bestämmas efter det som man på heder och samvete har lovat att det finns i huset. Så har man gjort en totalrenovering, struntar i att ändra sina uppgifter till taxeringen och kåken sen brinner ner så blir det lite svårt att hävda att köket och badrummet faktiskt bara var 2 år gammalt och inte från 1954 när kåken byggdes (som exempel!). Då blir det hyfsade åldersavdrag och ersättningen blir därefter.

    Men hittills har jag aldrig behövt utnyttja min hemförsäkring så det kanske inte alls funkar så!

Svar på tråden renovering = högre taxeringsvärde?