• telly

    När kan jag ge upp och låta ungen sova på mage??

    Mitt barn är 6 mån och har sedan upptäckten av hur man rullar runt, konstant valt att rulla till mage på natten! Jag vänder tillbaka men lik förbannat ser man en rygg och så ett ansikte rakt ner i madrassen. På dagen går det ju att springa och kolla och vända tillbaka men på natten??!! Jag är så himla orolig för psd. Bebisen kan rulla tillbaka till rygg ibland men med lite svårigheter. Så fort gullungen vaknar till lite lätt ska det rullas till mage! Gärna huvudet in mot kanten så det blir extra lite luft... Jag blir tokig! När kan jag ge upp och låta barnet sova på mage om det uppenbarligen är den skönaste sovställningen? Eller ska jag fortsätta kolla flera gånger o timmen och vända tillbaka, trots att jag väcker barnet hälften av gångerna?

  • Svar på tråden När kan jag ge upp och låta ungen sova på mage??
  • Snällspiken

    Vi lät våra sova som de ville, men med andningslarm :) Pojken ville sova ihopkrupen på mage, flickan var nöjdast på sidan. De har båda sovit riktigt bra från starten (i egen liten vagga). 

  • telly

    Vad hjälper andningslarm om det slutar andas, vet ju inte om jag hinner dit och får igång andningen ändå? Men OK det är ett tips.

  • Natulcien

    Vid 6 månader sov vår son på magen. Då sov han som en kung. Innan hade han sovit på sidan, mot en handduk så att han inte skulle rulla över. Men när han själv kunde vända sig fick han sova som han ville.
    Skaffa ett larm om du är orolig. Du måste ju sova!

  • Trippelmamma76

    OM du är väldigt orolig för psd av någon anledning, så att du inte törs sova ordentligt själv, så skaffa ett andningslarm, ett blöjlarm. Om barnet inte rört sig på en viss tid så kittlar den till barnet först. I regel räcker det för att påminna om att det ska andas. Hjälper inte det så låter larmet. Vaknat barnet inte själv av det så lär ju du göra det, och du hinner ju dit på sekunder då!

  • lövet2

    När ungarna har börjat rulla över själva, då har de fått sova hur de velat. Flera erfarna BVC-sköterskor har gett det rådet, med tillägget att risken är som störst i åldern 2-5 månader. Det går inte att övervaka dem hela nätterna och väcka dem stup i kvarten med att vända på dem. Gränsen måste dras någonstans, och jag har dragit den när barnen vänt sig själva.

  • Pastella

    Jag var också väldigt orolig över det där, särskilt med lillebror som rullade över på mage så fort jag vänt honom. Tillslut gav jag upp men tog bort kudde och det tjocka täcket och lät honom sova i helpyjamas med tunn filt så det inte fanns något han kunde trycka in ansiktet i.

  • Amalian83

    Som andra redan skrivit: när hon kunde vända sig om själv fick hon sova som hon ville. Sover ditt barn i eget rum? Det gör min och det svåraste var inte att inte veta hur hon låg, men att inte höra henne andas natten genom. Det visade sig efter ganska kort tid att både bebis och mor sov bättre i varsitt rum. En vanesak, precis som detta med att låta barnet få välja själv hur det ska ligga när det ska sova.

    Hoppas du kan slappna av snart!

  • Snällspiken

    telly: Andningslarmet hjälper ju på så sätt att du varnas och kan "återuppliva" ditt barn, jag har inte koll på exakt hur det funkar men jag antar att man kan "hjälpa" sitt barn att börja andas igen genom att lyfta upp det, eller åtminstone ringa ambulans. Sen tror jag kanske att risken för PSD är störst under de första sex månaderna, efter det kan nog de flesta bebisar vända sig till den position de trivs bäst att sova i. Vår grannes bebis dog ett dygn efter hemkomsten från BB, därav att vi själva valde att använda larm. 

Svar på tråden När kan jag ge upp och låta ungen sova på mage??