• Aqq1

    Oro för tillväxthämmad barn igen.

    Jag är ganska tidigt gravid med vårt andra barn. Första barnet föddes tillväxthämmad i v. 38+0, han vägde bara 1900 gram och var 45 cm. Det var inget vi visste om, magen växte som den skulle och allt såg bra ut hela graviditeten. Han mådde dock toppen, gick upp i vikt direkt från start, låg på vanligt bb och åkte hem efter tre dagar. Klarade sig toppen på bara amning. Han var bara liten helt enkelt. Nu ska jag få extra tillväxt ul denna graviditeten och är livrädd att denna bebis ska vara tillväxthämmad med och anses behövas plockas ut i förtid endast pga den är liten. Eftersom sonen var som vilken nyfödd som helst bara liten. Är livrädd för att få igång sättning tidigt och ligga på neo osv om bebisen mår bra fast den är liten för veckan i magen. Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Oro för tillväxthämmad barn igen.
  • yodi

    minstingen plockades ut v 27 pga att han var tillväxthämmad ( hade hf) han vägde då 855 g

  • Aqq1
    yodi skrev 2015-06-30 19:54:02 följande:

    minstingen plockades ut v 27 pga att han var tillväxthämmad ( hade hf) han vägde då 855 g smile1.gif


    Okej jag hade inte hf eller nåt sånt med toppen hela graviditeten! Sonen var väldigt liten men mådde toppen direkt när han kom ut i v.38. Hur har dina andra graviditeter gått? Jag ska göra första tillväxt ul i v. 30 + nångång, och min största oro är att bebis ska behöva komma ut för tidigt. Vet du om de plockar ut tidigare även om barnet bara är tillväxthämmad? Ganska kraftigt, men i övrigt mår bra i magen? Tack för ditt svar
  • zandraa4848

    Jag skall oxå gå på tillväxt ul denna gången oxå. Gick på de förra graviditeten oxå.
    Inte för att nått va fel utan för att jag får små barn och i och med de så vill man ha koll för det finns inte utrymme för om de skulle visa sig att flödet i navelsträngen är dårligt. Blir de så att den inte växer som den skall får vi ta ställning till de då.
    Men min minst tjej kom oxå i v.38 och vägde då 2440g och va 45 cm hon behövde stöd matas få lite socker och en extra filt för att hålla värmen. Så därför skall jag på tillväxt ul.

  • yodi
    Aqq1 skrev 2015-06-30 20:22:39 följande:
    Okej jag hade inte hf eller nåt sånt med toppen hela graviditeten! Sonen var väldigt liten men mådde toppen direkt när han kom ut i v.38. Hur har dina andra graviditeter gått? Jag ska göra första tillväxt ul i v. 30 + nångång, och min största oro är att bebis ska behöva komma ut för tidigt. Vet du om de plockar ut tidigare även om barnet bara är tillväxthämmad? Ganska kraftigt, men i övrigt mår bra i magen? Tack för ditt svar
    i jonathans fall så mådde han bra frånsett att han var tillväxthämmad, han hade inte växt något direkt mellan två tul och dom valde då att ta ut honom. så dom tar ut dom tidigare även om det "bara"  är tillväxt hämning, i fall dom gör bedömningen att barnet har det bättre på utsidan.

    mina två första graviditeter gick jag tiden ut, Jonathans yngsta syster fick komma ut v 32 men det var för att jag var för dålig.
  • Aqq1
    yodi skrev 2015-07-01 19:40:05 följande:
    i jonathans fall så mådde han bra frånsett att han var tillväxthämmad, han hade inte växt något direkt mellan två tul och dom valde då att ta ut honom. så dom tar ut dom tidigare även om det "bara"  är tillväxt hämning, i fall dom gör bedömningen att barnet har det bättre på utsidan.

    mina två första graviditeter gick jag tiden ut, Jonathans yngsta syster fick komma ut v 32 men det var för att jag var för dålig.
    Tack för ditt svar Jag tror sonen hade det väldigt bra i magen med tanke på att jag fick en spontanförlossning, som gick enkelt och han mådde bra direkt med bara 10or. Så jag hoppas att de inte behöver plocka ut tidigare denna gång även om den skulle vara tillväxthämmad men skönt att det kan gå bra iallafall
  • lilla hej

    är gravid med ett tillväxthämmat barn på -29,7 % (v 33 just nu) och har vetat i princip sen RUL i v 19 att han varit liten. Går på extra-kontroller och så länge han mår bra i magen kommer han att få vara kvar. Dock kommer jag förmodligen inte gå över tiden. Min BM menar att oftast brukar de må sämre i slutet av graviditeten och då sätter de igång förlossningen.

  • Aqq1
    lilla hej skrev 2015-09-02 08:18:06 följande:

    är gravid med ett tillväxthämmat barn på -29,7 % (v 33 just nu) och har vetat i princip sen RUL i v 19 att han varit liten. Går på extra-kontroller och så länge han mår bra i magen kommer han att få vara kvar. Dock kommer jag förmodligen inte gå över tiden. Min BM menar att oftast brukar de må sämre i slutet av graviditeten och då sätter de igång förlossningen.


    Tack för svar! Detta barnet var på dagen så stort som det skulle på rul. Det var inte sonen trots att jag vet när han blev till utan dör blev jag flyttad 10 dagar. Han var över 40 % tillväxthämmad när han föddes. Så jag hoppas att detta barnet ska vara mer normalstort. Hur ofta går du på kontroller ?
  • lilla hej

    Jag går en gång i veckan då de kör ctg och kollar flödet. Dessutom gör de tillväxt-UL varannan vecka.

  • Fruskotte

    Min son föddes på BF och vägde 2800g vilket dom inte trodde under graviditeten utan han "borde" ha vägt ca 500g mer. Mådde Dock hur bra som helst och gick upp i vikt precis som din. Denna bebis ligger ca -22% vilket räknas som tillväxthämmad men eftersom att sonen var liten och denna följer kurvan på -22 så gör dom inget. Jag går på TUL varannan vecka för att kolla. Är i v36 nu och ingen bebis är påväg att bli utplockad :)

  • Aqq1
    Fruskotte skrev 2015-09-03 18:35:07 följande:

    Min son föddes på BF och vägde 2800g vilket dom inte trodde under graviditeten utan han "borde" ha vägt ca 500g mer. Mådde Dock hur bra som helst och gick upp i vikt precis som din. Denna bebis ligger ca -22% vilket räknas som tillväxthämmad men eftersom att sonen var liten och denna följer kurvan på -22 så gör dom inget. Jag går på TUL varannan vecka för att kolla. Är i v36 nu och ingen bebis är påväg att bli utplockad :)


    Skönt att höra! Min skräck är att behöva bli smittad och alldeles för tidigt. Min kille var över 40 procent tillväxthämmad och jag hoppas så jag slipper det denna gången. Räknar dock med att få en lite bebis denna gången med men hoppas att den ligger över 2500 gram iallafall. Är så orolig. Men är så skönt att höra att de inte plockar ut om de mår bra!!
  • Aqq1
    lilla hej skrev 2015-09-03 18:23:06 följande:

    Jag går en gång i veckan då de kör ctg och kollar flödet. Dessutom gör de tillväxt-UL varannan vecka.


    Okej det var ju inte så farligt ofta. Bebis mår bra? Och de gör inget alls så länge den gör det? Är min skräck att de ska plocka ut ett barn som mår bra i magen för tidigt och dessutom behöva snittas.
  • lilla hej
    Aqq1 skrev 2015-09-03 19:06:22 följande:
    Okej det var ju inte så farligt ofta. Bebis mår bra? Och de gör inget alls så länge den gör det? Är min skräck att de ska plocka ut ett barn som mår bra i magen för tidigt och dessutom behöva snittas.
    Bebisen mår än så länge bra och då låter de den vara kvar. Skulle flödet bli sämre eller ctg:n visa att barnet inte mår bra plockar de nog ut barnet. Annars får jag nog gå tills BF. 

    ska snart in på kontroll för ctg och flöde! Jag hoppas och tror på bra resultat idag också!
Svar på tråden Oro för tillväxthämmad barn igen.