• Anonym (Ska bli smal)

    Jag går inte ner i den takt jag ska, vad gör jag för fel?

    Jag går inte ner i den takt som jag ska och undrar vad jag gör för fel. 

    Har hittills gått ner totalt 3,2 kg. Tyvärr har jag legat på kaloribalans vissa dagar eftersom det varit en massa bjudningar och liknande, så jag kan därför inte avgöra exakt hur länge jag har hållit på. Ska även erkänna att jag då tagit en liten tårtbit (har svårt att säga nej när det är på såna tillställningar eftersom det förväntas av en att man äter sånt). Jag har dock inte ätit sånt hemma. 

    Har kanske inte alltid ätit världens bästa mat heller, ibland på restaurang (sushi, kababsallad, bibimbap), men jag har dessa dagar försökt hålla mig till att bara äta en måltid om dagen som kompensation. 

    Jag rör mycket på mig och tränar en hel del, går långpromenader varje dag. I början av perioden tränade jag ingenting alls, men nu har jag kommit igång och promenerar 2-3 timmar om dagen. Vissa dagar den senaste veckan har jag kunnat förbruka ända upp till 1000-1400 kcal per dag bara genom träning. 

    Eftersom jag inte gått ner i den takt jag borde så har jag börjat överskatta kalorierna i allt jag stoppar i mig om jag inte vägt det innan. Jag har ett ganska bra hum om vad enskilda råvaror innehåller i kalorimängd, men när gäller grytor och liknande känner jag mig helt lost och drar därför till i överkant på typ 7-900 kcal per måltid. Rundar av uppåt. Fast det kanske innehåller ändå mer än så? Det är därför jag inte vågar äta mer än en måltid de dagar jag ätit ute. Tar dock vitamintillskott utöver det. Jag väljer även bort allt bröd, pasta, potatis när jag äter på restaurang. Ris har jag dock ätit eftersom jag inte vill skippa kolhydraterna helt nu när jag tränar så mycket som jag gör (blir för trött annars). 

    Dricker bara vatten, te och dietdrycker. 

    Jag tycker som sagt att det är väldigt skumt att jag inte minskar snabbare i vikt med tanke på hur mycket jag tränar. 

    Jag har också svårigheter att följa min viktnedgång eftersom jag vissa perioder lägger på mig en massa vätskevikt (det börjar veckan innan mens och försvinner först någon dag efter mensen har slutat). Det kan röra sig om 3-4 kg plus. Detta kamouflerar viktnedgången. 

    Fattar inte vad jag gör för fel.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-28 14:42
    Ska tillägga att jag kan stå helt still i vikt i två veckor ibland, men sen kommer mensen igång och då ökar jag inte fullt lika mycket som jag brukar. Efter mensen så tappar jag massor och det är först då jag märker att jag gått ner.

    Jag kan också stå helt still och sen plötsligt så går jag ner 0,7 kg från en dag till nästa. Detta trots att jag alltid väger mig med samma förutsättningar och efter toabesök.

  • Svar på tråden Jag går inte ner i den takt jag ska, vad gör jag för fel?
  • Anonym (E)
    Anonym (Ska bli smal) skrev 2015-06-28 14:36:46 följande:

    Jag går inte ner i den takt som jag ska och undrar vad jag gör för fel. 

    Har hittills gått ner totalt 3,2 kg. Tyvärr har jag legat på kaloribalans vissa dagar eftersom det varit en massa bjudningar och liknande, så jag kan därför inte avgöra exakt hur länge jag har hållit på. Ska även erkänna att jag då tagit en liten tårtbit (har svårt att säga nej när det är på såna tillställningar eftersom det förväntas av en att man äter sånt). Jag har dock inte ätit sånt hemma. 

    Har kanske inte alltid ätit världens bästa mat heller, ibland på restaurang (sushi, kababsallad, bibimbap), men jag har dessa dagar försökt hålla mig till att bara äta en måltid om dagen som kompensation. 


    Där har du ditt svar.
  • Anonym (E)

    Sedan kan en viktstagnation bero på mycket, men behöver inte betyda att du inte tappar fett. Komplettera vågen med ett måttband och mät dig också. Att stirra sig blind på vågen kan ibland slå tillbaka och tära på motivationen.

  • Anonym (Ska bli smal)
    Anonym (E) skrev 2015-06-28 14:40:56 följande:
    Där har du ditt svar.
    Men innehåller restaurangmaten mer än 900 kcal/måltid då? Jag äter nämligen inte mer än en måltid om dagen om jag ätit sånt. 

    Sen att en liten bit tårta innehåller en massa, det vet jag ju, men eftersom jag ligger på så ordentligt underskott annars så borde det väl inte påverka så mycket? Jag tar inte en vanlig bit utan en så liten som möjligt bara för att inte verka otrevlig. 
  • Anonym (Ska bli smal)
    Anonym (E) skrev 2015-06-28 14:43:26 följande:

    Sedan kan en viktstagnation bero på mycket, men behöver inte betyda att du inte tappar fett. Komplettera vågen med ett måttband och mät dig också. Att stirra sig blind på vågen kan ibland slå tillbaka och tära på motivationen.


    Jag märker stor skillnad på kläderna. 

    Vad menar du skulle ha hänt om vikten inte minskar så mycket men man märker det rejält på kläderna? 
  • Fjärilslarv
    Anonym (Ska bli smal) skrev 2015-06-28 14:47:11 följande:
    Jag märker stor skillnad på kläderna. 

    Vad menar du skulle ha hänt om vikten inte minskar så mycket men man märker det rejält på kläderna? 
    att du byggt muskler såklart.....
  • Anonym (Nåntjej)
    Fjärilslarv skrev 2015-06-28 18:58:02 följande:

    att du byggt muskler såklart.....


    Och tappat fett tillika. Måttbandet är viktigare än vågen, musklet väger met än fett.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Nåntjej) skrev 2015-06-28 19:02:05 följande:
    Och tappat fett tillika. Måttbandet är viktigare än vågen, musklet väger met än fett.
    tack jag vet.
  • K grrl

    Hur länge har du hållit på då? Antagligen har du inte så stort kaloriunderskott som du tror, eller så är du för otålig. Du borde inte kompensera dina dåliga måltider.

  • StevenDiese

    Du bygger ju rätt mycket muskler så stirra inte dig blind på vikter som nån redan påpekat!

    Däremot tror jag att en svullodag då och då är bra. När kroppen vänjer sig vid "svält" så hushåller den nog mer med kalorierna. Men man kanske kan jämka upp det med att ha en dag man unnar sig då och då.

    Men, detta är vad jag TROR, inte vet.

Svar på tråden Jag går inte ner i den takt jag ska, vad gör jag för fel?