• samanta1234

    mycket smal

    jag väger 34 kg och vill så gärna gå upp. vet inte hur ska göra

    har ni några tips

  • Svar på tråden mycket smal
  • Pimpinellan

    Hur lång är du då? 34 är på tok för lite för de allra flesta och kan kräva sjukhusvård! Men motsatsen mot att gå ner i vikt gäller- ät mer. Motionera mindre. Ät bra och varierad kost,alltid frukost.

  • samanta1234
    Pimpinellan skrev 2015-06-28 16:28:19 följande:

    Hur lång är du då? 34 är på tok för lite för de allra flesta och kan kräva sjukhusvård! Men motsatsen mot att gå ner i vikt gäller- ät mer. Motionera mindre. Ät bra och varierad kost,alltid frukost.


    jag är 1,50
  • sportpappa

    För att gå upp i vikt så måste du äta mer än du gör av med. Att då motionerna mindre betyder att du lägger på dig enbart fett vilket inte är särskilt önskvärt. Du vill ha en kombination av fett och muskler. Så träna mer och ät mer.
    Om man är van vid små portionsstorlekar är det svårt att bara äta mer. Ät då flera mål mat varje dag som är så stora som du klarar av och se till att energitätheten i maten är hög, dvs. mycket energi per volym/vikt-enhet.

  • pigglet

    Min dotter är också 150 och väger strax över 30 kg. Hon är bara 13, så hon kommer säkert växa mer, men brås på mig och kommer förmodligen alltid att vara underviktig.

    För mig spelar det liksom ingen större roll vad jag äter och hur mycket kalorier, jag tycker jag äter hyfsat stora portioner och med 3 timmars mellanrum. Äter nyttig mat, men även en stor mängd "skräp" (äter just kakor och mjölk...), men går inte upp i vikt. Tränar inte. Förstår inte hur kroppen gör av med kalorierna, måste vara något med ämnesomsättningen som gör att inte allt tas upp? Kroppen verkar helt inställd på att väga så här, har gjort det sedan typ 9:an (är 40 år nu). Gått upp 17 kg varje graviditet, och så ner till precis samma igen.

    Med åren har i alla fall jag brytt mig mindre och mindre. Det är så här jag ser ut. Och jag mår inte fysiskt dåligt av det, jag orkar det jag vill och känner inte att kroppen begränsar mig. Så då får det vara så här, så får man skaka kommentarerna av sig.

  • Pimpinellan

    Motionerar man som förr går man inte upp i vikt och man får inte alls bara fett på kroppen av att för det första väga bara 34 och sen dra ner på-jag sa inte sluta helt! på motionen.

Svar på tråden mycket smal