• samanta1234

    fyra åring med blöja

    har en dotter som är fyra år. tar på henne blöja när hon sover och när hon går ut. vet inte hur ska bli av med blöjor helt. Det svåraste är att ta av henne blöja när hon sover. hon kommer att kissa nästan hela natten

    hur gjorde ni

  • Svar på tråden fyra åring med blöja
  • Natulcien

    Varför tar du på henne blöja när ni går ut? Säger hon inte till när hon behöver kissa?

    Vad gäller natten så är det ju olika för olika barn. För vår son tog vi bort dag- och nattblöjan samtidigt. Då hade nattblöjorna varit torra ca 2 veckor. Det gick jättebra.

  • Mother of 4

    Hon kanske inte är redo ännu, inget att stressa fram. Fortsätt öva hemma bara.

    En av våra var torr vid tre på
    Natten medans en inte var helt torr nattetid förrän 7 år. Det är så olika.

  • Erizajo

    Fokusera på att bli torr på dagen. Natten kan ta flera år till innan barnet är redo. Min dotter var sex, min son är fem och har nattblöja

  • En blå giraff

    Det är ju en sak att inte vara torr på natten. Helt normalt för en 4-åring. Så nattetid kan du fortsätta med blöja tills du märker att den är torr på natten. Du kan söka hjälp för det då hon är 6 år om hon inte är torr på natten då.

    Däremot på dagen är det ju hög tid att börja träna om hon är 4 år. Det sker ju mycket olyckor i början, man kanske måste tvätta flera kissiga byxor om dagen. Jag har alltid med 1-2 ombyten till min 4-åring när vi åker någonstans (t.o.m. om vi bara ska till affären för man vet aldrig). Så våga prova låta henne gå utan och acceptera olyckorna i början. Hon kan inte lära sig vad som händer om hon hela tiden har blöja. Nu när det är sommar och varmt är det ju perfekt årstid också.

  • samanta1234
    Natulcien skrev 2015-06-28 15:29:29 följande:

    Varför tar du på henne blöja när ni går ut? Säger hon inte till när hon behöver kissa?

    Vad gäller natten så är det ju olika för olika barn. För vår son tog vi bort dag- och nattblöjan samtidigt. Då hade nattblöjorna varit torra ca 2 veckor. Det gick jättebra.


    det gör vi för att hon kissar på sig. hon kan inte vänta när vi är ute. det tar tid innan man hittar toaSkrattande
  • samanta1234
    En blå giraff skrev 2015-06-28 17:43:25 följande:

    Det är ju en sak att inte vara torr på natten. Helt normalt för en 4-åring. Så nattetid kan du fortsätta med blöja tills du märker att den är torr på natten. Du kan söka hjälp för det då hon är 6 år om hon inte är torr på natten då.

    Däremot på dagen är det ju hög tid att börja träna om hon är 4 år. Det sker ju mycket olyckor i början, man kanske måste tvätta flera kissiga byxor om dagen. Jag har alltid med 1-2 ombyten till min 4-åring när vi åker någonstans (t.o.m. om vi bara ska till affären för man vet aldrig). Så våga prova låta henne gå utan och acceptera olyckorna i början. Hon kan inte lära sig vad som händer om hon hela tiden har blöja. Nu när det är sommar och varmt är det ju perfekt årstid också.


    det bästa är att hon inte kissar på sig på dagen och hon torkar sig själv när hon går på toa. går in på toa låser dörren och säger ni får inte komma inSkrattande
  • Natulcien
    samanta1234 skrev 2015-06-28 18:30:54 följande:
    det gör vi för att hon kissar på sig. hon kan inte vänta när vi är ute. det tar tid innan man hittar toaSkrattande
    Men hon måste ju få lära sig det. Kan ni inte bara vara lite förutseende, som att kissa innan ni går och sen uppsöka en toalett när ni är iväg? Är ni ute i naturen kan hon ju kissa bakom någon buske också.
    Och ta med extra ombyte utifall.
  • Vestra
    samanta1234 skrev 2015-06-28 18:30:54 följande:
    det gör vi för att hon kissar på sig. hon kan inte vänta när vi är ute. det tar tid innan man hittar toaSkrattande
    När min äldsta slutade med blöja så besökte vi toan 1 gång i timmen om vi var på stan. Bara utifall att. Är man i närheten av lite träd o gräs så är det ju bara att kissa där.
    Likadant om man åker bil, bara att köra in till kanten o ut o kissa med barnet.
    Se till att kissa varje gång innan ni går ut, efter hon ätit/druckit och regelbundet. Hon lär sig snart att knipa en liten stund.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • samanta1234
    Natulcien skrev 2015-06-28 18:50:37 följande:
    Men hon måste ju få lära sig det. Kan ni inte bara vara lite förutseende, som att kissa innan ni går och sen uppsöka en toalett när ni är iväg? Är ni ute i naturen kan hon ju kissa bakom någon buske också.
    Och ta med extra ombyte utifall.
    ute är inte ett stort problem. det är ju natten. där fastnar man
  • Vestra
    samanta1234 skrev 2015-06-28 19:05:05 följande:
    ute är inte ett stort problem. det är ju natten. där fastnar man
    Min mamma och pappa satte mig sovande på toan på natten. Jag har inte gjort det själv då mina barn varit lättväckta, samt att jag inte behövt. Men det går ju att testa att ta upp henne o sätta henne på toa när ni går och lägger er?
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden fyra åring med blöja