• Anonym (siik)

    Någon som kan hjälpa mig att tolka min sambos beteende

    Jag och min sambo har varit tillsammans länge och har därför ganska många år i backspegeln. Har nog alltid känt på mig att han inte är riktigt som alla andra. 

    Han har sk specialintressen:

    Samlande (Allt ifrån prydnadssaker till klädesplagg. När han är inne på tex funktionströjor så handlar han stora mängder av dem)

    Träning (Då blir han nästan manisk för att sedan tröttna och istället öka drastiskt i vikt) Blir rasande om han inte kommer iväg på ett planerat pass. 

    Tv-tittande (Har han alltid haft. Följer alltid flera serier. Varje kväll måste han se alla nyhetssändningar. Hinner han inte blir han ofta irriterad och känner sig tvungen att spela in dem. Då menar jag även nyheterna tex om de krockar med middagen. Han har till och med svårt att slita sig från tv:n för att hjälpa sina barn med läxorna.
    Han tittar på tv i snitt tre timmar per dag och när han gör det befinner han sig i ett isolat. Det går knappt inte att få kontakt med honom då. Om man trots allt tränger igenom så blir han ofta retlig och elak även mot våra barn.
     
    Varje morgon gör han saker i en viss ordning. Kaffet dricker han när han läser tidningen. Därefter äter han frukost till morgon tv. Har svårt att vara flexibel i morgonkaoset och hjälpa till med andra rutiner.

    Radio är på dygnet runt. Han somnar ofta till den. Det är det första som åker på på morgonen och det sista som stängs av på kvällen. Han är lika absorberad av det som sägs där som det som sänds på tv. Är det då sportevenmang så går det utöver eller parallellt med övriga program. Zappar mellan fotboll och nyheter. Jag har lyckats att få igenom att ha radiofritt när vi äter.

    Har i perioder intressen för saker som han snart tröttnar på. Exempelvis köpte han båt. Då prenumererade han på båttidningar och handlade full utrustning till båten. Allt skulle han ha som hörde till. Efter fyra år tröttnade han. Samma sak var det med en hund han köpte i samband med att han arbetade som väktare. Efter en tid var han less på det också. Han var snäll emot hunden men intresset försvann såsom det kan vara med små barn. En tid köpte han hur mycket glas som helst. VI är uppe i hundratals glas i olika former och varianter.Det mesta ligger idag på vinden.
    Det ena specialintresset har ofta avlöst det andra. Studier, träning inför militärtjänst, samlande,därefter arbete (som flest hade han fem jobb samtidigt), båt hund samlande av olika typer av klädesplagg etc. I de perioder han håller på är det bara det som gäller.

    Som person är han totalt osocial. Har inga vänner utanför vår familj. Vill inte umgås med min släkt eller mina vänner heller. Om det någon gång inte går att undvika är han retlig i dagar innan och startar konflikter.En gång började han mucka i bilen när vi skulle resa tjugo mil till en släkting. Naturligtvis fick han gehör och det blev bråk. Då stannade han bilen på landsvägen och började gå.

    Har kan han haft en dålig dag på jobbet. Med det menas vanligt jobbstrul som alla drabbas av ibland. Det brukar han lösa  med alkohol. Han dricker sig full 1-2 gånger i veckan. Hemma och ensam. Blir då retligare än vanligt och ingen har då  lust att sitta med honom. Han kan utan vidare sitta en hel helg och bara glo på tv utan att verka känna något dåligt samvete för att han inte är social. Säger man något om det, så menar han att man är välkommen att sätta sig hos honom.

    Vi delar vissa aktiviteter såsom vandring eller liknande. Däremot intresserar han sig aldrig för vad jag gör i övrigt eller är nyfiken. Jag köpte gymkort för att dela hans intresse och tänkte att jag kunde gå honom till mötes på det viset. Jag tränar gärna också flera ggr i veckan fast mest simning/löpning/cykling. Det gjorde honom mest irriterad och ofta drog han iväg utan att fråga mig om jag ville hänga med. Han var dock positiv till en början men det störde honom att jag inte var klar precis när han ville gå och sen spårade det ur. Numera tränar jag ensam.

    Han har ingen kontakt med sin släkt inte ens med föräldrar och bror. De har en konflikt och den beror väl inte endast på honom får jag väl säga. Han har en knepig situation med dem.

    Han har svårt med relationen också till sina barn. Har svårt att "känna in" och säger ofta saker som sårar. Kan inte säga förlåt. OM han någon gång gör det så är det en formell ursäkt. Efter att man har förklarat för honom att det var fel och varför. Han har sagt förlåt självmant en gång som jag kan minnas.Efteråt kan han inte fatta att man är ledsen eller arg och undrar varför. Inte sällan blir han arg för att jag är arg om man säger så. 

    Barnen stressar honom. Jag vet att han innerst inne älskar dem men klarar inte av när det blir rörigt runt honom. Har svårt att förstå att andra tycker annorlunda. Kanske inte intellektuellt men känslomässigt. Har svårt att träda ur sina egna rutiner för att göra saker med dem. När jag jobbade kväll förr så gick han aldrig till lekplatsen efter middagen för att det krockade med nyheterna. 

    Är ofta trött och dränerad efter jobbet och drar sig undan. Vill helst vara ifred och ibland åker flaskan fram när det blivit för mycket. Tillägger att han har haft samma jobb i tolv år och kan det utantill. eller borde kunna.

    Mycket pedantisk med vissa saker. Gillar inte snabba förändringar men tycker att omgivningen ska vara flexibel. Tycker om att sortera saker och är mycket duktig på schemaläggning på företaget där han arbetar. Flera hundra anställda. 

    Har ett stort kontrollbehov. 
        
    Hoppas att någon har orkat läsa allt detta.? Kanske finns det någon som har någon ikring sig som funkar likadant? Tar gärna del.

  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig att tolka min sambos beteende
  • HäckHäxan

    Han låter lite som mig, förutom alkoholen, jag dricker nästan aldrig och absolut inte på kassa dagar.

    Men kontrollbehovet, göra saker på sitt sätt i en viss ordning, svårt för snabba växlingar om man inte är inställd på att de kan bli sådan.

    Om han själv tycker att det är ett problem så får han väl söka hjälp. Jag hade en sambo som hjälpte mig en hel del med att lära mig se saker ur andra perspektiv, göra på annat sätt och lära mig bara släppa på det där.

    Sen fick jag barn och har numer lagt ner alla former av kontroll, för det blir aldrig som jag tänkt eller förväntat mig eller planerat oavsett någonsin.

    Gällande gymmet så kan det vara så att han vill vara där ifred, få egen tid och landa, något han kanske inte kan göra hemma bland er andra. Jag hade också blivit irriterad om någon gjorde sådär utan att ens ha pratat med mig om det innan. Alla vill inte ha sällskap på gymmet, vissa har behov av egentid och detta var kanske hans sätt att hitta egentid, en liten lucka där han fick andrum mentalt. Bara en tanke alltså.

    Jag har högfungerande autism och adhd och enormt stor självinsikt. Det kanske är den där sista biten som din sambo inte får till samt förståelsen för hur det påverkar andra och helheten i tex familjen. Rent logisk säger det ju sig själv att barnens tid ute för lek är viktigare än att kolla på nyheterna och absolut om man kollar på alla jävla nyheter hela dagen.

    Vad säger han själv?


    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Anonym (kanintefolkskaffasigutbildning)
    Anonym (Hm) skrev 2015-06-28 16:04:57 följande:

    Asberger?


    Hur tänkte du nu?
    Kände du dig smart nu när du skrev det där?
    För att du kom ihåg något som du sett på tv eller läst i kvällstidningarna, eller var det en Lisa Marklund roman?
    Det fungerar inte så, även om det ser ut så i kvällstidningarna som du alltid läser.
    Nej du kan sätta diagnos på någon sådär genom ett foruminlägg.
  • HäckHäxan
    Anonym (kanintefolkskaffasigutbildning) skrev 2015-06-28 16:15:38 följande:
    Hur tänkte du nu?
    Kände du dig smart nu när du skrev det där?
    För att du kom ihåg något som du sett på tv eller läst i kvällstidningarna, eller var det en Lisa Marklund roman?
    Det fungerar inte så, även om det ser ut så i kvällstidningarna som du alltid läser.
    Nej du kan sätta diagnos på någon sådär genom ett foruminlägg.
    Hur tänker du själv? För jag som har så kallad Asperger tänkte ju spontant samma tanke även om jag vet att det inte alls måste vara Asperger / hög fungerande autism alls. Människor är ju olika oavsett.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Anonym (kanintefolkskaffasigutbildning)

    Han låter ärligt talat som en vanlig och bortskämd arbetarklassman, inget annat. Han har vant sig att folk ska anpassa sig efter honom och att allt i världen snurrar kring honom. Han kan inte tänka sig eller förstå att han ibland måste anstränga sig och offra saker. Han är en sann egoist helt enkelt.
    Du anar inte hur vanligt det här är ts.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (kanintefolkskaffasigutbildning) skrev 2015-06-28 16:15:38 följande:

    Hur tänkte du nu?

    Kände du dig smart nu när du skrev det där?

    För att du kom ihåg något som du sett på tv eller läst i kvällstidningarna, eller var det en Lisa Marklund roman?

    Det fungerar inte så, även om det ser ut så i kvällstidningarna som du alltid läser.

    Nej du kan sätta diagnos på någon sådär genom ett foruminlägg.


    Oj. Där klev jag visst någon på tårna ordentligt. Tyckte att det lät väldigt likt mig som har Asperger själv. Men min diagnos kanske även gör mig korkad. Jag vet inte
  • Anonym (siik)

    Tack för alla svar. 
    Bortskämd javisst! Det kan han nog ha blivit. Försök att baxa en pansarvagn uppför en backe själv. Många gånger gör man saker själv för att det ska bli gjort.

    Detta med egentid kan ju diskuteras. Personligen har jag aldrig stött på en människa, med sambo och barn vill säga, som har så mycket tid för sig själv som han har. Han är hemma vid fem. Sedan äter vi middag och sen kollar han Tv i isolatet och vill inte bli störd. Där kan han sitta från 6-7 till 10 på kvällen beroende på vad som sänds och hur mycket man än försöker prata med honom vägrar han att ändra på detta. Han skäller bort både mig och barnen som en hund som har ont. Försvinn! ungefär. Det är det jag menar när jag säger att han har enormt mycket tid för sig själv. Han har säkert 30-40 timmar i veckan för sig själv om man lägger ihop det. Det är lite och ta i när man lever i en familj. Totalt oengagerad om det som händer inte intresserar honom själv. Egentid är inte självklart när man har familj. Han verkar inte ens själv vara berörd av att han inte är med sina barn eller någonting. 

    Saken med gymkortet var ju att vi diskuterade det först. "Vill du att vi tränar tillsammans?" Jo det tyckte han lät bra. Sedan funkar det ju så att när han tränar kan han bara genom en impuls att resa sig ur soffan och dra iväg. Det funkar inte så för mig, för det finns tusen saker att göra med ungar och hundar och rubbet. Han bara drar när det passar honom. I fredags kom han hem vid fem. Sedan skulle träna och kom inte hem förrän vid halv åtta. Gymma och basta. Till saken hör att han ska arbeta nu då från lör- ons hela dagar och man undrar hur det kom sig att hellre prioriterade fredagen på gymmet istället för med sina barn? Det är skevt och han verkar inte se detta.

    Ja, jag har funderat på om han har asperger. Även om han är en narcissist. Men man ska passa sig för att sätta etikett på folk och ställa diagnoser. Jag har beställt tid för att prata med en kurator angående det här. För detta är inte hållbart. Han lever som en singel fast i familj. Det spelar ingen roll hur mycket man än talar med honom. Han blir som tokig om man försöker få honom att rucka på minsta lilla vana. han kan förstöra en hel dag om han inte får läsa tidningen i den takt han vill. Nog för att man kan vara likstel men detta är extremt. Det är därför jag undrar om det inte handlar om något annat.
    Tycker därför att era spontana reaktioner är viktiga och intressanta.
       

  • Anonym (kanintefolkskaffasigutbildning)
    Anonym (siik) skrev 2015-06-28 17:26:01 följande:

    Tack för alla svar. 
    Bortskämd javisst! Det kan han nog ha blivit. Försök att baxa en pansarvagn uppför en backe själv. Många gånger gör man saker själv för att det ska bli gjort.

    Detta med egentid kan ju diskuteras. Personligen har jag aldrig stött på en människa, med sambo och barn vill säga, som har så mycket tid för sig själv som han har. Han är hemma vid fem. Sedan äter vi middag och sen kollar han Tv i isolatet och vill inte bli störd. Där kan han sitta från 6-7 till 10 på kvällen beroende på vad som sänds och hur mycket man än försöker prata med honom vägrar han att ändra på detta. Han skäller bort både mig och barnen som en hund som har ont. Försvinn! ungefär. Det är det jag menar när jag säger att han har enormt mycket tid för sig själv. Han har säkert 30-40 timmar i veckan för sig själv om man lägger ihop det. Det är lite och ta i när man lever i en familj. Totalt oengagerad om det som händer inte intresserar honom själv. Egentid är inte självklart när man har familj. Han verkar inte ens själv vara berörd av att han inte är med sina barn eller någonting. 

    Saken med gymkortet var ju att vi diskuterade det först. "Vill du att vi tränar tillsammans?" Jo det tyckte han lät bra. Sedan funkar det ju så att när han tränar kan han bara genom en impuls att resa sig ur soffan och dra iväg. Det funkar inte så för mig, för det finns tusen saker att göra med ungar och hundar och rubbet. Han bara drar när det passar honom. I fredags kom han hem vid fem. Sedan skulle träna och kom inte hem förrän vid halv åtta. Gymma och basta. Till saken hör att han ska arbeta nu då från lör- ons hela dagar och man undrar hur det kom sig att hellre prioriterade fredagen på gymmet istället för med sina barn? Det är skevt och han verkar inte se detta.

    Ja, jag har funderat på om han har asperger. Även om han är en narcissist. Men man ska passa sig för att sätta etikett på folk och ställa diagnoser. Jag har beställt tid för att prata med en kurator angående det här. För detta är inte hållbart. Han lever som en singel fast i familj. Det spelar ingen roll hur mycket man än talar med honom. Han blir som tokig om man försöker få honom att rucka på minsta lilla vana. han kan förstöra en hel dag om han inte får läsa tidningen i den takt han vill. Nog för att man kan vara likstel men detta är extremt. Det är därför jag undrar om det inte handlar om något annat.
    Tycker därför att era spontana reaktioner är viktiga och intressanta.
       


    Ärligt talat så ser jag inget ovanligt alls med din man. Många män är som honom. Ser absolut inget som skulle peka på att han har en diagnos, han är bara egoistisk. Hur är hans pappa och bröder? Hur är han uppväxt. Gissar att han har blivit uppfostrad att män ska leva så helt enkelt.
  • Anonym (siik)

    Det som talar för en diagnos (i så fall) är väl detta med tröttheten. Han är fullständigt slut känns det som när han kommer hem. Antagligen pga den påtvingade sociala delen på jobbet. Alla kan vara trötta men han är dränerad. Jobbar med kontorsrelaterade uppgifter och inget fysiskt. Han kan sitt jobb.

    Ensamheten verkar vara hans sätt att ladda. Javisst, men har man familj så håller det inte att isolera sig. Varför är det så ? Det är det jag undrar. Han åkte på kurs i höstas. Han var där med helt främmande människor i fyra dagar. Han kom hem åtta på torsdagskvällen och hann att hälla i sig sju stycken 5.8:or innan halv elva. verkade stressad och stirrig. Sedan drack han hela helgen oavbrutet. Han hatar socialt umgänge och antagligen hade påfrestningen blivit så stor så han var tvungen att fyllna till. Dessutom var han överjävlig i humöret. Hittade ett kvitto i hans byxor när jag skulle tvätta. Han hade då varit och handlat 2 sexpack som han antagligen tröstade sig med på rummet efter kursen. 

    Hans beteende är helt och hållet självuppfyllande hela tiden. Och rutinbundet. Förra helgen gick vi på bio med vår yngste. Efteråt var vi (jag och sonen)hungriga och ville sticka och äta lunch. Han blev då ilsk och började gräla om detta så lusten rann av oss. Det första han sedan gör är att ta sin träningsväska och sticka och träna."Ska du träna sa jag" Ja, gymmet stänker om två timmar annars hinner jag inte blev svaret. Antagligen var det därför han inte ville äta. Han gick som en äggsjuk höna på stan.
    Han är väldigt rutinbunden.

    tack för alla svar.

  • HäckHäxan

    Diagnos eller inte han får fan lära sig säga saker, som tex ät ni jag vill dra och träna. Man måste inte tjafsa om saker, det är okej att vara olika, men man måste också lära sig tala klarspråk. Då hade ju du och sonen kunnat äta och fortfarande haft en bra dag och han hade kunnat dra och träna utan sura miner från något håll.

    Jag laddar mig också ensam och blir stressad som fan när jag umgås för mkt och länge även när jag absolut har trevligt och är med mina vänner som jag ju älskar, jag måste ändå landa och ladda. Jag prioriterar bort umgänge med vännerna, av det enkla skälet att min dotter förtjänar att jag funkar och jag funkar inte om jag är trasig av stress och samtidigt skall vara en aktiv förälder, mkt enkelt val för min del, mina vänner vet och förstår det, för jag har förklarat klart och tydligt hur jag är, just för att andra inte skall ta illa vid sig eller ta det personligt, när de inte är de som är problemet utan jag och hur just jag fungerar.

    De där delarna verkar ha gått förbi din man helt, diagnos eller ej. För jag har levt utan diagnos större delen av mitt liv, det är ett nytt fenomen i mitt liv, men långt innan dess hade jag ju listat ut hur jag är och var rakt i kommunikationen gällande detta.


    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig att tolka min sambos beteende