• Anonym (Ensam om detta?)

    Pappan med till bm?

    Jag har varit på två besök ett hos bm och ett hos gynekolog för att fastställa grav. längd.

    Min bm frågade såklart ang pappan, jag uppgav hans namn och att vi var sammamboende. Sen ville hon även ha hans telefonnummer! Frågade henne vad hon skulle med det till, hon kommer ju aldrig behöva ringa honom? -nja, men det är ju bra med två nummer vi kan nå dig på...

    - Ja men han är ju på sitt och jag på mitt mesta tiden, iaf när ni har arbetstid, då är det väl bättre du tar mitt jobbnummer?

    -joo, det är ju sant...

    Det fick mig att fundera. Brukar folk ha pappan med sig på alla besök? Rul och kub kan jag förstå men alla de där kolla blodtryck- ta prover-hej då-besöken är ju bara en transportsträcka även för mig. Att han ska behöva ta av sin arbetstid för att följa med på det känns onödigt, han skulle göra det om jag bad, men tycker det känns overkill.

    Är inte en sådan där kvinna som behöver ringa bm stup i kvarten eller som går runt och oroar mig. Hon nästan bad om ursäkt för att nästa tid är i slutet av augusti och frågade om detta verkligen var ok för mig. Ja visst, sa jag.

    Om något är fel eller känns konstigt så ringer jag såklart henne. Men det är ju inte mitt första val, ser henne mer som den som ska kolla min fysiska hälsa under hösten typ. På en timme så sa hon ingenting som jag inte redan läst/visste, folk är väl mer välupplysta nuförtiden då man har tillgång till så mycket info.

    Detta förutsatt såklart att jag har en normal graviditet, vilket varit fallet med första trimestern iaf.

  • Svar på tråden Pappan med till bm?
  • Belair79

    Jättebra om pappans tel.nr finns med i journalen. På förlossningen läser vi ju mödrahälsovårdsjournalen sen och det händer ju faktiskt att blivande mamman kommer in själv av någon orsak och vi snabbt måste få tag på pappa/partnern eller annan anhörig. Har man ingen pappa med i bilden brukar en annan anhörigs nr finnas med.

  • Annelie 76

    Pappan till mina barn var med ett par, tre gånger utöver ultraljud vid första graviditeten och en gång vid andra. Hör med din karl om han vill följa med så han kan ställa frågor, vill han inte så ok annars är det ju bara att han följer med. Det är ju ni som föräldrar som får bestämma sånt här, inte bm.

  • Seven Costanza

    Konstigt. Min BM ifrågasatte inte att pappan inte var med. Han är med på ul bara. Naturligtvis frågade hon om honom såtillvida att hon undrade om ärftliga sjukdomar och sådant, men inget om vår relation.

  • MS

    På dig verkar det som om din sambo inte varit med ngn gång alls än? Det är vanligt att pappan är med några gånger men kanske inte alla. BM finns ju även för honom om han har några frågor. Det är säkert därför hon ville ha hans telefonnummer delvis. För en möjlighet att erbjuda honom att vara med och att kunna besvara ev frågor. Sen är det ju fullt normalt att man lämnar partnerns nummer utifall att det händer dig ngt. Då måste de ju veta vem de ska ringa?

  • Drottningen70

    Tja. Om det skulle hända dig nåt så är det väl bra om pappans telnummer Finns lättillgängligt i journalen . Varför så skitnödig? Jobbar han på Säpo eller?

  • Anonym (Ensam om detta?)
    Viktualian skrev 2015-06-28 19:18:50 följande:

    Min kille var med på allt. Men det kunde han tack vare flexibla arbetstider.


    Ja min skulle också kunna, och göra om jag ville. Det är mest att JAG inte tycker det verkar nödvändigt. De par jag vet där han varit med på allt har ofta varit ganska unga. Vi är 35-40 båda, han har barn sedan innan, jag känner att jag känner mig och min kropp väl, kanske därför man har en ganska avslappnad attityd.
  • Anonym (nja)

    Det är ju väldigt vanligt att pappan är med på inskrivningen och hälsosamtalet. Sen är ju pappans nr bra att ha om du skulle komma in akut på förlossningen tex (du tillhör förlossningen ifrån v.23).

    Min man var med på hälften typ under första graviditeten, typ inget under andra.

  • Anonym (Sanna)

    Vissa brukar ha med sig pappan, andra inte.

    Sedan att hon ville ha hans nummer är bara en säkerhetsåtgärd, om hon inte får tag på dig. Ser inget fel i det.

    Jag förstår inte vad du vill med din TS. Du behöver inte gå om du nu tycker du kan allt redan. Men jag tycker du nog har missförstått anledningen till att du ska gå dit. Fast ni kan kanske ta alla prover hemma? Kolla status på barnet?

    Sedan förstår nog även du att alla inte är så pålästa som du är, eller att vissa har mer behov av att höra vissa saker från BM. Hon kan ju inte veta att du redan kan allt.

    Du kan redan nu ta reda på vad nästa besök ska handla om, för då kan du ju redan nu avgöra om du behöver gå dit. Om du inte behöver det, kan du avbeställa tiden, så slösar du inte hennes tid och inte din egen heller.

Svar på tråden Pappan med till bm?