• Hallonmaja

    Rösta på finaste tjejnamnet!

    Väntar en flicka och funderar på namn! Vilket namn tycker du är finast av dessa?

    Våra favoriter är Hanna och Fanny

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rösta på finaste tjejnamnet!
  • Anonym (Namn)

    Många fina namn på listan men jag tycker att Isabell är finast, men med stavningen Isabelle! 

  • Hallonmaja

    Tack för svar! Ja Isabelle är jättefint! Problemet är att det finns så många fina namn

    Några frågor:

    Låter Molly som ett hundnamn? Har fått för mig det...

    Orolig för att en Filippa kan bli retad för att det rimmar på snippa/pippa?

    Och Ida för att det rimmar på slida?

    Är Hanna för vanligt? Tycker det är så fint!

  • Anonym (A)

    Jag tycker Hanna var det finaste namnet på listan :) Tycker inte det är för vanligt utan mer "lagom" vanligt eller hur man ska uttrycka sig. Det är inte ett namn det går mode i utan som ligger ganska jämt i antal barn/år (enligt min uppfattning). Det betyder att det inte riskerar att låta gammaldags och inte heller att hälften av flickorna i klassen heter så :)

  • Seven Costanza

    Hanna eller Filippa tycker jag. Inte Fanny, det betyder snippa/stjärt på engelska så det skulle inte jag vilja heta i en allt mer internationell värld.

  • Anonym (Hanna)

    Jag heter Hanna och är väldigt nöjd med mitt namn. Så det förslaget gillar jag ;)
    Annars tycker jag om Hilda, Isabell och Siri.

  • MadHatter

    Röstade på Aina som jag tycker är fint liksom Filippa. Siri är också ok, lite för gulligt kanske.

    De andra är ok namn men inte min smak riktigt.

  • Hallonmaja

    Ja Hanna är så fint! Tror det är ett av de vanligaste namnen men vi känner ingen som heter det. Tack för era åsikter!

  • Hallonmaja
    MadHatter skrev 2015-06-28 21:47:09 följande:

    Röstade på Aina som jag tycker är fint liksom Filippa. Siri är också ok, lite för gulligt kanske.

    De andra är ok namn men inte min smak riktigt.


    Aina är en nykomling på vår lista! Min mormor hette det i mellannamn.
  • fluu

    Hanna - Bra på precis alla sätt. Enkelt, gångbart och vackert. Men kanske lite vekt för min smak.

    Fanny - I sig vackert, MEN den engelska betydelsen har sabbat namnet för mig.

    Filippa - Egentligen ett superbra namn, men jag klarar inte riktigt av det. Förmodligen för att alla Filippor som jag känt varit blåsta bimbos. Namnet känns också väldigt prinsessigt och det gillar inte jag.

    Aina - Coolt! Ett riktigt krutgummenamn. Men jag gillar nog Aino bättre.

    Ida - Bra, enkelt, fint(men inte vackert) och gångbart på alla sätt. Men ack så uttjatat.

    Linn - Jag borde gilla, men detta är ett hatnamn. Jag liksom ryser av ljudet. Alla Linns jag känt har varit elaka(och blåsta) och så tänker jag Linn- lin- lismare(av någon anledning...).

    Liv - Röstade jag på. Jag älskar självklart namnet eftersom jag själv har en. Jag gillar att namnet är nordiskt, men gångbart på flera språk, inte gett några smeknamn, är självklart att uttala och stava. Är både ljuvt och vackert och starkt. Och så är det gångbart i de flesta sammanhang.

    Siri - Underbart vackert. Tänker på min idol Siri Derkert. Enkelt och gångbart. Starkt.

    Isabell - Föredrar med e på slutet. Gillar inte namnet personligen, men jag tycker ändå att det är ett superbra namn som är klassiskt, gångbart och enkelt. Dock är det för prinsessigt för min smak och blir lätt "Issa" eller "Bella/Belle" som jag avskyr.

    Molly - Trots det underbara rivjärnet Mrs. Weasley så måste jag säga nej. Molly är alldeles för sött och barnsligt. Passar på barn och djur bara.

    Hilda - Vackert, ståtligt, starkt, klassiskt, enkelt, gångbart! Super helt enkelt! Gillar även Hilde och Hildur(som står på min lista).

    Stina - Sött, men samtidigt lite rivigt, trevlig allmogefeeling, känns safe och enkelt(dock nästan simpelt), MEN för mycket smeknamn.

    1. Liv
    2. Siri
    3. Hilda
    4. Ida
    5. Hanna
    6. Aina
    7. Stina
    8. Fanny
    9. Isabell
    10. Filippa
    11. Linn
    12. Molly


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Hallonmaja skrev 2015-06-28 20:27:38 följande:
    Tack för svar! Ja Isabelle är jättefint! Problemet är att det finns så många fina namn smile1.gif
    Några frågor:
    Låter Molly som ett hundnamn? Har fått för mig det...
    Orolig för att en Filippa kan bli retad för att det rimmar på snippa/pippa?
    Och Ida för att det rimmar på slida?
    Är Hanna för vanligt? Tycker det är så fint!
    Molly är vanligt på hundar ja. Rim tycker jag inte att du ska oroa dig för, man kan rimma på precis allt och mobbas skas det inte i alla fall. Hanna är inte för vanligt, speciellt inte bland småungar.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Rösta på finaste tjejnamnet!