• Thoughtful girl

    Negativa gravtest, men utebliven mens..

    Hej!

    Alla dessa frågor och funderingar kommer säkert att låta både konstiga och krångliga, men jag skall försöka att förklara mig så gott jag kan!

    För att dra en lång historia kort så var jag iväg för insemination den 2/6. Morgonen innan hade jag testat positivt på ägglossningstestet. Sköterskan sa då till mig (efter insem. alltså) att jag var beräknad att få mens 2 veckor senare - alltså runt den 16-17/2 och den 18/6 bad hon mig att ta ett gravtest.

    Testet visade negativt och nu idag har jag gått BIM+12. MEN... Kruxet är ju det att min mens har bråkat med mig hela livet, och vissa månader har den varit regelbunden och ibland har den kommit ca varannan månad. Blir däremot fundersam nu när sköterskan sa att en mens var beräknad att komma..

    Efter den 18/6 väntade jag en vecka och gjorde ytterligare ett test, alltså den 25/6 - det visade negativt.

    Blev som sagt fundersam och har kollat runt lite i forum och så. Stress, oro eller bara skengravid (?) kan ju vara en av orsakerna, men jag har också läst om dom som varit "låghormonare" och inte plussat förrän många veckor senare trots negativa test i början utav graviditeten. Är det något som är vanligt och händer ofta?

    Jag kan inte påstå att jag har några symptom direkt - Ca 3-4 dagar efter insem. så hade jag en blodblandad flytning, men det kanske är normalt? För övrigt är jag svullen och har varit det i ca 2 veckor (brukar var tecken för "mensmage" men tycker att detta är lite extremt den här gången) Har haft en molnande mensvärk de senaste 7-10 dagarna, inget jättemärkvärdigt eller något som varit en extrem värk, men visst har man känt av det, är ju ingen behaglig känsla direkt. Ömma bröst som jag ALLTID får innan mens har jag däremot inte ännu.. Och humöret ska vi inte tala om - tror jag måste haft PMS i 3 veckor mer eller mindre nu :P

    Ett litet "problem" som uppstått nu pga utebliven och förväntad mens är att jag är orolig att jag skall få den alldeles strax i tid till mitt bröllop. Min tanke var, att om jag inte visade mig vara gravid och mensen krånglade, så skulle jag ta piller som skjuter upp mensen över bröllopet och som efter 10 dagar "startar om" min menstruation igen. Planen var att börja med pillrena i slutet utav denna vecka, men är fundersam över att jag är gravid trots allt och orolig vad som händer om jag tar pillrena?

    Tacksam för snabba svar!

    // Thoughtful girl

  • Svar på tråden Negativa gravtest, men utebliven mens..
  • Jag är bara jag

    Har man haft äl och ingen mens kommer är man gravid. Äl-testet bevisar dock inte äl utan då måste man gjort VUL. Man kan testa minus länge också så enda sättet veta är VUL.

  • Thoughtful girl

    Hej och tack för ditt svar!

    Jo, men som jag förklarade i mitt första inlägg har min cykel sällan varit regelbunden, och det kunde ju lika gärna vara så att jag inte lyckades bli gravid den här gången och att mensen krånglar av någon anledning?

    Jag undrade om det fanns någon som befunnit sig i en kanske liknande situation och kunde dela med sig utav det?

  • Jag är bara jag

    Du gjorde insemination-den görs vid äl. Hade du äl och har passerat BIM är du gravid. Annars hade du inte äl och varför i all sin dar då göra insemination? När jag gjort det har det konstaterats med VUL att jag verkligen haft äl.

  • Thoughtful girl

    I tidigare situationer när jag kollat upp anledningen till försenad mens har det varit pga att slemhinnan har varit för tjock. Även om jag hade äl nu kan mensen bli försenad av flera övriga faktorer.

    Planerar även bröllop för fulla muggar och att jag är stressad över det kan nog vara en av anledningarna.

    Sedan testade jag negativt på 2 tester. Och till sist har jag inte direkt några symptom alls just nu. Svullen mage möjligtvis då, men inget annat. Kanske för tidigt för det, vad vet jag? - det är ju individuellt och jag har inte varit gravid tidigare.

    Inte kan väl allt detta bara vara en tillfällighet?

    Sitter just nu och läser i flera trådar i flera olika forum efter kvinnor som befunnit sig i en liknande situation, och jo visst har jag läst att man visst kan få äl utan mens och utan att vara gravid.

    Men jag hade andra funderingar och så, och har lite i bakhuvudet att "kanske är man låghormonare och gravid ändå", men hur vanligt är det egentligen? Att plussa många veckor senare? :P

Svar på tråden Negativa gravtest, men utebliven mens..