• Anonym (Älskar Gotland!)

    Varför åka utomlands när Gotland finns?

    En del av mina vänner och bekanta åker utomlands när det är sommar här, jag har lite svårt att förstå det.
    Att man vill resa och komma bort är inte konstigt men varför fara runt halva jordklotet när vi har Gotland?

    Har ni varit på Gotland?
    Det är så underbart vackert och lite exotiskt också, speciellt den gamla  underbara innerstaden!

    Denna vecka är det Almedalsvecka och jag anlände i går, stannar en vecka eller kanske två.

    Vet ni vad Gotland brukade kallas förr, enligt mina gotländska vänner? Jo, Kalkstenshawaii!
    Jag förstår verkligen varför!

  • Svar på tråden Varför åka utomlands när Gotland finns?
  • Anonym (katt)

    Varför? För det finns tusen olika kulturer i världen som är jättevärda att utforska. Man behöver inte komma längre än till Danmark för att se skillnaden. Jag tycker Sverige är ett riktigt trist land, folk är osociala, man kan inte köpa en starkbärs på Ica och moral är lagstadgat. Totalt värdelöst kulturutbud. Klart det är ett vackert land naturmässigt, men thats it ungefär.

    Dessutom är det betydligt billigare att åka två veckor till USA än en vecka till Gotland.

  • Anonym (Älskar Gotland!)
    Anonym (katt) skrev 2015-06-29 09:44:42 följande:

    Varför? För det finns tusen olika kulturer i världen som är jättevärda att utforska. Man behöver inte komma längre än till Danmark för att se skillnaden. Jag tycker Sverige är ett riktigt trist land, folk är osociala, man kan inte köpa en starkbärs på Ica och moral är lagstadgat. Totalt värdelöst kulturutbud. Klart det är ett vackert land naturmässigt, men thats it ungefär.

    Dessutom är det betydligt billigare att åka två veckor till USA än en vecka till Gotland.


    Jag betalade i runda slängar tusen spänn för resan hit.
    Nu har jag tur som har vänner på ön men det finns billiga vandrarhem och campingplatser också.
    Dessutom behålls pengarna inom landet och turismen ger de gotländska ungdomarna sommarjobb.

    Att vi inte kan köpa starköl på ICA är som det är med, det gäller ju hela landet.
    Ett bra upplägg om du frågar mig, jag ser inget behov av det.
    Fast det är en annan fråga!

    Jag kan inte ta gift på att du har fel i det sista du skrev men är det så billigt att åka till USA så ska jag ta mig ditt till hösten/vintern.

    Lägger till i min ts att detta alltså gäller under sommaren!
  • Anonym (Älskar Gotland!)
    Anonym (iii) skrev 2015-06-29 09:58:22 följande:

    För att dom pratar som kioskmongon där


    Gör de?
    Eller är det du som inte kan bete dig som folk?
  • Anonym (Åh)
    Fjäril kär skrev 2015-06-29 10:04:02 följande:

    Varför? För att sista minuten till Mexiko kostar hälften av priset det kostar till Gotland.


    På riktigt? Jag känner att jag måste åka iväg till Mexico men har inte hittat så billiga... Har du någon länk? :)
  • sextiotalist

    Det finns många vackra platser i det här landet, Gotland är fint, men inte mitt favoritställe (jag har varit flera gånger på Gotland, under sommaren är det mest dyrt och fullt av turister)
    Däremot håller jag med dig, jag tycker Sverige är vackrast på sommaren och kan inte förstå varför man inte väljer att stanna kvar i Sverige och istället åka till sönderbrända turistorter kring medelhavet, men det är jag det. Andra tycker annat.

  • Anonym (katt)
    Anonym (Älskar Gotland!) skrev 2015-06-29 10:02:20 följande:
    Jag betalade i runda slängar tusen spänn för resan hit.
    Nu har jag tur som har vänner på ön men det finns billiga vandrarhem och campingplatser också.
    Dessutom behålls pengarna inom landet och turismen ger de gotländska ungdomarna sommarjobb.

    Att vi inte kan köpa starköl på ICA är som det är med, det gäller ju hela landet.
    Ett bra upplägg om du frågar mig, jag ser inget behov av det.
    Fast det är en annan fråga!

    Jag kan inte ta gift på att du har fel i det sista du skrev men är det så billigt att åka till USA så ska jag ta mig ditt till hösten/vintern.

    Lägger till i min ts att detta alltså gäller under sommaren!

    Jadu, åker till Texas om några veckor, flyg och boende i två veckor landade på ca 3500:-, och då är det inte ett sketet vandrarhem det handlar om. Maten går på några dollar om dagen, jämför det med att bo på vandrarhem eller ännu värre en camping där man måste köpa frukost, lunch och middag för en hundring styck ungefär. En drink i Texas? Typ 4 dollar. En drink på Gotland? Över hundra spänn. Vädret i Texas? Garanterat sol. Vädret på Gotland? Ehh ja...
    Shoppa i USA, typ en tredjedel av vad samma saker kostar i Sverige. Åka inrikes kostar typ ett skämt, LA till Las Vegas t ex går på 10 dollar och då är det en bussresa på 5-6 timmar. En dollar tillbaka. Bara det att behöva ta färjan från fastlandet över till Gotland kostar ju en mindre förmögenhet. Flyget till USA, där ingår tre stadiga mål mat och hur mycket alkohol man orkar med. Tåget härifrån till färjan? Skitdyr resa och skitdyrt att äta.
  • puss
    Anonym (katt) skrev 2015-06-29 10:16:28 följande:

    Jadu, åker till Texas om några veckor, flyg och boende i två veckor landade på ca 3500:-, och då är det inte ett sketet vandrarhem det handlar om. Maten går på några dollar om dagen, jämför det med att bo på vandrarhem eller ännu värre en camping där man måste köpa frukost, lunch och middag för en hundring styck ungefär. En drink i Texas? Typ 4 dollar. En drink på Gotland? Över hundra spänn. Vädret i Texas? Garanterat sol. Vädret på Gotland? Ehh ja...
    Shoppa i USA, typ en tredjedel av vad samma saker kostar i Sverige. Åka inrikes kostar typ ett skämt, LA till Las Vegas t ex går på 10 dollar och då är det en bussresa på 5-6 timmar. En dollar tillbaka. Bara det att behöva ta färjan från fastlandet över till Gotland kostar ju en mindre förmögenhet. Flyget till USA, där ingår tre stadiga mål mat och hur mycket alkohol man orkar med. Tåget härifrån till färjan? Skitdyr resa och skitdyrt att äta.
    Men värsta fyndet!! Hur hittar du så sjukt billiga resor? Är du kabinpersonal eller?
  • Fjäril kär

    Självklart tycker jag att man ska turista i Sverige på sommaren då landet är som vackrast. Jag åker inte utomlands på sommaren.

    Däremot är det ruskigt dyrt att turista i Sverige. En tusenlapp för att bo på camping en helg är inget ovanligt och många gånger måste jag betala dyrare pris på mat och nöje för att det helt enkelt inte finns några alternativ där jag är. 95 kr för en öl på campingens pizzeria när jag kan få samma öl för 29 kr två mil bort på kvarterskrogen i förorten.

    Det är precis därför folk i mångt och mycket väljer andra resmål.

Svar på tråden Varför åka utomlands när Gotland finns?