• HKC

    måste man anmäla till försäkringskassan om man är föräldraledig?

    Hej!


    Jag fick barn i september och har vart hemma sen dess (vabbade första 4 månaderna om det spelar nån roll). I augusti ska jag börja jobba och min man ska vara föräldraledig, dock kommer jag vara föräldraledig 1 vecka per månad. Det jag funderar över är om jag ska strunta i att ta ut föräldradagar då för att spara dagar. Får man göra så? Måste det på nåt sätt anmälas till försäkringskassan då? Föräldraledigheten är anmäld till mitt jobb enligt de rutiner vi har på jobbet.

  • Svar på tråden måste man anmäla till försäkringskassan om man är föräldraledig?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att behålla din sjukpenninggrundande inkomst(SGI) från och med ditt barns ettårsdag:

    Tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka.

    Kombinerar hela arbetsdagar och föräldrapenning så att det blir 5 dagar/vecka.

    Arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid.

    Vill du inte skydda din SGI så beräknas din SGI efter din arbetsinkomst. Du har samma ersättning per dag på din föräldrapenning tills barnet fyller två år. Därefter beräknas ersättning för föräldrapenningen efter faktiska SGI.


     


    Du kan läsa om detta på nedanstående länk:


     


    www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar




    Hälsningar


    Elias, handläggare

Svar på tråden måste man anmäla till försäkringskassan om man är föräldraledig?