• Anonym (orkar inte mer)

    Snyltare/människor utan gränser

    Har läst trådar här i forumet om grannar som bara dyker upp vid nya poolen och ska bada, utan att ens känna människorna, eller folk som bara dyker upp vid sommarstugan och förväntar sig få bo där och få all service dessutom. Jag blev chockad när jag läste det och trodde knappt att sådana människor fanns, vet man inte vart gränsen går?

    Men nu har jag hamnat i samma situation, och helt ärligt, det är svårare att säga ifrån än vad man tror. Jag är utomlands och arbetar för ett stort företag i ett par månader. Hit kommer många olika människor från olika delar av världen. Fick innan jag åkte kontakt med en annan från Sverige och vi bor på samma hotell. I det här landet måste man ha bil, det går inte att ta sig någonstans utan bil och avstånden är enorma till allt. Handla mat utan bil är omöjligt osv osv. Den andra personen som är här på uppdrag har inte hyrt någon bil därför att hen tycker att det är för dyrt. Jag har dock en bil, och det är verkligen inte gratis (6k+ i månaden, bara för att hyra, lägg därtill bensin. Är dessutom så billigt det går med företagets samarbetsavtal). Däremot vill hen gärna åka varje dag till jobbet med mig, och varje helg ska det hittas på grejer, gärna långt bort i andra städer flera timmar bort. I helgen kom hen och sa "när åker vi?". Hade ingen aning om vad hen snackade om, men hen hade bestämt sig för att åka 1,5 timme enkel resa för att shoppa, utan att fråga mig varken om jag vill det, eller om hon isåfall kan åka med.

    Jag har sagt nej att åka långt bort, och försöker undvika skjutsande till jobbet, men har helt ärligt svårt att säga ifrån. Men om det fortsätter så måste jag sätta ner foten, men vad säger man egentligen? Garanterat kommer personen bli sur, men det är ingen jag vill vara vän med sedan ändå. Men alltså jag är helt chockad, hur kan man ens göra så?! Hen vet att man behöver ha en bil här, men vill inte hyra pga kostnaden. Men ändå vill hitta på grejer varje helg, helst varje dag, utan att ens ta upp diskussionen om kostnaden? Inget snack om att bidra med bensin heller. I min värld är det helt jäkla otroligt hur man kan bete sig så. Jag hade också gärna velat åka gratis till jobbet och utflykter varje helg men hade jag gjort mig av med bilen blir det ingenting alls. Bor också på samma hotell så kan inte ignorera. Skriver nog detta mest för att få tips på vad jag kan göra. Kanske byta hotell, säga ifrån riktigt ordentligt (vilket är svårt), andra förslag??

  • Svar på tråden Snyltare/människor utan gränser
  • mpermper

    Klartext är det enda. Säg som det är - att det är dyrt även för dig och att om personen i fråga vill ha skjuts så får den betala för sig. Inga konstigheter.

  • Anonym (Sätt ner foten?)

    Om du ändå inte vill vara vän med henne så sätt ber foten.... Varför ska det vara så svårt? Man behöver inte vara elak. Säg nästa gång hon vill åka någonstans att - jag har inte pengar till de & se vad människan säger.

    Sen tar du ett snack med personen att man delar på kostnaden. Det är mänsklig hyfs men ger du lillfingret så tar de flesta hela handen som i detta fall.

    Säg ifrån.

  • Fanny b

    När det gäller skjutsningen till arbetet kan du om du absolut inte vill köra kollegan säga att detta inte går längre för att du blir för uppbunden av det, detta behöver inte ens vara en lögn, jag skulle själv känna det så. Jag skulle inte vilja samåka till arbetet om det var så att jag var den ende med egen bil, för då kan man inte åka till jobbet när man vill och direkt efter jobbet måste man åka direkt hem.
    Blir man sjuk måste man i god tid höra av sig och säga att man inte kommer att åka till jobbet.

    Om du kan tänka dig att köra kollegan till jobbet är ett alternativ att du begär ersättning för det.
    När det gäller helgaktiviteter skulle jag säga nej när kollegan kommer och kräver skjuts.

  • Fjäril kär

    Man behöver inte vara varken oförskämd, näsvis eller raketforskare för att begära en slant i bensinpengar vid samåkning. 

    Räkna ut vad det kostar att tanka bilen utöver det du tankar för jobbets räkning och sen får du helt enkelt begära en del av den kostnaden om ni ska nöjesåka. 

    Det kostar pengar för dig och den kostnaden får hon ta del av.  Passar det inte så är det hens problem och inte ditt. 

  • MajaVira

    Räkna ut hur stor andel av det du kört hittills som hon varit med på. Skriv ihop en lista och ta med nästa gång - säg bara något i stil med;

    "Just ja, jag har räknat ut din andel av bilkostnaderna, det blir X tusen kr. Tyvärr kommer jag inte ha möjlighet till så mycket utflykter i fortsättning, men du kan få åka med till jobbet de gånger det passar mig. Då kostar det X kr per dag ".

  • Lavish

    Ta upp kostnaden med vederbörande, allra minst ska hon väl bidra med bensinpengarna, men egentligen med iaf en del av hyrkostnaden också.

    Om hon vägrar betala eller om du ser det som att personen är så jobbig att du inte ens vill göra någon deal, föreslår jag att du byter hotell.

    Något som dock hade roat mig personligen mer, som antagligen ond människa, är att du ljuger och säger att du inte har råd att ha kvar bilen utan lämnat tillbaka den.
    Sen parkerar du bilen lite längre bort och fortsätter att använda den utan personen. Det "roliga" är ju helt enkelt att se hur personen kommer att hantera att plötsligt och oväntat bli av med sin gratis snålskjuts. 

  • Anonym (orkar inte mer)
    Anonym (Sätt ner foten?) skrev 2015-06-29 18:57:18 följande:

    Om du ändå inte vill vara vän med henne så sätt ber foten.... Varför ska det vara så svårt? Man behöver inte vara elak. Säg nästa gång hon vill åka någonstans att - jag har inte pengar till de & se vad människan säger.

    Sen tar du ett snack med personen att man delar på kostnaden. Det är mänsklig hyfs men ger du lillfingret så tar de flesta hela handen som i detta fall.

    Säg ifrån.


    Jag testade detta. Sa i helgen att jag har inte råd att åka och shoppa pga höga kostnader med bil bensin osv. Ingen kommentar om att bidra då heller utan svaret var "ja men då kan du väl bara titta men inte köpa"
  • Anonym (orkar inte mer)
    Lavish skrev 2015-06-29 21:28:56 följande:

    Ta upp kostnaden med vederbörande, allra minst ska hon väl bidra med bensinpengarna, men egentligen med iaf en del av hyrkostnaden också.

    Om hon vägrar betala eller om du ser det som att personen är så jobbig att du inte ens vill göra någon deal, föreslår jag att du byter hotell.

    Något som dock hade roat mig personligen mer, som antagligen ond människa, är att du ljuger och säger att du inte har råd att ha kvar bilen utan lämnat tillbaka den.
    Sen parkerar du bilen lite längre bort och fortsätter att använda den utan personen. Det "roliga" är ju helt enkelt att se hur personen kommer att hantera att plötsligt och oväntat bli av med sin gratis snålskjuts. 


    Haha! Det hade varit roligt. Nästa gång hon vill åka någonstans ska jag bestämt säga ifrån att då får hon betala en del av hyrkostnaden plus bensin. Vägrar hon så får hon helt enkelt gå till jobbet och stanna hemma på hotellet på helger
  • Anonym (Sätt ner foten?)
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2015-06-29 23:23:59 följande:

    Jag testade detta. Sa i helgen att jag har inte råd att åka och shoppa pga höga kostnader med bil bensin osv. Ingen kommentar om att bidra då heller utan svaret var "ja men då kan du väl bara titta men inte köpa"


    Va?!?!?! Vad sa du då? Vad är det med den där människan....
Svar på tråden Snyltare/människor utan gränser