• Emilias mamma

    Min son bajsvägrar ; (

    Hej, jag skulle bli jätte tacksam om någon har nåt tips till mig!

    Börjar från början... Min son på 3,5 år har hafft problem egentligen alltid till och från med förstoppning. Vi fick för länge sen tips att ge laktulos som vi har givit honom nu i ett års tid,och innan dess åt han katrinplommon så det spruta ur öronen!

    När han ska bajsa så springer han fram och tillbaka här ibland upp till en timme innan det till sist kommer.. Men på senare tid så har vi märkt att han gör allt för att hålla det inne, vi tror nu att han kanske gjort det hela tiden men att han nu kan kontrollera det och verkligen hålla det tillbaka!

    Vi fick tips om att smörja med kräm som var till för analsprickor ifall det kanske gjorde ont när han bajsa och sprack upp på nytt, men även det har vi kört ett tag nu och utan resultat! Tyvärr har det gått så långt ett par gånger att vi fått ge laxerande, och nån gång har han vaknat och skrikit på nätterna av smärta, och har då ibland kräkt och tillslut bajsat då det inte har kunnat hållas kvar där inne längre!

    Är det psykiskt? Att Han tror att det ska göra ont?!

    Vi tror vi provat allt.. Sitter länge på pottan med honom.. Men han håller det inne ; /

    Snälla, några tips på nåt man kan göra?

    Jätte tacksam!

    Med vänlig hälsning, Elias mamma

  • Svar på tråden Min son bajsvägrar ; (
  • MrsP79

    Vi hade samma problem med vår äldste son, i samma ålder. I början försökte vi allt för att få honom att bajsa, men vi förstod ganska snart att det förmodligen var psykiskt. Kanske hade det gjort ont någon gång och så satt det kvar i huvudet på honom.

    Vi gav också honom lactulos i början, men bytte till laktipex (samma som lactulos fast i pulverform). Han fick dubbel dos, två påsar i början, minns inte hur länge. Det var ju så pass laxerande att han inte kunde hålla bajset inne. Efter en tid minskade vi dosen till 1 3/4, sedan till 1 1/2, osv. Under den här tiden fick vi rådet av läkaren att inte prata med honom om bajset alls, bara följa med honom till toan/pottan om han själv sa att han ville. I början tror jag att han bajsade i blöjan, det var nämligen precis när han höll på att släppa den. Hade varit torr ett tag vad gäller kisset, men ville inte riktigt bajsa i toaletten.

    Förmodligen var det här inget nytt för dig, men kanske. Vår son fick ta laktipex i över ett år. Hoppas det släpper snart!

  • Emilias mamma

    Tack snälla för ditt snabba svar????!

    Är det receptfritt på apotek? Vi är också mitt uppe i att släppa blöjan, så jag har väl trott att det kanske blir bättre när han får sitta ner ordentligt! Det ligger säkert nåt i det att man inte ska prata om det så det blir så stor grej av det!

    Tack snälla!

  • persikofjaril

    Jag vet inte om jag har några direkta tips. Vår dotter (3 år) har problem med bajsandet i perioder. För det mesta bajsar hon varje dag, men ibland kommer det perioder då hon inte bajsar på flera dagar. Vi ger Laktulos varje dag, och några gånger har vi även fått ge Microlax för att det gått så lång tid att hon fått ont.
     
    Hon verkar skämmas för bajsandet, och bajsar helst i blöja i sitt eget rum med stängd dörr. Några gånger har hon sagt att hon vill bajsa på pottan, men ändrar sig så fort hon satt sig på pottan och vill ha blöja ändå. Detta gör att hon inte bajsar på förskolan utan går och håller sig.

    Vi försöker att inte göra en stor grej av det. På bvc sa de att vi skulle prata om att bajs är något helt naturligt. Jag vet inte riktigt om det har hjälpt dock.

    Nu till semestern har vi tänkt ta tag i blöjavvänjningen på riktigt, så att hon åtminstone dagtid kan vara blöjfri. Men jag är lite orolig för hur det ska gå med bajsandet när hon inte har någon blöja. Får hoppas det ger med sig.  

  • Lizzie 83

    Vi hade samma problem med vår dotter, från att hon slutade med blöja. Vi gav laktulos, 10-15 ml morgon och kväll under en lång period. I början fick vi också ge lavemang varannan dag för att verkligen få igång magen. Sedan har vi gett det vid behov. Med mutor och laktulos och massa uppmuntran har det blivit bra. Nu är hon 4,5 år och har sällan problem. Hon går själv på toa och bajsar varannan dag och går det mer ger vi laktulos en gång så brukar det komma.

    Kan ni öka mängden laktulos? Har också får tips om något som heter pajalagröt. Det ska hålla magen igång. Testa att googla.

  • MrsP79
    Emilias mamma skrev 2015-06-29 21:35:13 följande:

    Tack snälla för ditt snabba svar????!

    Är det receptfritt på apotek? Vi är också mitt uppe i att släppa blöjan, så jag har väl trott att det kanske blir bättre när han får sitta ner ordentligt! Det ligger säkert nåt i det att man inte ska prata om det så det blir så stor grej av det!

    Tack snälla!


    Jag vet faktiskt inte inte om det är receptfritt, vi fick ju det utskrivet för att det skulle gå på högkostnadsskyddet. Jag har dock för mig att vi köpte själv utan recept när den första lådan var slut.
  • Toodiloo

    #7
    Toodiloo
    2014 tis 16 dec 08:46
    Vår lilla tjej har haft stora problem med förstoppning, hon är 2 nu.
    Visste inte riktigt vad vi skulle göra men till sist fick vi via bvc tag på en fantastisk barnläkare som både lyssnar, förstår och hjälper till.
    Vi testade med allt möjligt men han förklarade att en del barn, relativt många, har en form av överaktiv tjocktarm och suger uppför mycket vatten, det är det vanligaste, nån gång om året fick han in något fall där symptomen berodde på allergi.
    Han sa även att när det är så krävs det mer rejäla grejjor så vi fick 3*klyx och sedan movicol utskrivet att ta två gånger om dagen tills dess hon bajsar ganska mjukt varje eller varannan dag. Movicolen kan vi behövs använda i ett år eller fram till skolåldern.
    Barnska bajsa minst var tredje dag (helst varje/varannan) annars blir de så förstoppade att de långsiktigt kan bli lösa o hårda i magen samtidigt o i värsta fall kräkas.
    Stor skillnad på tjejen sedan vi började för ett par månader sedan, gör ju ont att vara förstoppad, även om vi försöker hitta optimal dos fortfarande.
    Bor du i Stockholm så hör gärna av dig så får du hans telefonnummer. Är viktigt att ni får rätt hjälp.
    Lycka till!

  • Emilias mamma

    Tack för svaren; )

    Får prova något utav det ni har skrivet och se om det har någon annorlunda verkan än lactulosen!

    Bor i Malmö, men tack ändå, manvill ju hitta en läkare som verkligen bryr sig! Annars får man bara höra det vanliga som man redan vet!

    Ja dem bör ju bajsa så pass ofta, men det kan gå upp till en vecka ibland tyvärr : /

    Får hålla tummarna att det blir bättre eller lite lättare nu när vi försöker få honom blöjfri!

    Tack än en gång för alla svar! vi kämpar på...

    Trevlig sommar

  • MrsP79

    Bara ett litet tillägg som läkaren sa: det gäller att ge så pass mycket lactulos/laktipex att han inte kan hålla det inne, och under så lång tid att han inte längre förknippar bajsandet med något negativt!

  • Emilias mamma

    Tack, det var jätte bra ju! Var lite orolig över hur mycket man egentligen kan ge! Tack, nu känns det mycket bättre ; ))

    Då ska vi försöka få rätt på detta till slut.. Det får ta sin tid..bara han blir bra i sin mage!

    Med vänlig hälsning, Elias mamma

  • Toodiloo

    Kan bli mycket lactulos bara för att få igång det hela, mitt tips är att försök få movicol utskrivet istället (hör med bvc). Det behöver man mycket mindre av.
    Lycka till!

  • FruNyfiken

    Jag har tre barn och alla tre har någon gång haft problem med förstoppning.
    Tredje barnet fick under en längre tid Laktulos, vilket hjälpte sådär. Efter några månader började vi misstänka att hon inte längre var förstoppad, utan att hon själv höll sig från att bajsa. Det är helt otroligt hur länge och hur bra ett barn faktiskt kan hålla sig!
    I vilket fall, vi märkte att hon höll sig medvetet. Ibland kunde hon säga att hon bajsat på förskolan, men senare kom det fram att personalen inte alls hade koll, och hon kunde ha så ont i magen att hon fick feber eller hade så ont att hon inte kunde gå, utan låg på en soffa hela dagarna.
    Då började vi ge lavemang med två/tre dagars mellanrum. Det var fruktansvärt! Hon skrek och grät, maken som gav det grät och jag som hörde allt grät. Det kändes som övergrepp, även om hon efteråt blev en glad och kvittrande person. Jag pratade med BVC som inte alls förstod hur dåligt vi mådde alla tre av detta.
    Till slut fick jag nog och kontaktade en läkare på HC, utan att gå via BVC. Vi fick direkt Movicol utskrivet. Vi gav det några månader tills dottern vågade bajsa själv. Hon var livrädd för att det skulle göra ont och det var därför hon höll sig. Nu har hon varit utan Movicol i nästan ett år och magen har kommit igång som den ska.
    Be om Movicol eller liknande tills dess att ni märker att han kommit över rädslan, det är antagligen därför han håller sig!

  • Emilias mamma

    Helt otroligt hur du beskriver det " fru nyfiken"

    Det är som om du pratar om oss, exakt så är det för oss också!! Jag ska ta kontakt med vårdcentralen omgående och prata med dem så jag kan f det utskrivet! Tack och åter tack för ditt svar ; ))

  • Oscarsmamma84

    Movicol är bättre för små magar än lactulos sa en förstoppningsexpert till mig. Där är inga biverkningar med movicol som där e med lactulos. Så ta kontakt med en läkare som kan det här med förstoppning o be att få movicol utskrivet. Min son fick lactulos ett tag ingen skillnad på hans mage förrutom att han var väldigt gasig. Nu när han får movicol så mår han myclet bättre o han är inte så gasig.

  • Emilias mamma

    Tack! Jag hörde vid ett tillfälle att lactulos var det ända som inte påverkade tarmen alls, men det var kanske helt tokigt? Jag ska kontakta vårdcentralen och förhoppningsvis få movicol utskrivet ; ) Tack för svaret!

    Med vänlig hälsning, Elias Mamma

Svar på tråden Min son bajsvägrar ; (