• Äldre 29 Jun 21:32
    801 visningar
    2 svar
    2
    801

    Fullt på BB i mars?

    Hej. Jag har ett litet fundering som kanske är konstig enligt vissa... men nu är det som det är.


    Jag och killen planerar barn, och låt oss säga att det tar sig denna månaden (BIM 3/7) så kommer ju bebisen i mars om allt går som det ska.

    Och i mars... det är väl då det föds flest barn på hela året i sverige?


    Saken är den att vi bor i nordnorge för tilllfället med ett väldigt bra sjukhus i stan, men vi planerar att flytta till Göteborg under hösten/årsskiftet.


    Det jag helt enkelt undrar är vad folk rekomenderar? Föda i sverige eller norge? Jag VILL inte bli skjutsas runt bland olika sjukhus eller nekad komma in för att det är fullt eller vad som helst. Man läser hela tiden om fulla BB och jag är livrädd för det. Om jag stannar till mars i norge så måste jag göra det själv, och det känns ju inte så roligt kanske...


    Är min oro obefogad...? Snälla säg att den är det... :/

  • Svar på tråden Fullt på BB i mars?
  • Anonym (Maria­)
    Äldre 29 Jun 22:13
    #1

    Om du hade tänkt flytta till Göteborg behöver du nog inte oroa dig. Mölndal och Östra ligger ju nära samt Varberg ca 30 minuter bort. Sedan finns NÄL ca 50 minuter bort skulle jag tro.

    Hade BIM 23/6 ifjol och födde på NÄL i slutet av mars. Vi var kvar på BB 5 dygn och vissa dagar märkte man att de hade mer att göra men mitt första barn så har inget att jämföra med. Vi bor i norra Bohuslän så har 70 min till NÄL och hade haft ca 2h till Göteborg om vi inte fått plats. Absolut inget vi tänkte på när vi "planerade" barn. Det togs sig ju inte på första försöket för oss så vara bara överlycklig att jag var gravid.

  • Äldre 30 Jun 17:47
    #2
    Anonym (Maria) skrev 2015-06-29 22:13:35 följande:

    Om du hade tänkt flytta till Göteborg behöver du nog inte oroa dig. Mölndal och Östra ligger ju nära samt Varberg ca 30 minuter bort. Sedan finns NÄL ca 50 minuter bort skulle jag tro.

    Hade BIM 23/6 ifjol och födde på NÄL i slutet av mars. Vi var kvar på BB 5 dygn och vissa dagar märkte man att de hade mer att göra men mitt första barn så har inget att jämföra med. Vi bor i norra Bohuslän så har 70 min till NÄL och hade haft ca 2h till Göteborg om vi inte fått plats. Absolut inget vi tänkte på när vi "planerade" barn. Det togs sig ju inte på första försöket för oss så vara bara överlycklig att jag var gravid.


    Detta blir tredje försöket efter ett MA så givetvis är jag bara glad och tacksam o det ens blir ett plus denna månaden. Ett plus som stannar.

    Ut kommer väl ungen förr eller senare. Jag hade mest en fundering på om det var såpass "kaos" i Sverige då att det var bättre att hålla sig till Norge..

    Men då lugnade dina ord lite :)
Svar på tråden Fullt på BB i mars?