• Anonym (V40)

    6 åringen ingen att leka med i sommar

    Har en son som fyller 6 år i höst. Vi flyttade till nytt område för ett år sedan med ny förskola. Hösten var tuff men under våren kom han in i gruppen. På dagis gick 6 killar sammanlagt och de lekte inte mkt två och två utan mer i grupp. Två pojkar bor ganska nära men när de lekte ej så mkt på dagis och när de lekt på fritiden har de egentligen ej trivts ihop. De andra mammorna vill att de leker tre och de grabbarna utesluter dock sonen då .

    Nu är vi dessutom gravida i v 40, ska snart få bebis (sonens första syskon). Så sista veckorna har jag ej orkat bjuda hem andra av våra vänner som har barn eller försökt få till lekdejt med grannbarnen fast de som sagt inte trivs. Vet heller ej hur vi kommer orka när bebisen kommer. Maken är mkt aktiv med sonen och spelar fotboll, går och badar mm dagligen. Vi ska göra några smågrupper när bebis kommit. Men jag känner ändå att jag tycker det är ledsamt att han inte har någon kompis att leka med.

    Jag hoppas att det blir bättre när fklass börjar i höst, dock får han inte gå på fritids när jag är mammaledig (vilket några av föräldrarna från dagis kommenterat och sagt att det blir svårare att komma in i fklass då. Sätter oro i en mamma med mkt gravidhormoner därtill ).

    är det "hela" världen att han inte har någon att leka med denna sommar? Sen har ju folk olika planer för semestern känner jag. Blir annorlunda nu när vi går i väntanstiden därtill och när grannpojkarna inte går ihop riktigt .

  • Svar på tråden 6 åringen ingen att leka med i sommar
  • Anonym (Hej)
    Anonym (V40) skrev 2015-06-29 21:51:08 följande:

    Har en son som fyller 6 år i höst. Vi flyttade till nytt område för ett år sedan med ny förskola. Hösten var tuff men under våren kom han in i gruppen. På dagis gick 6 killar sammanlagt och de lekte inte mkt två och två utan mer i grupp. Två pojkar bor ganska nära men när de lekte ej så mkt på dagis och när de lekt på fritiden har de egentligen ej trivts ihop. De andra mammorna vill att de leker tre och de grabbarna utesluter dock sonen då .

    Nu är vi dessutom gravida i v 40, ska snart få bebis (sonens första syskon). Så sista veckorna har jag ej orkat bjuda hem andra av våra vänner som har barn eller försökt få till lekdejt med grannbarnen fast de som sagt inte trivs. Vet heller ej hur vi kommer orka när bebisen kommer. Maken är mkt aktiv med sonen och spelar fotboll, går och badar mm dagligen. Vi ska göra några smågrupper när bebis kommit. Men jag känner ändå att jag tycker det är ledsamt att han inte har någon kompis att leka med.

    Jag hoppas att det blir bättre när fklass börjar i höst, dock får han inte gå på fritids när jag är mammaledig (vilket några av föräldrarna från dagis kommenterat och sagt att det blir svårare att komma in i fklass då. Sätter oro i en mamma med mkt gravidhormoner därtill ).

    är det "hela" världen att han inte har någon att leka med denna sommar? Sen har ju folk olika planer för semestern känner jag. Blir annorlunda nu när vi går i väntanstiden därtill och när grannpojkarna inte går ihop riktigt .


    Hej!

    Går han inte ihop med någon av grannpojkarna?

    Här på gården leker alla även fast de inte känner varandra utan de lär känna varandra.

    Vill han inte börja i fotboll eller någob annan sport? Det är ju i full gång nu på sommaren. Då umgås han med de i sin ålder och kanske lär känna nya kompisar :)
  • Liten till

    Varför får han inte gå på fritids i höst? Jag väntar också första syskonet till sonen på 6 1/2, och här har han rätt till 15h fritids när jag är föräldraledig.

    Jag tror det kommer lösa sig för er när han börjar skolan, då får han nya kompisar!

  • Anonym (mamma)

    Tror det kan bli en väldigt lång sommar om han inte har någon och leka med fören skolan startar faktiskt. Sonen har varit ledig två dagar och var uttråkad redan dag 1! Men han är van att vara på fritids och leka med en kompis nästan varje dag efter fritids också så kanske är därför men låter lång tid för en hel sommar utan kompis faktiskt.

  • Anonym (V40)

    Olika i olika kommuner detta fritids. Här får man inte ha på fritids när man är föräldraledig.

    Fotboll började han på i våras. Men den har sommaruppehåll. Han tyckte det var kul då många ska börja på han fklass då det bara var han och de andra två pojkarna från hans dagis. Så jag hoppas han kommer komma in i gruppen.försöker tänka att av 48 barn så är det nog fler som är föräldralediga.

    Där vi bor är det mest pensionärer eller yngre barn. Och sen är det dessa två grabbar. Försökt många ggr leka med dem men slutar alltid att framförallt ena pojken vill ska frysa ut sonen och får med sig den andra. Han håller på så på dagis också och slår de andra barnen, så inte bara sonen som "råkar ut". Men kan inte riktigt släppa de tre ihop. Och en andra pojken säger ej ifrån. Och de två mammorna är bundisar så går inte riktigt att ta diskussion med dem fast vi har försökt ett par ggr under våren. De äldre ser ut att vara ganska mkt äldre runt 10-12 år.

    Just nu så orkar jag inte bjuda in barn när jag är i V40 . Brukar annars försöka få till lek med vänner eller av de andra pojkarna från dagis som bor en bit ifrån men nu i väntas tider vet vi ej hur dagen ser ut då det är mycket förvärkar och om jag frågar om lek så blir det hos oss de leker nu när vi ej bor så nära så blir det inte så "spontant" utan vi brukar lämna några h och fixa fika och ev lunch. även när bebis kommer så lär de först v inte riktigt orka med att bjuda in på längre lekdejter .

  • Anonym (mamma)
    Anonym (V40) skrev 2015-06-30 17:09:36 följande:

    Olika i olika kommuner detta fritids. Här får man inte ha på fritids när man är föräldraledig.

    Fotboll började han på i våras. Men den har sommaruppehåll. Han tyckte det var kul då många ska börja på han fklass då det bara var han och de andra två pojkarna från hans dagis. Så jag hoppas han kommer komma in i gruppen.försöker tänka att av 48 barn så är det nog fler som är föräldralediga.

    Där vi bor är det mest pensionärer eller yngre barn. Och sen är det dessa två grabbar. Försökt många ggr leka med dem men slutar alltid att framförallt ena pojken vill ska frysa ut sonen och får med sig den andra. Han håller på så på dagis också och slår de andra barnen, så inte bara sonen som "råkar ut". Men kan inte riktigt släppa de tre ihop. Och en andra pojken säger ej ifrån. Och de två mammorna är bundisar så går inte riktigt att ta diskussion med dem fast vi har försökt ett par ggr under våren. De äldre ser ut att vara ganska mkt äldre runt 10-12 år.

    Just nu så orkar jag inte bjuda in barn när jag är i V40 . Brukar annars försöka få till lek med vänner eller av de andra pojkarna från dagis som bor en bit ifrån men nu i väntas tider vet vi ej hur dagen ser ut då det är mycket förvärkar och om jag frågar om lek så blir det hos oss de leker nu när vi ej bor så nära så blir det inte så "spontant" utan vi brukar lämna några h och fixa fika och ev lunch. även när bebis kommer så lär de först v inte riktigt orka med att bjuda in på längre lekdejter .


    Men skulle det inte funka och kolla om barnen kan leka hos barnen på dagis då? Att din man tar ansvaret om ni bjuder hem folk så du ändå får vila? För även om ni ska få barn så tror jag att eran stora pojke behöver leka med kompisar.
  • Vinterankan

    Det är säkert så att någon annan förälder också är föräldraledig (i dotterns f-klass tror jag det är 4 barn som har föräldralediga föräldrar). De föräldrarna har säkert samma oro om att barnen inte har några kompisar på fritids så att de kan leka med varandra. I annat fall så kan du ju kolla om kompisar kan följa med hem några dagar i veckan. I den åldern sköter de ju sig själva mycket så att ha ett extra barn några dagar i veckan efter skolan är ju inga problem.

    Och om det är så att han verkligen hamnar utanför och fritids skulle kunna hjälpa till så är det möjligt att kommunen kan erbjuda dispens. Vet att det finns barn i vår kommun som fått dispens att få gå på fritids när det bedömts som viktigt för gemenskapen och att det finns särskilda skäl för just det barnet att fritids kan vara avgörande.

  • Anonym (Pappa)

    Idag måste föräldrar boka upp och engagera annars kan barn knappt bryta barriären många typ alla bygger upp. Spontan, ringa på dörren funkar inte längre. Tragiskt.

    Så ser det ut i Sthlm överbelånade närförorter iaf.

  • telly

    jobbigt för er!

    Även om du inte orkar, kan du inte ta kontakt och höra om nån vill ta sonen hos sig ett par timmar? Om det är vänner kan du väl vara ärlig med att du inte orkar hålla i nåt själv men gärna för sonens skull vill be om han kan komma? Det har väl ingen hjärta att neka?!

  • Anonym (e)

    Ni är två föräldrar men ingen av er orkar se till att engagera er så att ert barn får vänner?
    Kolla upp en sommaraktivitet? Många kommuner har att man får prova på olika idrotter tex.
    Barn behöver inte vara lika gamla för att komma överrens.

  • Seven Costanza

    Hans pappa kan väl bjuda in sonens kompisar och ansvar för barnen, och du ta det lugnt? Jag ser inte riktigt varför du som är höggravid måste göra det.

Svar på tråden 6 åringen ingen att leka med i sommar