• Läkerol

    Sola i gassande sol på strand. Nygravid?

    Hej.

    Läste här på FL att gravida ska vara lyhörda på hur bebisen mår därinne i magen, om man solar. MEN! Hur gör man när bebisen bara är ett yngel på 1 mm?

    Nygravid i v 5 och hela sommaren framför mig.

    Sola på i solen som vanligt, eller grillas livmodern på insidan?

    Kan man bada i sjön?

  • Svar på tråden Sola i gassande sol på strand. Nygravid?
  • Anonym (:))

    Man kan bada :) bubbelpool ska undvikas pga värmen ( bastu samma )... Sen säger alla olika, men jag hoppar över det... Man kan sola men ska undvika att ha solen rätt på magen, värme och sen sägs det att fostret inte gillar ljuset... Där kommer också alla tycka olika... Jag skippar det, har en blöt handduk på magen eller en tubtopp som jag drar ner ;) Alla säger olika beroende på vem du kommer fråga, jag har valt att skippa dessa iallafall :)

  • Liten till

    Är gravid i v 39, har solat, badat bubbelpool och levt som vanligt (förutom att jag haft bättre koll på mat såklart). Så du gör som du känner själv. Bebisen kan inte kokas eller bli bränd i din mage, det är du som kommer tycka det blir jobbigt först!

    Jag kunde tillexempel inte bada bubbel lika länge som annars, för det blev jobbigt för mig med värmen.

    (Däremot att sitta och läsa en bok i 2h i en solstol i gassande sol med en mage av size badboll xxl resulterade i en riktig svidande solbränna där. Men bebis sparkar och mår fint )

    Gör precis som du själv känner, alltid kommer någon tycka du gör rätt och någon fel.

  • Liten till

    Och i dina tidiga veckor tror jag inte fostret ens Hr ögon, så du behöver inte bekymra dig om att det blir för ljust än

  • Mangoannanas

    Jag var på Kap verde i vecka 10, och jag undvek inte solen precis ;) så det går nog bra att sols lite i Sverige med :)

  • BigMami

    Jag hade varit försiktig med att sola då man lättare kan få pigmentförändringar och mörka fläckar. Det kanske inte är så kul om man får det i ansiktet..

  • Anonym (:))

    Som sakt alla ska göra det som känns rätt och alla kommer säga olika ;)

    "Sola under graviditeten?

    Nu när det är sommar så vill man ju ut och njuta i solen, och kanske sola och skaffa sig lite färg, men hur är det under graviditeten, är det farligt för fostret eller för dig att sola under gravditeten? Frågetecknen är många, men i denna artikel försöker vi reda ut begreppen åt dig.

    Att sola är i sig inte farligt för fostret då det ligger väl skyddat inne i din livmoder och påverkas inte direkt vare sig av UV-strålning eller värme. Däremot har du som gravid ofta en kroppstemperatur som ligger c:a en halv grad över din vanliga, och därför kan du som gravid vara känsligare för höga temperaturer. Därför kan det vara en god ide att ta det försiktigt med solandet och att undvika att steka sig under de intensivaste timmarna mitt på dagen, samt att svalka sig regelbundet och att dricka rikligt.

    Pigmentfläckar

    Under graviditeten har man ökade nivåer av homoner som gör att man lättare får en ökad pigmentering av huden. Vid solande finns det därför en risk att oregelbundna fläckar med ökad pigmentering uppstår, och dessa kan ofta kvarstå även efter graviditeten. Detta är en anledning till att ta det försiktigt med solandet under graviditeten, vilket gäller även solariesolande.

    Folsyra och solande

    UV-strålning bryter ner folsyra, ett ämne som är särskilt viktigt för fostret under de första 12 veckorna. Det finns forsningsresultat som indikerar att intensivt solande i början av graviditeten ökar risken för folsyrebrist och därmed risken för neuralrörsdefekter. Denna forskning är dock i sin inledningsfas och mer forskning behövs innan man kan med säkerhet säga hur stor risken är.

    Det kan dock vara en god ide att sola mycket restriktivt de första 12 veckorna av graviditeten. Därefter bör riskerna för just folsyrebrist vara minimala.

    Sammanfattningsvis kan man säga att under de 12 första veckorna bör man minimera sitt solande till kortare stunder, därefter kan man sola mer som vanligt, men var uppmärksam på att kyla av dig och att dricka mycket vatten. Om du verkar ha lätt för att få pigmentfläckar bör du kanske avstå solande under graviditeten för att inte dra på dig permanenta pigmentfläckar."

    "- Hur påverkas barnet av sol, värme och badande.

    En gravid kvinna har runt en halv grad högre temperatur än normalt och brukar av den anledningen inte orka med att vistas i stark sol eller värme särskilt länge. Solen är farligast för kvinnan, då upprepade brännskador orsakade av solen kan leda till olika hudsjukdomar, exempelvis hudcancer.

    Mitt på dagen, mellan klockan 11 och 15 är solen som starkast och det är då att rekommendera att du håller dig i inomhus eller i skuggan. Sommaren kan kännas som en jobbig period för dig som är gravid. En trygghet är att barnet ligger skyddat i livmodern, där temperaturen regleras så att den passar barnet.

    Kan man sola när man är gravid?

    Att sola under graviditeten är i sig inte skadligt, men du bör sola med måtta. Det finns forskning som visar att barnet vänder sig bort om man belyser magen med starkt ljus, vilket kan tolkas som att barnet vill slippa det starka ljuset. Det finns ingen forskning som tyder på att UV-strålning i sig är skadligt för fostret, men kvinnan kan däremot drabbas av pigmentförändringar i hyn vilka kan vara mycket svåra att få bort. Dessa pigmentförändringar beror på en förändring i hormonbalansen. Den kan blekna bort något med tiden men går inte bort. Har du mörk hårfärg så är risken större för att drabbas.

    Kan man bada när man är gravid?

    Ett skönt sätt att motionera när man är gravid är att simma. Att för en stund få lov att känna sig smidig och viktlös kan vara en härlig känsla, framför allt under de sista veckorna av graviditeten. Även om det skulle komma in lite grann vatten i slidan så ligger barnet väl skyddat inne i livmodern. Då temperaturen inne i din mage regleras så finns det heller ingen risk för att varmt vatten skall påverka barnet. Det finns dock rekommendation för att vattnet som gravida skall simma eller bada i bör ha en temperatur på 18-25 grader.

    Det finns forskning om att kloret i simbassänger kan vara negativt för den gravida kvinnan och att det kan orsaka missfall och missbildningar hos fostret. Dessa resultat är dock tvetydliga och det finns idag ingen allmän rekommendation om att man inte bör simma i klorat vatten när man är gravid.

    Bad i sjö- eller havsvatten anses helt riskfritt. Likaså anses det vara okej att bada hemma i badkaret. Ett bra tips kan vara att använda handduschen till att massera de områden där smärtan känns mest. Tänk på att dricka vatten när du badar då man inte känner att man svettas.

    Du skall dock vara försiktig när det gäller att bada i allmänna bubbelpooler då det där finns många bakterier och spår av svamp. Dessa är inte direkt farliga för fostret men då din motståndskraft mot dessa bakterier är nedsatt under graviditeten, så är det lätt att dra sig på en infektion i slidan. Anledningen till den sämre motståndskraften under graviditeten är att hormonförändringarna ändrat syrabalansen i din slida.

    Tänk på att du som gravid aldrig skall bada om slemproppen och/eller vattnet har gått eller om din BVC sköterska har avrått dig. Är du osäker skall du alltid höra dig för med sakkunnig."

  • MeEmmA

    Med mitt tredje barn fick jag väldigt fula pigmentfläckar i ansiktet även om jag inte solade (kunde inte sola då jag blev väldigt yr och illamående i solen, kanske kroppens sätt att säga ifrån...) De har blivit ljusare nu men finns kvar :( är gravid igen och använder hög solskyddsfaktor i ansiktet för att det inte ska bli värre igen, men nu har jag iaf inga problem med att vistas i solen.
    Var precis på semester och då sa läkaren till mig att undvika pool eftersom att det ger större infektionsrisk när jag har haft en del blödningar, men havsvatten var helt ok.

Svar på tråden Sola i gassande sol på strand. Nygravid?