• Anzil
    Äldre 30 Jun 01:33
    2346 visningar
    9 svar
    9
    2346

    Seriemördare/massmördare beskrivs oftast som tystlåtna innan deras dåd . . .Varför är det så?

    Jag har oftast läst beskrivningar på olika seriemördare och massmördare. Att deras tid som tonåring eller i unga vuxen ålder. Kort ord: Innan deras dåd. Så har de beskrivits OFTAST som tystlåtna, extra hjälpsamma än vad människor brukar vara.

    Snälla och hyggliga. Som sagt, ställer gärna upp när man har problem.

    Vad är det som sker för fel, som gör att de till slut mördar. Hur går det till, från en människa som är oerhörd ödmjuk som HJÄLPER människor, till att bli en massmördare eller seriemördare.

    Hört även detsamma med serievåldtäksmän, men inte lika mycket. Om att de har detsamma beskrivning av deras tid som tonåring/ungvuxen ålder.

    Deras överdrivna hjälpsamhet, kunde det kanske betyda om deras ''Rop-På-Hjälp''. Att de gärna vill att andra skall på något sätt läsa av, och förstå att i själva verket behöver de den extra hjälpen.

    Eller deras sätt att få känslan av att de duger till, för att de kanske inte känner av det annars. Som slutligen leder till att de tappar vettet och börjar mörda.

    Eller tja, jag har ingen aning. Jag kan bara gissa. Men ni med erfarenhet av psykologi. Vad tror ni?

    Ni andra är också välkomna att gissa, självklart!

    Vänliga hälsningar!

  • Svar på tråden Seriemördare/massmördare beskrivs oftast som tystlåtna innan deras dåd . . .Varför är det så?
  • Anzil
    Äldre 30 Jun 01:40
    #1

    Anledningen till varför jag frågar är för att jag själv faktiskt är en extra hjälpsam människa. Och pratar gärna med människor om deras känslor.

    Samtidigt mår jag urusel och har inte knappt några vänner. Har endast en enda vän. Annars är jag fullkomligt ensam. Och då menar jag ABSOLUT ENSAM.

    Växt upp med en obehaglig familj, och den är fortfarande lite obehaglig. (Vill gärna inte gå in på detaljer)

    Jag är tystlåten, blyg och tillbakadragen. Hjälper gärna människor, och försöker göra mitt bästa.

    Går hos en psykolog på grund av mitt mående.

    I tidigt tonårs åldern fantiserade jag om att mörda andra. Jag var ensam redan där.

    Som barn hade jag stor sympati, och kunde må oerhörd dåligt när andra mådde dåligt. Men jag blev lite känslokall under tonåren. Och började som sagt fantasier om mord.

    Idag börjar jag återigen få tillbaks känslor för andra människor. Kanske inte lika mycket som när jag var barn. men det börjar i alla fall komma igång med sympati.

    Men jag är fortfarande tystlåten av mig. Hjälper människor oerhörd mycket. Skulle man säga att jag på något sätt ligger i riskzonen för att helt plötsligt bli en man för fara mot mänskligheten? . . .

    De beskrivningarna som man beskriver OFTAST andra seriemördare. Stämmer in på mig. Det vill säga innan de mördade och beskriver deras skolgång/uppväxt.

    Tystlåten, extrem blyg. Oerhörd hjälpsam . .

  • Äldre 30 Jun 09:23
    #2

    Jag tycker du ska prata med din psykolog om detta....

  • Anzil
    Äldre 30 Jun 10:35
    #3
    Tines skrev 2015-06-30 09:23:07 följande:

    Jag tycker du ska prata med din psykolog om detta....


    Med exakt vad menar du?

    Min tystlåtenhet, eller suftar du på min atidigare fantasier om mord?

    Jag har erkänt redan för min psykolog att jag hade dessa fantasier.

    Min tystlåtenhet bland människor är hon relativ medveten om.

    Syftar du på min överdrivna hjälpsamhet och liknade?

    I sådana fall, varför skall jag ta upp det med min psykolog om det?

    DESSUTOM, handlar tråden om VARFÖR NI TROR. att seriemördare/massamördare har tidigare varit väldigt hjälpsamma innan deras dåd.

    Så det är en tråd som handlar om seriemördare och massmördare, och kanske eventuellt serievåldtäksmän som vara oerhörd hjälpsamma och hyggliga. Och man kunde inte ens få en tanken av att de skulle göra något sådant.

    Frågan är simpel - Hur kommer det sig att en sådan hygglig människa, kan komma att göra något sådant. Och varför är de överdrivna hjälpsamma än den ''normalas'' människan. . .
  • Äldre 30 Jun 18:38
    #4

    Jag tror att det är personer som har mått dåligt under sitt liv och upplever sig bli svikna en gång för mycket av mänskligheten.

  • Äldre 30 Jun 18:52
    #5

    Kan vara personer med många känslor och svårigheter att handskas med dem.
    Samt saknar sociala verktyg så att personen gång på gång möter ett motstånd hos sina medmänniskor och blir ledsen, besviken, sedan arg och hatisk.

  • Äldre 30 Jun 19:02
    #6

    Men är det verkligen så att det är de "extra hjälpsamma" som begår sådana brott? Min spontana respons på ditt inlägg är att jag varken läst eller tänkt så, men det behöver ju inte betyda något.

    Jag kan tänka mig att sådana där rundfrågningar media gör hos grannar och bekanta verkligen kommer att betona det normala, empatiska och mänskliga hos en mördare för det står så i kontrast till brottet som väcker avsky och alla tankar vi har om gärningsmannens omänsklighet och brist på empati. Liksom litteratur om desamma. "Han som var så hjälpsam, vi trodde väl aldrig!!" eller liknande exempel.


    Alla hästar hemma
  • Anzil
    Äldre 30 Jun 19:03
    #7
    Anna74a skrev 2015-06-30 18:52:35 följande:

    Kan vara personer med många känslor och svårigheter att handskas med dem.
    Samt saknar sociala verktyg så att personen gång på gång möter ett motstånd hos sina medmänniskor och blir ledsen, besviken, sedan arg och hatisk.


    Jag kanske var lite otydlig.

    Jag förstår att en seriemördare göra sina brott på grund av makt/ilska/sorg/hat.

    Men frågan löd - Varför dessa människor. Är oerhörd hjälpsamma till början. Alltså överdrivna hjälpsamma. Därefter börjar de bli en seriemördare eller massmördare. Och då undrar jag, varför är det så?

    Hur kommer det sig - Från en stor hjälpsamma människa till en person som tar andras liv.
  • Äldre 30 Jun 22:02
    #8
    -1

    Ett råd i all välmening, gå in på ett forum som heter Flashback, där kan man sakligt och grundligt diskutera saker. Familjeliv är endast underhållning.

  • Fishy1
    Äldre 8 Jan 23:50
    #9

    Anton Lundin Petersson beskrivs som tystlåten och en ensamvarg.

Svar på tråden Seriemördare/massmördare beskrivs oftast som tystlåtna innan deras dåd . . .Varför är det så?