• San Jose

    26000 lärare till 2025?

    Går det att klara med bra löner, höga betyg och fler analfabeter?

  • Svar på tråden 26000 lärare till 2025?
  • Pluralismo
    Moolie skrev 2015-06-30 14:10:45 följande:

    Tänkte säga: har vi verkligen analfabeter i Sverige? :P


    Inte många så importen stimuleras.
  • Moolie
    Pluralismo skrev 2015-06-30 19:47:01 följande:

    Inte många så importen stimuleras.


    Så du fick lärarbristen att handla om invandring? Lärarbristen beror på låga löner och låg status på yrkesgruppen. Inte pga invandring.
  • Pluralismo
    Moolie skrev 2015-06-30 19:53:19 följande:
    Så du fick lärarbristen att handla om invandring? Lärarbristen beror på låga löner och låg status på yrkesgruppen. Inte pga invandring.
    Som är elever
  • Moolie
    Pluralismo skrev 2015-06-30 23:40:23 följande:

    Som är elever


    Studenter vill i regel bli lärare. Men väljer bort det pga låg status och dålig lön. Inte pga eleverna som de är utbildade för att stötta. Jag tror du fått läraryrkets roll helt om bakfoten.
  • Pluralismo
    Moolie skrev 2015-06-30 23:56:33 följande:
    Studenter vill i regel bli lärare. Men väljer bort det pga låg status och dålig lön. Inte pga eleverna som de är utbildade för att stötta. Jag tror du fått läraryrkets roll helt om bakfoten.
    Status och lön kan höjas men även antalet stökiga elever
  • Moolie
    Pluralismo skrev 2015-07-01 00:09:55 följande:

    Status och lön kan höjas men även antalet stökiga elever


    Jag tror ändå att du missuppfattat varför lärare väljer att fortsätta praktisera sitt yrke.
  • traveler

    Jag tror att man måste erbjuda en ingångslön på minst 30 000 om inte mer. Har man gått på högskola/universitet så är det väl det man förväntar sig.

    Problemet är ju att löneskillnaderna mellan de som är offentligt anställda och näringslivet är ju så stora. Många väljer ju bort läraryrket för de stirrar sig blind på lönerna i näringslivet och jag förstår det.

  • Moolie
    traveler skrev 2015-07-01 09:02:50 följande:

    Jag tror att man måste erbjuda en ingångslön på minst 30 000 om inte mer. Har man gått på högskola/universitet så är det väl det man förväntar sig.

    Problemet är ju att löneskillnaderna mellan de som är offentligt anställda och näringslivet är ju så stora. Många väljer ju bort läraryrket för de stirrar sig blind på lönerna i näringslivet och jag förstår det.


    Absolut! Jag funderar själv på att byta arbetsgivare för att höja lönen. Däremot skulle jag aldrig säga upp mig/byta arbetsgivare för att det är många invandrare i grupperna.
Svar på tråden 26000 lärare till 2025?