• Anonym (fotboll)

    Istället för staket runt huset? Stör mig på grannarna men törs inte klaga..

    Gräsmattan på vår baksida går ihop med grannens tomt, det ser alltså ut som att deras framsida går ändå till vår husvägg. Visst kan de utnyttja ytan, vi har inte känt behöv av staket där i aldrig är och dessutom skulle deras tomt se mindre ut. Det skulle väl höja vårt husvärde mer än deras. 

    MEN..Deras son spelar fotboll dagligen, på just baksidan av vårt hus, precis utanför vårt sovrum. Ibland smäller bollen hårt in i vårt (trä-) hus och det bara skallrar i väggarna. När detta hänt flera ggr på samma speltillfälle har vi gått ut och sagt till på ett trevligt sätt, (i typ 4år). Han är typ 12 år och skotten rakt in i väggen var fler när han var yngre, men sker ganska regelbundet än, troligen av misstag. Föräldrarna har då aldrig varit ute och det har känts töntigt att ringa på och säga till om detta.

    Men nu är han uppe väldigt sent och spelar hela kvällarna! Han sparkar hårda skott precis utanför vårt sovrum. Även om bollen inte slår i vår vägg varje kväll så har han bara en liten spelplan så att säga och själva skotten avlossas alltid typ 50cm utanför vårt sovrum vilket låter jäkligt högt. Typ som att någon står bredvid mig och sparkar fotboll. Han spelar alltid 21-22, ibland till 23.

    Kan man säga till om detta, vi känner inte grannarna och vill inte bli osams. Men jag får svårt att somna... Dessutom de gånger bollen far rakt in i väggen låter det jättehögt och jag hoppas bara att inte vår vägg blir skadad på något vis.

    Jag blir lite irriterad att någon ens spakar boll på vårt hus som vi betalat massa pengar för även om det bara är ett barn. När han har kompisar där händer det lite oftare. Det finns ingen given fotbollsplan precis vid oss heller man ka be honom gå till.

    Skulle gärna ha ett staket så kanske smällarna blir ännu mer sällan. Men jag vill inte sätta upp ett staket som garanterat blir bollplank och låter ännu mer+oftare. Jättejobbigt detta, känner mig så fjantig som blir arg men nu är jag faktiskt riktigt störd av detta. Hur säger man till, vad säger man eller kan ett brev vara en idé? Kan man sätta upp någon billigare och tystare version av ett staket?

  • Svar på tråden Istället för staket runt huset? Stör mig på grannarna men törs inte klaga..
  • Anonym (fotboll)

    Men åh jag ville såklart tillåta anonyma svar också men råkade missa den rutan, vad gör man då?? Hoppas några vill ge konkreta svar ändå. Inga påhopp tack...

  • Fia 28
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 10:54:25 följande:

    Plantera en häck....=)


    En granhäck tex växer upp rätt fort och för inget oväsen :).
  • jenny99

    En häck rekommenderar jag.Det har vi,ganska höga så vi inte har direkt insyn där vi är mest.

  • Haskel

    Din fasad blir inte förstörd av en fotboll, vilket dock är mindre viktigt i sammanhanget.
    Skriv inget brev. Gå istället över och prata med grannarna. Säg att du har planer på ett staket eller en häck, men att du vill komma överens med dem också. Någonting som inte gör det omöjligt för deras son att sparka boll, men samtidigt något som förhindrar bollar mot ert hus. (säg det lite med ett skratt, och visa att du förstår att händer och sker av misstag).

    Ett staket elller häck påverkar ju även deras hus och tomt. Låt dem vara delaktiga i beslutet. Framförallt, var vänlig och tillmötesgående.

  • Anonym (mål?)

    Sätt upp en häck?
    Eller be dom inskaffa ett nät/mål till dom, ev större mål?

    Sen kan man väl skriva ett allmänt trevligt brev annars om man inte vill konfrontera grannen?
    Som typ - Hej Hej, Jag har velat skriva detta brev i snart 4 år, men har inte velat vara den griniga grannen (t.ex), men kan ni be er son sluta spela fotboll till sentimmarna, vi har lite svårt att komma till ro om kvällarna. För när han ibland slår bollen mot våran vägg så hörs de som att han spelar inne i vårat sovrum   osvosvosvosv.

  • Alexi

    Men gå och prata med grannarna! Ta upp det på ett trevligt sätt och säg att ni funderat på alternativ på lösningar men vill ta det med dem först.

    Skicka absolut inget brev, det är ju fruktansvärt konfliktskapande att vara så konflikträdd!

  • Djävulens Högra Hand
    Haskel skrev 2015-06-30 11:05:14 följande:

    Din fasad blir inte förstörd av en fotboll, vilket dock är mindre viktigt i sammanhanget.

    Skriv inget brev. Gå istället över och prata med grannarna. Säg att du har planer på ett staket eller en häck, men att du vill komma överens med dem också. Någonting som inte gör det omöjligt för deras son att sparka boll, men samtidigt något som förhindrar bollar mot ert hus. (säg det lite med ett skratt, och visa att du förstår att händer och sker av misstag).

    Ett staket elller häck påverkar ju även deras hus och tomt. Låt dem vara delaktiga i beslutet. Framförallt, var vänlig och tillmötesgående.


    Beror väl på vad för fasad man har, eternit, mineralskiva eller mexitegel samt vissa putsade fasader är väl inte av det oömma slaget och lätt kan få defekter av smällar...
  • Djävulens Högra Hand

    Ts.

    Naturligtvis kan du säga till grannen, mitt hem min borg och får man inte ro i sitt egna hem vart då ska man få ro? Jag hade då sagt till grannen att efter 10 på kvällen så vill vi ha lungt på tomten så man fick sova, annars var det fritt fram att spela boll. Lösningen är enkel och skapar inte något jobb, ungen får spela boll samtidigt som landskapet är intakt.

Svar på tråden Istället för staket runt huset? Stör mig på grannarna men törs inte klaga..