• Anonym (Gränsfall)

    Var går gränsen till en störd / destruktiv svärfamilj, till att vilja lämna sin partner pga dom?

    Jag har en fruktansvärt destruktiv svärfamilj en som suger all energi ur både min sambo och mig. Min sambo ser tyvärr inte problemet men jag tror att hen är så van vid detta att det inte berör på samma sätt som hos mig (även om hen erkänner då och då att det finns stora problem i familjen, även historiskt så det är inget nytt, men det är så personerna är och det går inte att ändra)

    När jag skriver destruktiv så menar jag sjuk familj. Allt ifrån utfrysningsmetoder, samvetsbeläggning, utnyttjande (ekonomiska och fysiska) orättvisa, u name it.

    Just nu är jag på gränsen till att vilja lämna min stackars sambo, inte för att relationen mellan oss inte funkar, utan hens familj är helt galna.

    Jag behöver därför höra både bra och dåliga situationer med svärfamiljer!! Har ni lämnat, i så fall varför?? Har ni stannat kvar, hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Var går gränsen till en störd / destruktiv svärfamilj, till att vilja lämna sin partner pga dom?
  • Långbenopluto

    Men du får väl sluta umgås med dina svärföräldrar, svårare än så är det inte... åker din sambo dit så stannar du hemma, kommer dom till er så åker du bort.

    Du kan inte lämna din sambo pga detta!

  • Anonym (been there done that)

    Jag har varit din sambo. Det låter inte på dig som om din sambo förstår hur sjuk hennes familj är. Det gör man sällan. Som du säger så ser man inte hur stört allting är eftersom man vuxit upp i skiten, aldrig haft normala familjeförebilder och därmed ingenting att jämför med. Det som för andra reflexmässigt ter sig helt sinnessjukt känns för en själv som en liten krusning i sjön.

    Tror inte din sambo heller mår bra av att umgås med sin familj. Men att bryta med dem måste komma inifrån henne själv. Och för att hon ska vilja bryta krävs det insikt. Svårt.

    Det som du kan göra är att själv bryta med svärfamiljen. Förklara pedagogiskt varför och agera som en god förebild. Och försöka dra in er i ett umgänge med din familj istället om den är normal.

    Om det sedan inte fungerar, trots att du bryter med svärfamiljen, är en separation alltid ett alternativ. Du måste tänka på dig själv i första hand och om du inte slipper ifrån konflikterna på något sätt kan en separation vara nödvändigt. En separation kan också fungera som en ögonöppnare för partnern. För det är oftast när saker och ting dras till sin spets och konsekvenserna av ens val och handlingar verkligen blir tydliga som kan leda till förändringar. I mitt fall blev det så. Min oförmåga att välja mitt ex framför min sjuka familj fick till slut mitt ex att ledsna på situationen och gå. Vi försökte senare lappa ihop relationen men det gick tyvärr inte. Därför skulle jag inte rekommendera separation annat än i nödfall om du älskar din partner.

    En lösning vore kanske familjeterapi. Det är gratis genom de flesta kommuner. Det kan vara enklare att lösa familjeproblem tillsammans med någon utomstående.

    Till sist. Har du pratat med henne någon gång i lugn och ro och förklarat för henne hur du upplever situationen och hur den påverkar dig?

  • Anonym (lilja)

    Du är inte ensam, sitter här i samma situation . Min sambo vädjar till sin "mamma" att be mig om ursäkt eller åtminstone komma och prata med mig så vi kan reda ut vår osämja men hon vägrar. Jag försökte tidigare prata med henne, jag frågade henne vad jag hade gjort henne för att hon skulle ogilla mig så jävligt. Då får jag höra att hon vill att jag ska gå och att hon inte vill prata. I den här familjen finns det också många problem både nutida och historiska. Jag får höra av resten av familjen hur hon skitsnackar om mig och självklart tär det här på min familj. Jag och min sambo har en liten kille på 6 månader, varken jag eller lillen går över till svärföräldrarna ngt mer. Min sambo går över endast i nödvändiga fall. Nu planerar vi att flytta för vi bor på tok för nära svärföräldrarna. Klart det här tär på min sambo som står i mitten av allt men jag har aldrig krävt av honom att välja sida. Han har gjort det helt själv. Vi tänker stå oss starka och hålla ihop, visa att det går inte att förstöra för oss. Tycker inte du ska lämna din sambo, stötta varann istället.

  • Anonym (Gränsfall)

    Problemet är att jag flyttade till en annan stad för min sambos skull (för att vi skulle kunna testa att vara tillsammans på riktigt) så det är inte lätt att åka till min familj eller mina vänner, för några sådana har jag inte i närheten.

    Jag såg och förstod snabbt att något inte stämde hos de, men nu har det gått över alla gränser.

    Det är faktiskt nyttigt för mig att läsa att andra har det som mig, för jag känner mig ensammast i världen! Mina vänner och familj säger att jag ska flytta tillbaka, men det är svårt att lämna barnets andra förälder, ingen av oss vill ju splittra familjen. Alla bråk vi haft har i grunden handlat om sambons familj!


    Anonym (been there done that) skrev 2015-06-30 12:57:12 följande:

    Jag har varit din sambo. Det låter inte på dig som om din sambo förstår hur sjuk hennes familj är. Det gör man sällan. Som du säger så ser man inte hur stört allting är eftersom man vuxit upp i skiten, aldrig haft normala familjeförebilder och därmed ingenting att jämför med. Det som för andra reflexmässigt ter sig helt sinnessjukt känns för en själv som en liten krusning i sjön.

    Tror inte din sambo heller mår bra av att umgås med sin familj. Men att bryta med dem måste komma inifrån henne själv. Och för att hon ska vilja bryta krävs det insikt. Svårt.

    Det som du kan göra är att själv bryta med svärfamiljen. Förklara pedagogiskt varför och agera som en god förebild. Och försöka dra in er i ett umgänge med din familj istället om den är normal.

    Om det sedan inte fungerar, trots att du bryter med svärfamiljen, är en separation alltid ett alternativ. Du måste tänka på dig själv i första hand och om du inte slipper ifrån konflikterna på något sätt kan en separation vara nödvändigt. En separation kan också fungera som en ögonöppnare för partnern. För det är oftast när saker och ting dras till sin spets och konsekvenserna av ens val och handlingar verkligen blir tydliga som kan leda till förändringar. I mitt fall blev det så. Min oförmåga att välja mitt ex framför min sjuka familj fick till slut mitt ex att ledsna på situationen och gå. Vi försökte senare lappa ihop relationen men det gick tyvärr inte. Därför skulle jag inte rekommendera separation annat än i nödfall om du älskar din partner.

    En lösning vore kanske familjeterapi. Det är gratis genom de flesta kommuner. Det kan vara enklare att lösa familjeproblem tillsammans med någon utomstående.

    Till sist. Har du pratat med henne någon gång i lugn och ro och förklarat för henne hur du upplever situationen och hur den påverkar dig?


    Problemet är att jag flyttade till en annan stad för min sambos skull (för att vi skulle kunna testa att vara tillsammans på riktigt) så det är inte lätt att åka till min familj eller mina vänner, för några sådana har jag inte i närheten.

    Jag såg och förstod snabbt att något inte stämde hos de, men nu har det gått över alla gränser.

    Det är faktiskt nyttigt för mig att läsa att andra har det som mig, för jag känner mig ensammast i världen! Mina vänner och familj säger att jag ska flytta tillbaka, men det är svårt att lämna barnets andra förälder, ingen av oss vill ju splittra familjen men bråk vi haft har i grunden handlat om sambons familj!

    Det är nog det jag är rädd kommer hända, när min sambo väl kommer på detta, så kommer jag att tröttna. Jag är på.god väg.
  • Anonym (been there done that)
    Anonym (Gränsfall) skrev 2015-06-30 16:14:44 följande:

    Problemet är att jag flyttade till en annan stad för min sambos skull (för att vi skulle kunna testa att vara tillsammans på riktigt) så det är inte lätt att åka till min familj eller mina vänner, för några sådana har jag inte i närheten.

    Jag såg och förstod snabbt att något inte stämde hos de, men nu har det gått över alla gränser.

    Det är faktiskt nyttigt för mig att läsa att andra har det som mig, för jag känner mig ensammast i världen! Mina vänner och familj säger att jag ska flytta tillbaka, men det är svårt att lämna barnets andra förälder, ingen av oss vill ju splittra familjen. Alla bråk vi haft har i grunden handlat om sambons familj!

    Problemet är att jag flyttade till en annan stad för min sambos skull (för att vi skulle kunna testa att vara tillsammans på riktigt) så det är inte lätt att åka till min familj eller mina vänner, för några sådana har jag inte i närheten.

    Jag såg och förstod snabbt att något inte stämde hos de, men nu har det gått över alla gränser.

    Det är faktiskt nyttigt för mig att läsa att andra har det som mig, för jag känner mig ensammast i världen! Mina vänner och familj säger att jag ska flytta tillbaka, men det är svårt att lämna barnets andra förälder, ingen av oss vill ju splittra familjen men bråk vi haft har i grunden handlat om sambons familj!

    Det är nog det jag är rädd kommer hända, när min sambo väl kommer på detta, så kommer jag att tröttna. Jag är på.god väg.


    Mitt tips är faktiskt kommunens familjeterapi. Gratis. Professionell hjälp. Tror och hoppas ni skulle ha hjälp av det. Sannolikheten är större för att din sambo lyssnar på någon utomstående. Dessutom kan hon behöva stöd för att orka bryta med sin familj.

    Måste ni bo där ni bor? Varför inte flytta och bo nära din familj istället?
  • Anonym (Gränsfall)
    Anonym (been there done that) skrev 2015-06-30 23:23:41 följande:

    Mitt tips är faktiskt kommunens familjeterapi. Gratis. Professionell hjälp. Tror och hoppas ni skulle ha hjälp av det. Sannolikheten är större för att din sambo lyssnar på någon utomstående. Dessutom kan hon behöva stöd för att orka bryta med sin familj.

    Måste ni bo där ni bor? Varför inte flytta och bo nära din familj istället?


    Jag har pratat med sambon om familjeterapi när jag insåg att hen lyssnar på utomstående. I två års tid försökte jag övertyga att vissa i hens familj använder språklig utfrysning, alltså de alla kan svenska, men envisas om att tala sitt språk (jag, min sambo och hens syskon står vid varandra och min sambo pratar svenska men syskonet fortsätter på deras språk) . Vi har haft enorma bråk kring detta och det var inte förrän ett annat syskon uppmärksammade detta och tyckte det var fruktansvärt beteende som min sambo faktiskt såg det. Sedan dess har vi inte varit där mycket.. men å andra sidan så har jag påtalat detta i två år.

    Hen tror tyvärr inte på.terapi, men jag ska nog kontakta kommunen och ta dit.hen som en överraskning.

    Jag önskar verkligen att vi kunde flytta tillbaka till min hemstad då jag har mått väldigt dåligt sedan jag flyttade hit. Jag känner knappt igen mig själv, därav har jag funderat på.separation. Men vill ju verkligen inte lämna min sambo i sticket för jag ser att hen behöver hjälp.
  • Anonym (Gränsfall)
    Anonym (been there done that) skrev 2015-06-30 23:23:41 följande:

    Mitt tips är faktiskt kommunens familjeterapi. Gratis. Professionell hjälp. Tror och hoppas ni skulle ha hjälp av det. Sannolikheten är större för att din sambo lyssnar på någon utomstående. Dessutom kan hon behöva stöd för att orka bryta med sin familj.

    Måste ni bo där ni bor? Varför inte flytta och bo nära din familj istället?


    Får jag fråga var gränsen gick för din sambo? Och vad fick dig att inse?
  • Anonym (been there done that)
    Anonym (Gränsfall) skrev 2015-07-01 08:43:15 följande:

    Får jag fråga var gränsen gick för din sambo? Och vad fick dig att inse?


    Vet inte exakt. Men han ledsnade väl bara till slut. Lite som du kanske. Det var en chock för mig att bli lämnad för jag älskade verkligen honom och antar att jag då började tänka till. Hade inte tagit till mig det han sagt innan.

    Tycker att du ska tänka på dig själv. Ingen kommer tacka dig för att du går under psykiskt av din sambos familj. Dina barn behöver dig. Och du behöver dig själv.

    Förklara för din sambo hur DU påverkas (bara dina upplevelser) av situationen och hur dåligt du mår av det. Berätta ärligt hur du funderar på att lämna henne för att du inte orkar längre. Lura inte iväg henne på familjeterapi men säg att det är ett krav från din sida (men säg det bara om du verkligen menar det) om ni ska fortsätta tillsammans.

    Varför kan ni inte flytta förresten?
  • Anonym (Gränsfall)
    Anonym (been there done that) skrev 2015-07-01 09:01:18 följande:

    Vet inte exakt. Men han ledsnade väl bara till slut. Lite som du kanske. Det var en chock för mig att bli lämnad för jag älskade verkligen honom och antar att jag då började tänka till. Hade inte tagit till mig det han sagt innan.

    Tycker att du ska tänka på dig själv. Ingen kommer tacka dig för att du går under psykiskt av din sambos familj. Dina barn behöver dig. Och du behöver dig själv.

    Förklara för din sambo hur DU påverkas (bara dina upplevelser) av situationen och hur dåligt du mår av det. Berätta ärligt hur du funderar på att lämna henne för att du inte orkar längre. Lura inte iväg henne på familjeterapi men säg att det är ett krav från din sida (men säg det bara om du verkligen menar det) om ni ska fortsätta tillsammans.

    Varför kan ni inte flytta förresten?


    Vi har pratat om allt det här men jag vill inte hota med att lämna, men har nämnt "din pappa kommer se till att dina barn kommer bli varannan-vecka-barn"

    Flytt innebär nya jobb osv och min sambo har ett väldigt bra jobb som jag har svårt att tro hen kommer att lämna. Men jag jobbar på det hela tiden och min sambo har väl också på vägen börjat fundera på det.

    Det jag behöver nu är att höra att jag inte är ensam.om detta fenomen

    Tråkigt bara att höra att din sambo valde att lämna.. kommer ni inte hitta tillbaka till varandra?
  • Anonym (Jodå)
    Tines skrev 2015-06-30 12:40:28 följande:

    Men du får väl sluta umgås med dina svärföräldrar, svårare än så är det inte... åker din sambo dit så stannar du hemma, kommer dom till er så åker du bort.

    Du kan inte lämna din sambo pga detta!


    Kan hon väl visst det, om det visar sig att sambon inte är lojal mot henne utan mot sin familj när det kommer till kritan. Sambon vill ju inte terapi för hennes skull, t ex.
Svar på tråden Var går gränsen till en störd / destruktiv svärfamilj, till att vilja lämna sin partner pga dom?