• Äldre 30 Jun 13:16
    2142 visningar
    14 svar
    14
    2142

    Kalas på dagis

    Mina barn fyller år om några veckor. Vad är det som gäller på dagis- nån som vet?


    Vet att vissa förskolor ej accepterar att föräldrarna tar med något ätbart pga allergi samt sockerintag. Men får man ta med exempelvis party bags med leksaker (exempelvis såpbubblor, ballonger mm) till alla barnen?

  • Svar på tråden Kalas på dagis
  • Äldre 30 Jun 13:24
    #1

    Fråga personalen, de är de enda som kan svara på frågan för det skiljer från förskola till förskola och även ibland från olika avdelningar på samma förskola

  • Äldre 30 Jun 13:25
    #2

    Tillägg: kan inte se varför det inte skulle vara ok med ditt förslag

    /förskollärare

  • Äldre 30 Jun 13:30
    #3
    +1

    Den frågan besvarar den aktuella förskolan bäst. Det är ju olika vad som gäller.
    På vår förskola tar man inte med något, utan förskolan står för firandet i form av ballonger och fruktspett. Jättebra ordnat! Glad

  • Äldre 30 Jun 13:45
    #4

    Fråga på fsk.
    Jag skulle inte uppskatta partybags med ballonger som ska blåsas, sprickas/blåsa bort och småbarn eventuellt kvävas av eller såpbubblor som spills ut.... Ve och fasa!! Får huvudvärk bara vid tanken faktiskt!de flesta uppskattar glass om det inte är sockerfri fsk förstås.

  • Äldre 30 Jun 13:54
    #5

    Mitt barn var jätterädd för ballonger i den åldern och jag hade inte uppskattat att hela förskolegruppen fått ballonger mm att leka med.

    På vår förskola firas alla barn lika med sång och en liten inplastad bild som suttit uppe på väggen tills de fyller år. Det skulle bli märkligt om något av barnen har med massa extra saker. Trist för nästa barn som fyller år när alla undrar varför de inte får den roliga påsen.

    Kanske din förskola trots allt firar alla barn olika, och lite beroende på vad föräldrarna bestämmer sig för, och då är det ju bara att köra på din idé. Som sagt, fråga på er förskola.

  • Äldre 30 Jun 14:07
    #6

    Fråga på fsk. Här är det standard att varje barn firas enskilt och barnet får då ta med sig frukt i någon form eller något sockerfritt bakverk. Barnet får en ballong från fsk och så sjunger de.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 30 Jun 14:12
    #7

    Det finns ingen ordinarie personal nu (en vikarie, en praktikant och en pedagog från annan förskola) och förskolechefen svarar inte på mail.


    Min fråga var kanske lite otydlig. Det jag undrade var om nån annan har eller hört om regler som inte tillåter att man tar med saker istället för något ätbart.


     


    Det var bara exempel på innehållet för att förklarar vad jag menade med party bags. Sen är det ju klart... det finns ju alltid barn (å föräldrar) som inte uppskattar allt. Jag uppskattar exempelvis inte att förskolan tar in sand och snö för barnen att leka med inomhus då dom nu ska leka med blomjord i krukorna och vatten i toaletten. Uppskattar inte heller ansiktsmålning då dom därefter kladdar hela ansiktet å håret fullt när dom målar.


  • Äldre 30 Jun 14:36
    #8

    Men brukar föräldrarna ta med något alls på er förskola, vet du det? För det har vi aldrig gjort. Hos oss firar gruppen barnet, på ett jättefint vis. Men det ingår inget ätande i det. 

  • Äldre 1 Jul 14:02
    #9

    Nu, äntligen, har förskolechefen hört av sig.
    Barn som fyller på sommaren firas inte alls då det är ihopslagna avdelningar och det är "fel att fira med barn som inte går på samma avdelning".

    Verkar väldigt underligt, men så var det tydligen. (och så sa hon att det spelade ju inte så stor roll eftersom barnen är så små så dom i alla fall inte fattar nåt! :o )

    Men annars var det olika hur barnen firades. Ibland med sång och dans, ibland med glass, ibland samlades alla månadens barn och firades 1 gemensam dag.


  • Äldre 1 Jul 18:53
    #10

    Hos oss gäller avgiftsfri förskola och där får inte barnet (föräldern) ta med sig någonting. Vi firar med sång, frukt, och så får barnet med sig sin siffra (siffrorna sitter uppe på väggen tills dom fyller) och så har vi en födelsedagsstol som barnet får sitta på.

  • Äldre 1 Jul 19:34
    #11

    I vår kommun gäller att man inte får ta med sig nått till kommunala förskolor, precis som IsDimma säger. Privata får göra lite mer som de vill. Vill man ge nått till barngruppen som stort (böcker, nån leksak etc) eller till fröknarna har jag däremot inte stött på några problem.

  • Äldre 2 Jul 19:18
    #12
    BeanBag skrev 2015-06-30 13:25:46 följande:

    Tillägg: kan inte se varför det inte skulle vara ok med ditt förslag

    /förskollärare


    Jag skulle kunna se flera saker som gör att det inte skulle vara ok faktiskt...

    Blandannat den där grejen att inte barn skall bli utanför pga att deras föräldrar inte har råd. Om ngt barn börjar ta med "partybags" så är det VÄLDIGT lätt att det skapar förväntningar hos de andra barnen. Både att de skall få när ngt barn fyller år men även att de själva skall ta med när de fyller år. Och mitt i allt det finns det enda barnet vars föräldrar av olika anledningar inte har ekonomisk förmåga att följa den nya "normen". Ergo - barnet blir utanför.

    Faktum är att jag blir lite förvånad att du som förskollärare inte ser några problem med detta med tanke på att det är en ganska stor rörelse angående att saker i skola o förskola inte ska kosta. Skolan SKA ju vara kostnadsfri och man borde ju rimligtvis försöka eftersträva detta även inom förskolan...
  • Äldre 3 Jul 01:26
    #13
    Brumma skrev 2015-07-02 19:18:56 följande:

    Jag skulle kunna se flera saker som gör att det inte skulle vara ok faktiskt...

    Blandannat den där grejen att inte barn skall bli utanför pga att deras föräldrar inte har råd. Om ngt barn börjar ta med "partybags" så är det VÄLDIGT lätt att det skapar förväntningar hos de andra barnen. Både att de skall få när ngt barn fyller år men även att de själva skall ta med när de fyller år. Och mitt i allt det finns det enda barnet vars föräldrar av olika anledningar inte har ekonomisk förmåga att följa den nya "normen". Ergo - barnet blir utanför.

    Faktum är att jag blir lite förvånad att du som förskollärare inte ser några problem med detta med tanke på att det är en ganska stor rörelse angående att saker i skola o förskola inte ska kosta. Skolan SKA ju vara kostnadsfri och man borde ju rimligtvis försöka eftersträva detta även inom förskolan...


    Förskolan är helt kostnadsfri förutom barnomsorgsavgiften. det finns inget krav på att någon ska bjuda på något men om en förälder vill ta med något till barnen på förskolan så får de självklart göra det. Under de dryga 15 år som jag har jobbat inom barnomsorgen så har det aldrig blivit någon hysteri när det kommer till födelsedagar och de flesta tar inte med något.Och barnen har inte frågat efter det heller.

    Hos oss (och på alla de förskolor jag jobbat på) skulle det vara helt ok om en förälder frågade om de fick ta med ballonger eller liknande när någon fyller år. Precis som att det är helt ok när vissa föräldrar kan skänka saker från sitt jobb till förskolan medan många andra inte har den möjligheten.
  • Äldre 3 Jul 18:09
    #14
    Twinmom13 skrev 2015-07-01 14:02:38 följande:

    Nu, äntligen, har förskolechefen hört av sig.
    Barn som fyller på sommaren firas inte alls då det är ihopslagna avdelningar och det är "fel att fira med barn som inte går på samma avdelning".

    Verkar väldigt underligt, men så var det tydligen. (och så sa hon att det spelade ju inte så stor roll eftersom barnen är så små så dom i alla fall inte fattar nåt! :o )

    Men annars var det olika hur barnen firades. Ibland med sång och dans, ibland med glass, ibland samlades alla månadens barn och firades 1 gemensam dag.


    Vad skumt! Jag har annars fått uppfattningen att det vanligaste är att man samlar alla sommarkalas till precis innan alla går på semester.
Svar på tråden Kalas på dagis