Anonym (Lärare 38) skrev 2015-06-30 14:57:38 följande:
Man kan egentligen inte alls jämföra dagens system med de gamla sifferbetygen. För det första mättes sifferbetygen mot andras prestationer medan dagens betyg mäts mot i förväg uppsatta mål. Idag KAN alla få högsta betyg rent teoretiskt, med sifferbetygen skulle en vissa procentandel i Sverige ha betyget 5. Vill minnas att betygen 1 och 5 skulle 7% av eleverna ha, betyget 3 45% och resten av eleverna betygen 2 och 4. Idag har eleverna rätt att få veta innan vad de ska kunna för ett visst betyg.
Skulle man ändå göra ett försök till jämförelse skulle jag säga att betyget E är en normal till stark 2:a. D är väl 3:a och betyget c från svag 4. Betyget A och 5 är svåra att jämföra, man mäter helt olika.
Betyget E är alltså fullt godkänt även om det inte är ett starkt betyg. Betyget C är enligt mig ett bra betyg.
Jag jobbar som lärare på högstadiet
Både ja och nej.
Jag gjorde jämförelse med de kraven man hade för att komma in på en teknisk högskola, civilingenjör.
1980-talet. då ansåg man skulle ha en trea för att fixa det, idag är det godkänt (E), då förutsätter jag att kraven är detsamma att behärska matematiken är detsamma.
Sedan så går det jämföra, i varje fall om man går på natur. För även om man hade det relativa betygssystemet så fanns centralproven som måttstock. Det går dessutom inte jämföra gymnasiet med grundskolan.
Det jag kan säga, som läst samma linje som min son, att grundinnehållet är detsamma, men med högre krav för betygen. Min femma i matte är inget värt med vad som krävs för ett A idag.
Så ska man jämföra, så är de högre betygen svårare att få idag än på min tid.