• Anonym (osäker)

    Lämplig klädsel på kyrkbröllop....

    Hej!

    Släktingar gifter sig i augusti och nu letar jag kläder till dottern. Jag vet att man som vuxen ska täcka axlarna i kyrkan, gäller detta även barn(3 år)?
    Jag har nyligen köpt dessa två klänningar och dottern vill gärna ha en av dem? Vilken är finast och är båda lämpliga i kyrkan?

    Mvh Osäker!



  • Svar på tråden Lämplig klädsel på kyrkbröllop....
  • fluu

    Sådant brukar inte gälla barn. I många kyrkor(min exempelvis) är det ingen som bryr sig ens om vuxna har bara axlar. Båda klänningarna var fina, kanske dottern då kan välja själv?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (1)

    Den första i så fall. Den andra känns inte lika uppklädd tycker jag. Sedan utgår jag ifrån att det inte är någon tjusigare klädkod?

  • Anonym (osäker)
    vilken som skrev 2015-06-30 14:35:47 följande:
    Jag skulle säga att båda är ok att ha i kyrkan, tror inte "täck axlarna" gäller för barn... 
    Okej, tack. Jag försöker googla om detta, men jag hittar inget entydigt svar.
  • Anonym (osäker)
    fluu skrev 2015-06-30 14:38:31 följande:
    Sådant brukar inte gälla barn. I många kyrkor(min exempelvis) är det ingen som bryr sig ens om vuxna har bara axlar. Båda klänningarna var fina, kanske dottern då kan välja själv?
    Tack! Ja, det kanske hon får göra.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (1) skrev 2015-06-30 14:41:06 följande:
    Den första i så fall. Den andra känns inte lika uppklädd tycker jag. Sedan utgår jag ifrån att det inte är någon tjusigare klädkod?
    Det står kavaj på inbjudan, men det ska vara en ganska avslappnad tillställning vad jag har förstått, jag vill bara inte göra fel i kyrkan.
  • Anonym (1)

    Då tycker jag den klänningen blir bra! Kavaj är ju den enklaste klädkoden så man kan ju faktiskt klä sig lite som man vill som kvinna (eller flicka i det hör fallet)

  • Anonym (Präst)

    Som andra skrivit gäller de klädkoderna inte små barn, så du kan lugnt låta dottern välja vilken av de söta klänningarna som hon vill ha!

  • Fjärilslarv

    de flesta följer inte att täcka axlarna i kyrkan, jag hade till exempel axelbandslös klänning när jag gifte mig.

  • Anonym (osäker)
    Anonym (Etikett.) skrev 2015-06-30 15:45:19 följande:
    www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp... Detta innebär klädkod kavaj. Och nej man jan inte komma hursomhelst. Finns det en klädkod är det mer än vardagsklädsel vilket enligt mig båda dessa kläder är. Barn under 10 kommer undan med det mesta.
    Det är väldigt festliga klänningar för oss. Vad skulle du föreslå annars?
  • Anonym (osäker)
    Fjärilslarv skrev 2015-06-30 16:38:06 följande:
    de flesta följer inte att täcka axlarna i kyrkan, jag hade till exempel axelbandslös klänning när jag gifte mig.
    Jag vill dock verkligen göra rätt.
  • Anonym (1a)

    Skulle välja den första, ev med en kofta till (det kan bli rätt kallt i en del kyrkor).

  • Anonym (1)

    Din länk var visserligen inte klickbar så jag har inte kollat på den men jag vet vad klädkod kavaj innebär och jag menade inte att man kan komma i jeans och t-shirt precis, utan att det är den enklaste klädkoden som alltså inte ställer så höga krav på en klänning som om det tex gällde frack. Dessutom så skulle jag tro att brudparet tänker sig att gästerna är "allmänt finklädda" när de väljer en sådan klädkod.


    Anonym (Etikett.) skrev 2015-06-30 15:45:19 följande:

    www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp

    Detta innebär klädkod kavaj. Och nej man jan inte komma hursomhelst. Finns det en klädkod är det mer än vardagsklädsel vilket enligt mig båda dessa kläder är. Barn under 10 kommer undan med det mesta.


  • Lavish

    Den rutiga tycker jag är för enkel om det är ett annars uppklätt bröllop. Den första är ganska enkel, men okej. Jag hade kombinerat den övre med en liten kofta i matchande färg i kyrkan, som sen kan tas av om hon ska springa runt eller dansa senare på kvällen. 

  • Anonym (t)

    Jag skulle inte välja någon av dessa klänningar, tycker de är för enkla.
    Men båda täcker ju axlarna, så det behöver du inte oroa dig om.

Svar på tråden Lämplig klädsel på kyrkbröllop....