• Äldre 30 Jun 15:48
    3799 visningar
    3 svar
    3
    3799

    lindrig cp-skada

    Fick igår det tunga beskedet att min 2,5 åriga dotter troligtvis har en lindrig cp-skada. Frågorna som snurrar i mitt huvud nu blir bara fler och sorgen känns enorm. Tänkte höra med er vad jag kan förvänta mig kommer att hända med henne framöver.

    Lite kort fakta om min dotter, hon föddes i v. 34 + 6 dgr. Förlossningen var planerad då eftersom hon var alldeles för stor för att stanna i magen. Jag är insulindiabetiker. Födelsvikten var 4,1 kg. Förlossningen blev traumatisk på grund av en barnmorska från helvetet som bland annat larmade akutteamet för sent vilket gjorde att min dotter fastnade. Enligt sjukhuset fick hon dock ingen syrebrist under förlossningen. Hon var lite blå och apgar poängen efter första minuten var 6. De första dagarna kunde hon ej röra högra armen men detta rättade sedan till sig. Hon lärde sig krypa, stå och gå i normal ålder men nu har det visat sig att hon har dålig balans. Hon drar in höger knä när hon går och springer, ramlar ofta och har även en liten utåtskelning på höger öga vid trötthet. Personalen på förskolan hade konstigt nog inte reagerat på hennes gångstil men däremot att hon ramlar ofta. Läkaren som undersökte henne i går nämnde att hon även verkar överrörlig och muskelsvag, kan nämnas att detta var det första läkarbesöket. Begåvningsmässigt uppvisar hon inga problem.... En magnetröntgen kommer att göras inom två-tre månader. 

    När jag läser om cp-skador står det om stor risk för epilepsi, spasmer och att symptomen på skadan kan förvärras med stigande ålder. Hur vanligt är detta?

    Skulle vara oerhört tacksam för era synpunkter, mår så fruktansvärt dåligt just nu att jag bara gråter..
  • Svar på tråden lindrig cp-skada
  • Äldre 30 Jun 23:18
    #1
  • Anonym (Det är ingen fara)
    Äldre 1 Jul 11:02
    #2

    Jag förstår att det är ett chockartat besked. CP har ju fortfarande klangen av en gravt funktionshindrad person som inte kan röra sig medvetet och har stora svårigheter att förmedla sig med omvärlden. Så är det inte. De allra flesta lever helt normala vanliga liv, med någon extra svårighet med det fysiska.

    Risken att din dotter drabbas av kraftig spasticitet eller epilepsi är försvinnade liten eftersom det dröjt ända tills nu innan ni upptäckt skadan. Ju senare skada, desto lindringar skada. Symptomen kan bli något värre med åldern, men det är faktiskt mest så med de med grava skador.

    Jag har en son med lite större skada än din dotter, han har problem med att gå/stå/sitta o har vissa svårigheter att tolka omvärlden, men är normalbegåvad. Går i vanlig skola och har helt vanliga kompisar och gör helt vanliga saker som att spela tv-spel och ha vattenkrig i trädgården. 

    Att ha dålig balans och ramla ofta känns som en ganska enkelt funktionshinder (förstå mig rätt nu, men du behöver få perspektiv) Kanske kommer ni märka att hon inte har samma ork som andra barn, men det finns ju stora individuella skillnader mellan normalstörda barn också. Jag hoppas du landar i ditt besked och kommer till ro med din flickas svårigheter. Och möjligheter. För jag lovar att det finns massor av saker hon kan göra alldeles utmärkt.

    Gå gärna in på svenska cp-föreningen på Facebook och nätet. Där finns massa kunskap och erfarenhet av barn (och vuxna) med CP.

  • Äldre 1 Jul 23:32
    #3
    Anonym (Det är ingen fara) skrev 2015-07-01 11:02:39 följande:

    Jag förstår att det är ett chockartat besked. CP har ju fortfarande klangen av en gravt funktionshindrad person som inte kan röra sig medvetet och har stora svårigheter att förmedla sig med omvärlden. Så är det inte. De allra flesta lever helt normala vanliga liv, med någon extra svårighet med det fysiska.

    Risken att din dotter drabbas av kraftig spasticitet eller epilepsi är försvinnade liten eftersom det dröjt ända tills nu innan ni upptäckt skadan. Ju senare skada, desto lindringar skada. Symptomen kan bli något värre med åldern, men det är faktiskt mest så med de med grava skador.

    Jag har en son med lite större skada än din dotter, han har problem med att gå/stå/sitta o har vissa svårigheter att tolka omvärlden, men är normalbegåvad. Går i vanlig skola och har helt vanliga kompisar och gör helt vanliga saker som att spela tv-spel och ha vattenkrig i trädgården. 

    Att ha dålig balans och ramla ofta känns som en ganska enkelt funktionshinder (förstå mig rätt nu, men du behöver få perspektiv) Kanske kommer ni märka att hon inte har samma ork som andra barn, men det finns ju stora individuella skillnader mellan normalstörda barn också. Jag hoppas du landar i ditt besked och kommer till ro med din flickas svårigheter. Och möjligheter. För jag lovar att det finns massor av saker hon kan göra alldeles utmärkt.

    Gå gärna in på svenska cp-föreningen på Facebook och nätet. Där finns massa kunskap och erfarenhet av barn (och vuxna) med CP.


    Stort tack för uppmuntrande ord och att du delar med dig av dina kunskaper inom området! 

    Är fortfarande i ett chocktillstånd men har börjat inse att beskedet inte behöver innebära att livet blir nattsvart. Har även insett att jag har väldigt dåliga kunskaper om cp-skador...trodde att cp var synonymt med ofrivilliga spasmer och  begåvningshandikapp. Ärligt talat skäms jag för den okunnighet som jag har burit med mig fram tills nu. 

    Du verkar vara en fantastiskt insiktsfull mamma, vilket måste vara en god hjälp för din son. 

    Kramar!
Svar på tråden lindrig cp-skada