• vemvet2015

    Gravid? Fler som väntar på att ta test?

    Hej!

    Jag och min sambo vill ha barn, men har egentligen inte planerat att skaffa barn just nu. Vi har inte varit tillsammans mer än ett år och vill gärna ha lite mer tid ihop innan vi får barn.

    Jag misstänker att jag kanske har blivit gravid. Vi hade 6 dagen på dagen för ÄL, eller kanske dagen innan ÄL, med pessar. Märkte flera timmar senare, när jag skulle ta ut pessaret, att det inte satt rätt/flyttat sig.
    Jag har inte varit gravid tidigare, så är inte särskilt insatt.

    ÄL var ca 21 juni, och BIM är den 6 juli. Ca 4-6 dagar efter ÄL började jag må konstigt:
    - molande värk i nedre delen av magen, som mensvärk
    - huvudvärk dagligen
    - tröttare än vanligt, men inte extremt
    - har känt mig sjuk vissa dagar, särskilt på kvällarna. Växlar mellan att vara varm och sedan frysa så det känns som jag har feber. Ibland blir jag alldeles varm i ansiktet
    - har mått lite illa några dagar. Inte farligt mycket, bara en lätt känsla av olust
    - blir hungrig mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen, så att jag behöver gå ut och äta lite knäcke eller nåt
    - har sura uppstötningar
    - inte ömma bröst, men däremot ömma bröstvårtor

    Kan man verkligen känna symtom så tidigt? Eller är det något annat? Någon som känner igen sig? Nu är jag BIM -6. När kan man tidigast testa sig?

  • Svar på tråden Gravid? Fler som väntar på att ta test?
  • chokladgroda

    Det kan ta olika lång tid för befruktade ägget att fästa i livmodern och det är egentligen efter det som det kan ge utslag på graviditetstest. Tror det är uppåt tio dagar det kan ta innan det fäster och sen ska tillräckligt med hcg-hormon produceras och gå ut i blodet och utsöndras i urinen. Först då kan det ge utslag på graviditetstest.

    Jag testade positivt 5 dagar före beräknad mens men hade en lång lutealfas så jag testade egentligen positivt två veckor efter ägglossningen vilket är ett mer rättvist sätt att räkna på än att räkna dagar till beräknad mens :)

    Vore jag du skulle jag försöka vänta till helgen åtminstone. Passa på att beställa hem billigare stickor från nätet så har du många att testa med ifall det skulle vara negativt första dagarna. Då kan du fortsätta testa varje morgon tills du får ett plus eller tills mensen kommer. Billigare än dom man köper på Apoteket eller mataffären!

  • Anonym (Emma)

    Jag har också bim den 6e och har en massa symtom, många liknande dina. Vagt illamående eller typ avsmak, ådernät över bröstkorg och i armhålor, stickande och brännande känsla i brösten och molvärk sen några dagar tillbaka. Jag har också värmevallningar och svettas samt den där sjukdomskänslan som du beskriver. Är inte heller extremt trött med är liksom "sovtrött" i ögonen om du förstår vad jag menar?
    Jag testade imorse och det var minus såklart.. Alldeles för tidigt eftersom jag ska ha mens tidigast måndag. Men jag tänkte testa igen på söndag.

    När ska du testa?

  • vemvet2015
    Anonym (Emma) skrev 2015-06-30 16:29:02 följande:

    Jag har också bim den 6e och har en massa symtom, många liknande dina. Vagt illamående eller typ avsmak, ådernät över bröstkorg och i armhålor, stickande och brännande känsla i brösten och molvärk sen några dagar tillbaka. Jag har också värmevallningar och svettas samt den där sjukdomskänslan som du beskriver. Är inte heller extremt trött med är liksom "sovtrött" i ögonen om du förstår vad jag menar?
    Jag testade imorse och det var minus såklart.. Alldeles för tidigt eftersom jag ska ha mens tidigast måndag. Men jag tänkte testa igen på söndag.

    När ska du testa?


    Emma: Kul att vi har bim samma dag! Förstår vad du menar med tröttheten. Som tur är har jag semester, så kan man lägga sig och vila när tröttheten faller på.
    Hade egentligen inte tänkt testa förrän på dagen för bim, men nu när jag vet att man kan testa positivt redan innan dess så tror jag inte jag kan vänta så länge. Tror jag ska testa på torsdag, 4 dagar för bim.

    Vad frustrerande det är vänta, vill så gärna få svar nu!
  • Anonym (Emma)

    Å jag har också semester nu, jätteskönt! Hoppas det blir ett plus så en bara kan drömma och njuta över sommaren (om man inte mår illa) och kanske är piggare till hösten sen.
    Ja du kan testa innan men får du minus så kan du fortfarande vara gravid.

    Jag hittade en lista och lite fakta på hur mycket hcg som finns under vilka veckor. 3 veckor efter senaste mens är ju några dagar efter bim beroende på vilken längd på cykeln man har. :)


    1. Tag reda på känsligheten för det test du ska använda. Vanligt är 25-50 mIU/liter hCG, men det finns även extra känsliga tester som reagerar på så låga koncentrationer som 10 mIU/liter. Ju känsligare test, desto större chans att kunna upptäcka en tidig graviditet, men generellt sett också något svårare att läsa av.


    2. För vissa, vars hCG-nivå ökar snabbt, kan en graviditet upptäckas med graviditetstest redan 7-10 dagar efter ägglossning. Ju tidigare desto mindre chans, och hos majoriteten av alla gravida är hCH-nivån ännu för låg.


    3. 11-13 dagar efter ägglossningen är chanserna bättre och mot slutet av perioden stiger andelen som kan få ett positivt test rejält. Här räknar vi med att >>50% av gravida kan testa positivt med ett känsligt test (~10 mIU/L)


    4. Från dagen för beräknad mens så brukar man säga att för 95% av alla gravida så är koncentrationen av hCG i urinen 10 mIU/liter, eller högre.


    5. 4 dagar efter missad menstruation så är hCG-halten >25 mIU/liter för >99% av alla gravida, så här bör i stort sett alla gravida kunna få ett positivt graviditetstest.

  • vemvet2015

    Vilken bra lista! Ja då bör man kanske inte hoppas alltför mycket före måndag, men i morgon får det nog ändå bli ett test, sedan väntar jag nog till måndag (om jag kan)!

    Har du kunnat hålla dig?  

  • Anonym (Emma)
    vemvet2015 skrev 2015-07-01 21:24:04 följande:

    Vilken bra lista! Ja då bör man kanske inte hoppas alltför mycket före måndag, men i morgon får det nog ändå bli ett test, sedan väntar jag nog till måndag (om jag kan)!

    Har du kunnat hålla dig?  


    Tror oxå jag testar imorrn, aaah!Tungan ute
  • vemvet2015
    Anonym (Emma) skrev 2015-07-01 21:38:11 följande:
    Tror oxå jag testar imorrn, aaah!Tungan ute
    Testade i morse och det var negativt. Inte så konstigt kanske man hade varit så skönt att veta! Får bli igen till helgen. Hur gick det för dig?
  • sofffi3

    Hej! Jag och min sambo har inte riktigt planerat att skaffa barn och sagt att händer det så händer det. Nu har vi börjat tänka på att ett barn hade varit mer än välkommet och hoppas nu på plus på söndag. :) Väntar också på BIM, har nu på söndag den 5/7. Har precis som ni fått molvärk, stickningar i magen, ilningar i ljumskarna, trött som stryk, ont i ryggen och nu senaste dagarna illamående. Har inte gjort något test ännu, väntar med spänning :) molvärken har dock avtagit senaste dagarna, men illamåendet känner jag av än och mycket!

  • Anonym (Emma)
    vemvet2015 skrev 2015-07-02 15:10:04 följande:
    Testade i morse och det var negativt. Inte så konstigt kanske man hade varit så skönt att veta! Får bli igen till helgen. Hur gick det för dig?
    Å jag vågade inte ta något.. Jag ska ta ett imorrn tänkte jag. Eller lördag. Vill iaf göra det på lördag så att jag kan springa och köpa ett digitalt innan apoteket stänger (har ju stängt söndagar) så att jag kan bekräfta plusset så att säga :P
    Använder du dig av testlagrets stickor? Hur har du det med symptomen?
  • Anonym (Emma)
    sofffi3 skrev 2015-07-02 15:59:05 följande:

    Hej! Jag och min sambo har inte riktigt planerat att skaffa barn och sagt att händer det så händer det. Nu har vi börjat tänka på att ett barn hade varit mer än välkommet och hoppas nu på plus på söndag. :) Väntar också på BIM, har nu på söndag den 5/7. Har precis som ni fått molvärk, stickningar i magen, ilningar i ljumskarna, trött som stryk, ont i ryggen och nu senaste dagarna illamående. Har inte gjort något test ännu, väntar med spänning :) molvärken har dock avtagit senaste dagarna, men illamåendet känner jag av än och mycket!


    Så spännande! Ska du testa i morgon? :)
Svar på tråden Gravid? Fler som väntar på att ta test?