• Anonym (Less)

    Matmissbruk som spårar ur

    Jag är så trött och frustrerad på mig själv och min ätstörning/matmissbruk. Sitter här och mår illa efter att ha ätit glass och chips för 1600 kcal. Trots att jag igår åt två paket glass o lovade att "imorgon ska jag skärpa mig". Vikten har gått stadigt uppåt de senaste åren och är nu på en rekordnivå. Jag skäms över min feta kropp som avslöjar mitt sjuka ätbeteende. Vill bara gråta just nu :'( Har haft anorexi och bulimi tidigare och lärt mig att inte svälta eller kräkas. Men tydligen är det helt jävla omöjligt att sluta missbruka mat.

    Finns det någon som är i eller har varit i samma situation?

  • Svar på tråden Matmissbruk som spårar ur
  • Anonym (.)

    Nej, jag har aldrig haft problem med mat. Jag kan styra mig själv. Är säker på att du är kapabel till att ta dig ur problemen, lycka till.

  • Anonym (Less)

    Ok, vad skönt för dig att du aldrig har haft problem med mat och att du kan "styra dig själv".


    Anonym (.) skrev 2015-06-30 18:20:42 följande:

    Nej, jag har aldrig haft problem med mat. Jag kan styra mig själv. Är säker på att du är kapabel till att ta dig ur problemen, lycka till.


  • Anonym (L)
    Anonym (Less) skrev 2015-06-30 17:53:42 följande:

    Jag är så trött och frustrerad på mig själv och min ätstörning/matmissbruk. Sitter här och mår illa efter att ha ätit glass och chips för 1600 kcal. Trots att jag igår åt två paket glass o lovade att "imorgon ska jag skärpa mig". Vikten har gått stadigt uppåt de senaste åren och är nu på en rekordnivå. Jag skäms över min feta kropp som avslöjar mitt sjuka ätbeteende. Vill bara gråta just nu :'( Har haft anorexi och bulimi tidigare och lärt mig att inte svälta eller kräkas. Men tydligen är det helt jävla omöjligt att sluta missbruka mat.

    Finns det någon som är i eller har varit i samma situation?


    Jag har varit, eller är i samma situation. För mig kan det gå i vågor så jag klarar mig bra ibland men faller alltid tillbaka igen. Du ska veta att du inte är ensam. Kram!
  • Anonym (Less)

    Tack! Det går i vågor för mig med, men det har varit illa ett tag nu. Det blir värre när jag går igenom stress. Har haft en tung period med flera traumatiska händelser, så det är ju inte kl stig att ag tar till den vanliga sättet att hantera.. Det är så svårt att hålla hoppet uppe när det är spjärn. Hur gör du? Kram!


    Anonym (L) skrev 2015-06-30 18:35:36 följande:

    Jag har varit, eller är i samma situation. För mig kan det gå i vågor så jag klarar mig bra ibland men faller alltid tillbaka igen. Du ska veta att du inte är ensam. Kram!


  • Anonym (Fyskäms)
    Anonym (.) skrev 2015-06-30 18:20:42 följande:

    Nej, jag har aldrig haft problem med mat. Jag kan styra mig själv. Är säker på att du är kapabel till att ta dig ur problemen, lycka till.


    Vilken låg kommentar till någon som ber om hjälp..
    Skrämmande
  • Anonym (Jag med!)

    Känner igen mig i din beskrivning ts. Har samma problem och har även haft ätstörningar och svultit mig själv som yngre. Klarar aldrig av att äta normalt utan det går alltid till överdrift ????

  • Anonym (History)

    Tänk såhär istället: Människan har utvecklats under svältförhållanden under hundratusentals år. Individer med förmåga att snabbt och effektivt lagra energi var de som överlevde. Vi lever nu i en kalorität värld som inte är naturlig för oss.

    Det naturliga för människan rent historiskt är att äta så mycket man kan när det finns något att äta. Den naturliga miljön i vilken vi utvecklats innebar kanske en måltid per dag under bra säsonger och inget under dåliga perioder.

    Du är alltså helt NORMAL, det är omgivningen med kalorier 24/7 som är onormal. Tyvärr är det så att du måste lära dig att gå emot din natur, att äta mindre än du vill per dag för att ha en "normal" vikt. Det är tufft men det går, men du är helt normal, ur ett evolutionärt perspektiv, det är inte fråga om något "missbruk".

  • Anonym (Less)

    Ja att det ska vara så svårt :(


    Anonym (Jag med!) skrev 2015-06-30 19:00:10 följande:

    Känner igen mig i din beskrivning ts. Har samma problem och har även haft ätstörningar och svultit mig själv som yngre. Klarar aldrig av att äta normalt utan det går alltid till överdrift ????


  • Anonym (Less)

    Jaha! Är det det som är lösningen!


    Anonym (lm) skrev 2015-06-30 19:02:14 följande:

    Ät mindre!


Svar på tråden Matmissbruk som spårar ur