• Anonym (100%)

    P-spruta, Tokig!!!

    Det där med P-spruta, blir inte klok.  Eftersom jag inte tålde p-piller varken innehållande endast ett samt de med två hormoner. Så testade jag en period p-spruta.   



    Den fungerade fint och mensen försvann efter första sprutan. Dessutom levde jag utan partner, gör nu med. Men eftersom min kropp reagerade mot hormonerna la jag ner efter 2 påfyllningar. Mina besvär vände aldrig utan blev värre. Kunde sitta ner och gråta floder till tok skratta och sedan bli fly förbannad för ingenting. 

    Min kropp visade tydligt att detta med hormoner inte vart för mig varken via blod eller i form av tabletter. 

    Efter sista påfyllningen har jag varken fått mensen tillbaka, borde då inte haft ägglossning? Ens möjligt ha ägglossning utan mensen?

    Har åtminstone inte känt av de, brukar känna av inkommande mens då jag hade den vill säga. Med känna av vika mig dubbelt och inte kunna gå. 

    Risken verka okunnig, men första gången jag testade p-spruta så därav jag vänder mig till er som har använt/ använder. 

    1:Kan ägglossning ske utan att man känner fast man känt det tidigare?
    2: Hur lång tid bör det ta tills första mensen kommer?
    3: Risk för graviditet efter sista sprutan, då om en kondom spruckit? 
    4: syns graviditeten på en sticka/stav och tydlighetsgrad efter användning med just p-spruta? 

    Eller är det rent av möjligt gå långt in i graviditeten utan att det kommer plus på stickan staven?

    Påpeka att som smal syntes knappt min senaste graviditet fören 2-4 veckor innan jag skulle föda. Hade mage (6 månaders) när jag vart i 8.e månaden. 
  • Svar på tråden P-spruta, Tokig!!!
  • Anonym (mamma)

    Inte ovanligt att det tar ett år efter sprutan innan mensen kommer tillbaka, och det kan ta ännu längre tid.... P-spruta är inte bra om man vill bli gravid inom en snar framtid. Men varför testa p-spruta om du mår dåligt av gestagener?? (det som finns i minipiller och p-piller). 
    Det syns på stickan om du är gravid. 
    Och man brukar få större mage andra gången man är gravid. Jag hade ingen mage alls nästan med första. 

  • Anonym (spiral)

    Hur kunde du få p-spruta utskrivet om du reagerar så på gestagen tidigare? P-spruta är högdos! Du ska ha ett p-medel med lägsta dos, tex en hormonspiral. Den verkar väldigt lite systematiskt utan mest lokalt i livmodern. Det tar lång tid att få tillbaka ÄL och mens efter en p-spruta, då p-sprutan slår ut ÄL totalt. 

  • Anonym (100%)
    Anonym (mamma)- Då jag inte planerar bli gravid och min barnmorska rekommenderade p-spruta eftersom det går in via blodet såg inte hon några problem. Hon kunde snarare inte se nån anledning att det skulle bli som med p-piller, då det kom direkt via blodet.  Jag vart så dum och tog rådet att testa helt enkelt. Svårt hitta info som hjälpte just då i mitt val, enda jag hade vart barnmorskan.  

    Anonym(spiral)- Då jag blev gravid med både mini-piller och p-piller samtidigt ville jag inte ha mer barn i det skedet jag var då. Lockar inte direkt nu heller. Då hormonerna gick direkt in i blodet tyckte min barnmorska som ovan att det borde fungera både rent funktionellt samt att de tidigare problemen inte skulle uppstå. Får helt enkelt vänta ut tills kroppen blivit normal igen.  

     
  • Cecese

    Efter p-spruta kan det ta lång tid innan kroppen är normal. Efter avslut är det vanligt att det tar 1-1,5 år innan mensen kommer igång. Det är många som behöver medicinsk hjälp för att få igång mens och äl efter sprutan. När tog du din sista spruta, när skulle du ha tagit påfyllning? Vid graviditet efter sprutan så syns det på grav.test, sprutan påverkar inte testet.

  • Anonym (100%)
    Cecese- 1-1,5 år usch:( Vill inget annat än få normal kropp igen. Som många andra tror man på sin barnmorska, känns lite sådär i efterhand. Har åtminstone testat så jag vet vad jag talar om:(  

    Då kommer nästa dumma fråga, hur går denna behandling till? Hur lång tid tar det innan kroppen utifrån den behandlingen blir normal? Tänker lite så att jag söker den hjälpen i tid. 
     
    Min sista spruta tog jag 2 sep 2014. skulle tatt påfyllning i nov 2014. Innan dess aldrig missat en dag fram eller bak, satt sprutan med 3 månaders mellanrum. 

  • Cecese

    Jag behövde ingen behandling efter p-sprutan men jag tror man får nån sorts hormoner om kroppen inte kommer igång själv. Jag har ingen aning om hur länge man måste vänta innan läkare sätter in hormoner. Det är väl olika hur länge det tar, för en del går det fort att få igång men jag har läst om såna som det tagit flera år innan ägglossningen kommer igång. Sen ska du vara medveten om att även om du får igång mensen efter p-sprutan så är det inte säkert att du har äl för det. 

    Första gången tog jag 4 sprutor. Jag blödde hela första året, när sprutan gick ur kroppen var jag blödningsfri ett år och sen blödde jag igen i ungefär ett år. Så från att sista sprutan gick ut kroppen tog det ca 2 år innan allt var normalt. 

    Andra gången tog jag bara 2 sprutor. Då blödde jag ett helt år och sen var kroppen normal. 

  • Anonym (spiral)
    Anonym (100%) skrev 2015-07-01 10:13:53 följande:
    Anonym(spiral)- Då jag blev gravid med både mini-piller och p-piller samtidigt ville jag inte ha mer barn i det skedet jag var då. Lockar inte direkt nu heller. Då hormonerna gick direkt in i blodet tyckte min barnmorska som ovan att det borde fungera både rent funktionellt samt att de tidigare problemen inte skulle uppstå. Får helt enkelt vänta ut tills kroppen blivit normal igen.  

     
    Då är din BM inte påläst. Det säkraste skyddet är p-stav eller spiral, fastän hormondosen är lägre. Det handlar om verkningsmekanismen, inte mängden. Ett minipiller är mer osäkert fastän de innehåller mer hormoner (mer gestagen) än spiral.
Svar på tråden P-spruta, Tokig!!!