• Anonym (Rådvi­ll)
    Äldre 1 Jul 00:53
    4611 visningar
    17 svar
    17
    4611

    Bör jag anmäla läkaren?

    Hej!

    I några veckor har jag haft väldigt ont i ryggen. Jag borde gå till en naprapat eller sjukgymnast samt motionera, men har för ont för att göra detta. Det blir ett "moment 22", jag har ont för att jag inte rör mig tillräckligt men har för ont för att röra mig tillräckligt.

    Jag har provat att kombinera två sorters receptfria smärtstillande, något som faktiskt fungerar ypperligt för det mesta men det här biter det inte på, jag behöver något starkare helt enkelt. Jag har haft problem med ryggen förr, för flera år sedan, och gick då till en privatläkare i Stockholm som var väldigt förstående och trevlig. Jag har fått Tramadol och Citodon utskrivet (det är inte därför jag tyckte han var förstående och trevlig, jag är inte ute efter piller!). Tramadol fungerar inte bra, de dämpar förvisso smärtan men gör mig "hög" och har allsköns besvärliga biverkningar. Citodon har fungerat mycket bättre, de hjälper mot smärta utan att ge mig en känsla av att vara "hög". Jag tänkte att det kanske vore en bra idé att uppsöka denne läkare igen, vårdcentralerna på min ort har jag av olika skäl som jag helst inte redogör för här inget förtroende för. Det har inget med ämnet att göra, så jag känner inte att jag behöver redogöra för skälen.

    Sagt och gjort, jag fick en tid i da (eller snarare igår) och gick dit. Den läkare som jag träffat förut har gått i pension och där var en ny läkare. Jag förklarade min situation för honom, och blev genast misstrodd. Han pratade om folk som går till många läkare och får narkotiska läkemedel utskrivna, att han inte visste något om mig etc. Han bad sköterskan leta fram min journal, men av någon anledning finns den inte kvar. Lite märkligt, men knappast mitt fel. Han sade i alla fall att han kunde hjälpa mig med recept på Citodon om jag betalade 1000:-! Hans vanliga "taxa" var 350:-. Jag hade inte så mycket pengar på mig, har det inte i vanliga fall heller av olika skäl som inte heller hör till berättelsen. Det är min man som står för alla utgifter.

    Jag sade att jag tyckte det var rätt dåligt av läkaren att mer eller mindre anklaga mig för att vara missbrukare, och att dessutom kräva 1000:- för att hjälpa mig!
    "Det får du ju tycka, men det är så det får bli", var hans svar.

    Jag berättade för min mor om detta senare på dagen, och hon sade att jag bör anmäla läkaren till IVO. Dels för att han anklagade mig för att vara missbrukare, dels för att han ville ha 1000:- för att skriva ett recept. Hon sade att det inte var lagligt för en läkare att göra så. Jag har funderat hela kvällen på hennes råd, och undrar nu vad andra tycker - bör jag anmäla honom? Stämmer det som hon sade att det inte är lagligt för en läkare att kräva extra mycket pengar för att skriva recept? Det låter ju faktiskt rimligt, men man vet ju aldrig med dagens system.

    Vad tycker ni andra, bör jag anmäla? Skulle ni göra det?

    Ursäkta den långa texten, men jag vill gärna berätta allt så det blir så tydligt som möjligt. Har ni några frågor så kör på, men jag svarar inte på frågor om varför jag inte har förtroende för vårdcentralen eftersom det inte har med saken att göra.

  • Svar på tråden Bör jag anmäla läkaren?
  • radwan­ska
    Äldre 1 Jul 01:12
    #1
    +1

    Du har för ont för att gå till en naprapat eller till en sjukgymnast, men att gå till läkaren gick bra? ;) Att be om muta hör nog inte till arbetsbeskrivningen nej. Dock blir det nog ord mot ord om du anmäler honom. Känner på mig att han skulle förneka det.

    Om du vill bli av med den egentliga orsaken till ditt ryggont så tycker jag du ska lägga din energi på att gå till sjukgymnasten, istället för att anmäla läkaren.

  • Anonym (hjälp­)
    Äldre 1 Jul 01:12
    #2

    Vi har en allmän skattefinansierad sjukvård i sverige. Det ENDA man som patient ska behöva betala är patientavgiften. I alla fall när sjukvården ges av landstinget eller av privata aktörer med avtal med landstinget.

    Men för att vara seriös. Ville läkaren ha 1000 kronor i kontanter under bordet?

  • Anonym (ssk)
    Äldre 1 Jul 01:14
    #3

    Ja, dels för att den första läkaren inte skrivit korrekt journal/journal saknas. 
    Dels för att du blev bemött som du blev. 
    Och för att läkaren krävde muta för att skriva ut narkotikaklassat preparat. Så får det inte gå till. 

  • Anonym (D)
    Äldre 1 Jul 15:08
    #4

    Självklart är det olagligt att kräva extra betalt för att skriva ut ett visst läkemedel! Man börjar ju undra hur många kunder han har egentligen, som betalar honom extra för att kunna fortsätta sitt missbruk...

  • Anonym (Dr)
    Äldre 1 Jul 15:24
    #5

    Anmäl! Det är ytterst anmärkningsvärt att han erbjuder narkotikaklassat läkemedel mot extra betalning.

    Att vara uppmärksam när en helt ny patient ber om narkotika vid första besöket är dock korrekt. Det är inget personligt alls! Han borde ha bett om din tillåtelse att kolla läkemedelsregistret - då hade han sett hur mycket du fått utskrivet/hämtat ut och kunde därmed bekräfta din historia och ge dig receptet.

    Det är mycket möjligt att det blir ord mot ord och ingen följd av din anmälan. Men då har han ögonen på sig och vågar kanske inte göra så igen - eller så är det fler som anmäler honom och då åker han dit.

  • Äldre 1 Jul 15:47
    #6

    Självklart ska du anmäla detta!

  • Anonym (Rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 01:57
    #7
    radwanska skrev 2015-07-01 01:12:23 följande:

    Du har för ont för att gå till en naprapat eller till en sjukgymnast, men att gå till läkaren gick bra? ;) Att be om muta hör nog inte till arbetsbeskrivningen nej. Dock blir det nog ord mot ord om du anmäler honom. Känner på mig att han skulle förneka det.

    Om du vill bli av med den egentliga orsaken till ditt ryggont så tycker jag du ska lägga din energi på att gå till sjukgymnasten, istället för att anmäla läkaren.


    Ja.
    Anonym (hjälp) skrev 2015-07-01 01:12:25 följande:

    Vi har en allmän skattefinansierad sjukvård i sverige. Det ENDA man som patient ska behöva betala är patientavgiften. I alla fall när sjukvården ges av landstinget eller av privata aktörer med avtal med landstinget.

    Men för att vara seriös. Ville läkaren ha 1000 kronor i kontanter under bordet?


    Som jag förstod det ville han ha det "svart", ja. Han vägrade ju ge mig faktura eller låta mig föra över pengar från mitt konto - antagligen för att det lämnar spår eller vad tror du?
    Anonym (ssk) skrev 2015-07-01 01:14:27 följande:

    Ja, dels för att den första läkaren inte skrivit korrekt journal/journal saknas. 
    Dels för att du blev bemött som du blev. 
    Och för att läkaren krävde muta för att skriva ut narkotikaklassat preparat. Så får det inte gå till. 




    Den gamla läkaren skrev journal, det vet jag. Han skrev journaler på papper och skrev även recept på papper, inga e-recept där, inte . Troligtvis försvann min journal när han gick i pension och läkarmottagningen datoriserade allt.

    Ja, jag kände mig oerhört illa bemött. Jag vet att det finns folk som "doktorshoppar", går från läkare till läkare och får narkotikaklassade mediciner utskrivna, och jag förstår att han inte kunde veta något om mig utan att ha läst journalen. Men att mer eller anklaga någon för att vara ute efter piller är ju så fel det kan bli, och det är som sagt knappast mitt fel att de slarvat bort min journal.

    Och det måste ju vara olagligt att kräva 1000:- för att skriva ett recept, eller åtminstone bryta mot god medicinsk sed eller vad det nu heter.
    Anonym (D) skrev 2015-07-01 15:08:14 följande:

    Självklart är det olagligt att kräva extra betalt för att skriva ut ett visst läkemedel! Man börjar ju undra hur många kunder han har egentligen, som betalar honom extra för att kunna fortsätta sitt missbruk...



    Ja, jag har tänkt samma sak, han har säkert en hel del patienter som gladeligen betalar för recept. För en missbrukare är väl en tusenlapp inte mycket för att få ett recept.
    Anonym (Dr) skrev 2015-07-01 15:24:08 följande:

    Anmäl! Det är ytterst anmärkningsvärt att han erbjuder narkotikaklassat läkemedel mot extra betalning.

    Att vara uppmärksam när en helt ny patient ber om narkotika vid första besöket är dock korrekt. Det är inget personligt alls! Han borde ha bett om din tillåtelse att kolla läkemedelsregistret - då hade han sett hur mycket du fått utskrivet/hämtat ut och kunde därmed bekräfta din historia och ge dig receptet.

    Det är mycket möjligt att det blir ord mot ord och ingen följd av din anmälan. Men då har han ögonen på sig och vågar kanske inte göra så igen - eller så är det fler som anmäler honom och då åker han dit.




    Självklart är det förståeligt att en läkare är uppmärksam när en ny patient kommer, särskilt som han inte kunde kolla min journal. Men han var mer än "uppmärksam", han antydde väldigt tydligt att jag bara var ute efter piller. Jag kom att tänka på det där med läkemedelsregistret när jag var på väg därifrån, under samtalet med läkaren hade jag annat att tänka på... Men jag skulle ju helst inte komma tillbaka alls, som han sade, så nu kan jag inte komma med förslaget.

    Inte för att jag vill gå tillbaka till honom heller, hans "bedside manner" lämnade ju en hel del övrigt att önska.
    Harvester skrev 2015-07-01 15:47:53 följande:

    Självklart ska du anmäla detta!





    Tack för peppningen, och tack alla andra som stöttat mig också! Jo, jag kommer anmäla honom. Som Anonym (Dr) säger är det risk att det blir en ord mot ord-situation, men den risken får jag ta. Jag kommer inte få ro i själen förrän jag gjort vad jag har kunnat. Och man vet aldrig, kanske har de redan ögonen på honom. Skriver en läkare ut ovanligt mycket narkotiska läkemedel så får ju Apoteket upp ögonen för honom/henne.

    Jag kan i alla fall berätta att jag ringde vårdcentralen ändå, och fick komma på en akuttid i dag. En ytterst trevlig kvinnlig läkare sade att jag självklart skulle ha smärtlindring så jag kan börja träna ryggen, hon skrev ut 50 st Citodon vilket, om jag ska döma av min tidigare konsumtion av dylika piller, kommer räcka minst ett år eller två.

    Tack alla som svarat!
  • Äldre 2 Jul 02:17
    #8

    Anmäl honom för att ha försökt sälja recept svart till dig! 


    Däremot gjorde han helt rätt som ifrågasatte dina motiv, det ligger i läkarens skyldighet att göra det. Däremot så brukar en inte rakt ut anklaga någon, men att neka om misstanke om missbruk föreligger är helt korrekt. Att däremot försöka sälja ett recept på narkotiska preparat under bordet (ändå!) är helt bortom lagen. Det bör han få en varning för! 

    Även om det blir ord mot ord så är en anmälan en anmälan, och kanske kommer det in en anmälan till om samma sak så småningom och då får den extra tyngd av att det redan finns en!

  • Äldre 2 Jul 02:23
    #9

    Något i den här historien stämmer inte, kan inte sätta fingret på vad men något är riktigt fel. Någon annan som märker det också?

  • Äldre 2 Jul 07:14
    #10
    Steven01 skrev 2015-07-02 02:23:58 följande:

    Något i den här historien stämmer inte, kan inte sätta fingret på vad men något är riktigt fel. Någon annan som märker det också?


    Ja jag, för det första har jag väldigt svårt att tänka mig en läkare på en VC skulle begära pengar under bordet , för stor risk att bli avslöjad jämfört med en privatläkare , sen detta med journalen ?
    Om det nu skulle stämma ts ber jag om ursäkt men det låter skumt...
    Goodness me
  • sextio­talist
    Äldre 2 Jul 08:53
    #11
    Steven01 skrev 2015-07-02 02:23:58 följande:

    Något i den här historien stämmer inte, kan inte sätta fingret på vad men något är riktigt fel. Någon annan som märker det också?


    Är du blind och döv. Det finns läkare som blivit avstängda pga att de skriver ut narkotikaklassade preparat svart.

    Dessutom så är det inte konstigt att journaler försvinner. Mun journal från min gynekolog som jag gick hos i flera år är helt borta och försvann i och med kombinationen att hon gick i pension och att allt datoriserades.

    TS en kompis till mig med svår smärtproblematik får alltid vända sig till en smärtklinik för att få rätt medicinering.

    En vanlig vc-läkare vågar inte skriva ut hennes medicin. Jag vet inte ens om alla läkare får skriva ut citodon.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Jul 08:58
    #12
    radwanska skrev 2015-07-01 01:12:23 följande:

    Du har för ont för att gå till en naprapat eller till en sjukgymnast, men att gå till läkaren gick bra? ;) Att be om muta hör nog inte till arbetsbeskrivningen nej. Dock blir det nog ord mot ord om du anmäler honom. Känner på mig att han skulle förneka det.

    Om du vill bli av med den egentliga orsaken till ditt ryggont så tycker jag du ska lägga din energi på att gå till sjukgymnasten, istället för att anmäla läkaren.


    Du har aldrig hört talas om att det finns de som har kronisk ryggvärk. Jag har två väninnor som har det. Ingen sjukgymnastik, ingen kiropraktor, inga operationer kan ta bort smärtorna.

    Sjukgymnast eller kiropraktor kan tom förvärra tillståndet. Nu vet jag inte om ts tillhör dessa. Men det kan vara bra att lägga på minnet. Det finns de som har kroniska smärtor.
  • radwan­ska
    Äldre 2 Jul 20:51
    #13
    Anonym (Rådvill) skrev 2015-07-02 01:57:56 följande:
    Men att mer eller anklaga någon för att vara ute efter piller är ju så fel det kan bli

    Men du var ju ute efter piller. Du gick ju till läkaren för att du ville ha citodon.
    sextiotalist skrev 2015-07-02 08:58:01 följande:
    Du har aldrig hört talas om att det finns de som har kronisk ryggvärk. Jag har två väninnor som har det. Ingen sjukgymnastik, ingen kiropraktor, inga operationer kan ta bort smärtorna.

    Sjukgymnast eller kiropraktor kan tom förvärra tillståndet. Nu vet jag inte om ts tillhör dessa. Men det kan vara bra att lägga på minnet. Det finns de som har kroniska smärtor.
    Det står ju i första stycket i TS att hon har ont för att hon inte rör sig tillräckligt, samt att hon själv tycker att hon borde gå till sjukgymnasten.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 2 Jul 20:56
    #14
    sextiotalist skrev 2015-07-02 08:53:14 följande:
    Är du blind och döv. Det finns läkare som blivit avstängda pga att de skriver ut narkotikaklassade preparat svart.
    Dessutom så är det inte konstigt att journaler försvinner. Mun journal från min gynekolog som jag gick hos i flera år är helt borta och försvann i och med kombinationen att hon gick i pension och att allt datoriserades.

    TS en kompis till mig med svår smärtproblematik får alltid vända sig till en smärtklinik för att få rätt medicinering.
    En vanlig vc-läkare vågar inte skriva ut hennes medicin. Jag vet inte ens om alla läkare får skriva ut citodon.
    Vanliga läkare på vårdcentraler får skriva ut Citodon de får även skriva ut olika morfinpreparat.
  • sextio­talist
    Äldre 2 Jul 21:01
    #15
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-02 20:56:21 följande:

    Vanliga läkare på vårdcentraler får skriva ut Citodon de får även skriva ut olika morfinpreparat.


    Det finns starkare medicin och kan krävas höga doser. Nej läkaren på den vc skriver inte ut det hon behöver. Men det spelar ingen roll eftersom hon har sin smärtläkare.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 2 Jul 21:03
    #16
    sextiotalist skrev 2015-07-02 21:01:01 följande:
    Det finns starkare medicin och kan krävas höga doser. Nej läkaren på den vc skriver inte ut det hon behöver. Men det spelar ingen roll eftersom hon har sin smärtläkare.
    Injektioner med morfin brukar inte vc skriva ut däremot morfinplåster och morfintabletter.
  • Anonym (*)
    Äldre 2 Jul 23:24
    #17
    taquine skrev 2015-07-02 07:14:21 följande:
    Ja jag, för det första har jag väldigt svårt att tänka mig en läkare på en VC skulle begära pengar under bordet , för stor risk att bli avslöjad jämfört med en privatläkare , sen detta med journalen ?
    Om det nu skulle stämma ts ber jag om ursäkt men det låter skumt...
    Om du läst TS, så hade du sett att det var en privatläkare TS gick till.
Svar på tråden Bör jag anmäla läkaren?