• Anonym (18 år)

    Aldrig smakat alkohol - någon mer?

    Jag är 18 år gammal och har aldrig ens smakat alkohol. Varför då? Kanske man kan fråga sig. Jo, av den enkla anledningen att jag har migrän, och mer eller mindre kronisk huvudvärk, som jag dessutom inte behandlar (men det är en annan historia...). Och alkohol = huvudvärk. Simple as that. Därför kommer jag heller aldrig, aldrig någonsin att dricka alkohol heller. Är det någon annan här på FL som inte heller har provat alkohol?

  • Svar på tråden Aldrig smakat alkohol - någon mer?
  • chbw

    Jag tar ett glas vin då och då, men jag drack inte förrns ett tag efter jag fyllde 18. Än idag känner jag nog bara en person som också väntade till 18. Nu är jag 24. 

    Det är inte många som tror på mig när jag säger att jag inte drack en droppe alkohol innan 18. Tycker hela grejen är löjlig. Vill man inte, så vill man inte. Inte mer med det. Jag dricker ju inte heller för att bli full. Har gjort det ett par gånger i början, och det var för att se hur det kändes. Jag tar ett glas vin eller två, nån gång ibland för att det är gott. Sen har jag ju tur att aldrig bli bakfull/må dåligt/få huvudvärk av alkohol. Inte heller någon av mina kroniska sjukdomar (endometrios, fibromyalgi, migrän) blir sämre. 

    Jag har svårt för sånt som är olagligt, och det är ju det att dricka innan 18. det var en av anledningarna till att jag inte gjorde det. En annan var att jag kunde ha kul ändå. 

    Min bästa vän försökte med att jag skulle dricka och bli full. "För det är såååååå roligt! man kan göra bort sig utan att det är pinsamt" och det är ju HELT fel anledning att dricka alkohol. Nä.

    Kan ju inte säga att jag är "stolt" över att inte druckit innan. För mig är det normalt att inte göra det, jag hade inte ens en tanke på att dricka alkohol innan det var lagigt. och att vara stolt över att inte dricka alkohol när det är olagligt känns lite som att jämföra med att vara stolt över att man aldrig stulit något eller slagit ner någon. Alltså helt koko. 

    Däremot tycker jag du är duktig som låter bli för hälsans skull! Det vet jag många som skulle behöva, men som inte gör. Tycker det är lite läskigt att folk dricker just för att bli fulla, speciellt som vuxna, speciellt när de flesta faktiskt mår skit dan efter. 

    Kanske inte helt i enhet med din trådstart, men fram till 18 och lite till lät jag bli helt o hållet jag med =) 

  • MS

    Inte all alkohol förvärrar eller ger migrän. Jag dricker väldigt lite alkohol men ett gott glas vin till en riktigt god middag gör att det smakar mkt godare.

    Undvik rött vin. Om du ngn gång vill testa alkohol prova vitt vin. Gärna Chenin blanc. Från Sydafrika. Funkar bäst och är godast. Om du inte vill testa så är det ju helt ok också. Finns ju liksom ingen som behöver alkohol...

  • Phalaenopsis

    Ingen alkohol här heller. Visserligen har jag frikyrkobakgrund, men ffa så smakar det så vansinnigt illa! Att servera vin som "smakförhöjare" till maten är för mig ungefär lika logiskt som att njuta lite T-sprit till. Och även alkoholfritt smakar ju gammal jäst, så det blir inget av det heller. Sa jag att jag var supersmakare? Skrattande

    Lyckligtvis behöver jag ingen alkohol för att vara glad och social på en fest. Det enda tråkiga är att alternativen oftast är så ofestliga: kranvatten eller barnkalasläsk. Mina vänner brukar bjuda på någon trevlig must eller cider under 0,6 %.

    Det jag inte förstår är att om man är på en större fest så ska folk man inte känner truga sådant. Vad rör det dem? Och varför skulle jag tvinga i mig något äckligt för att göra dem glada?

  • MammasTvåSmå

    Jag är snart 25 och smakade första gången för runt 1,5 år sen, vin, vilket jag tyckte var vidrigt. Provade cider några månader senare, men därefter insåg jag att det verkligen är aökoholsmaken jag inte gillar och har inte druckit mer sen dess och har ingen avsikt att göra det heller.

    Jag provade för att jag var nyfiken på vad som är grejen med alkohol och efter att ha testat är jag bara ett ännu större frågetecken.

  • Thotis90

    Jag är 25 år och har aldrig smakat alkohol av flera anledningar, t.ex:

    - har en idrottsbakgrund (älskar fortfarande att träna). Idrott och alkohol hör inte ihop
    - hade (och har) dåligt med vänner, så jag utsattes aldrig för grupptryck
    - har aldrig varit nyfiken på det då jag inte förstår vitsen
    - vill inte förgifta min kropp
    - är så lättroad att jag inte behöver dricka
    - vill inte påverka chanserna att bli gravid


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Aldrig smakat alkohol - någon mer?