• Anonym (Nyfiken)

    Går detta under någon form av otrohet?

    Jag är en lycklig gift man och vi har det väldigt bra i det stora hela. Jag vill dock veta hur ni skulle reagera och agera om följande hände er:


    Jag introducerade min fru i wordfeud för något år sedan och vi brukar lite då och då köra mot varandra. Hon har dock blivit en väldigt frekvent användare av spelet och näst intill fanatiskt även om hon vägrar erkänna det. Våra telefoner ligger alltid framme lite här och var med tanke på att barnen brukar låna och spela på dessa ibland. Vi har ett gemensamt app-konto vilket innebär att jag sköter uppdateringar mm på telefoner och paddan då hon inte befattar sig med det. I julas upptäckte jag att hennes smsande eskalerade och insåg efter ett tag att samma användarnamn dök upp väldigt ofta på hennes telefon och insåg att hon chattade en hel del med en kille som hon frekvent spelade mot. Motparten som hon spelar mot är lagom eller hur ska jag uttrycka det, rätt smidig och sofistikerad i sin framfusighet och flört. Vid detta tillfälle så konfronterade jag min fru utan att förtälja att jag hade läst chatten emellan dem. Hon blev lite lätt skamsen men snabbt irriterad och bedyrade att det var harmlöst och jag fick läsa om jag ville vilket jag gjorde och ifrågasatte ytterligare innehåll som hon bortförklarade men jag la inte heller någon större vikt på att älta om saken. Sedan upphörde kontakten då hon inte bemötte hans chatt och han slutade bjuda in henne. Igår så insåg jag att min fru var rätt okontaktbar och låg på sängen med sin telefon medan hela familjen tittade på fotbollsfinalen. Misstänkte att hon håll på med wf så det var väl inte så mycket mer. När jag dock skulle lägga min telefon på laddning så såg jag att det blinkade till i hennes telefon och visst var det samma profil som i julas på framfart. De hade börjat spela på nytt sedan en vecka tillbaka och rätt så långa chatt emellan dem. Tilläggas att det var han som tog upp kontakten. Efter att ha läst loggen ett par gånger så inser jag att han börjar sakteliga flytta fram sina positioner och berättar mer ingående om sig själv, vad han ska göra till helgen, vad hon gör upp så sent på en lördag kväll och om det inte finns någon annan som underhåller henne osv. Min fru bemöter kommentarerna aktsamt men verkar ändå vara intresserad av att hålla kontakten.


    Jag spelar själv både quizkampen och wf men chattar inte mer än att möjligtvis tackar för en god match om man har mött någon i ett par omspel och omgångar. Sedan så stannar det där. Jag råkar också ha arbetskamrater som har hamnat i skilsmässa just pga. att deras respektive har via sällskapsspelsappar träffat andra i smyg. Sådär direkt så har jag alternativet att konfrontera henne på nytt igen eller att jag låter det bero men bevakar utvecklingen.


    Så tillbaka till min ursprungsfråga, hur ser ni på just chattandet med främmande människor som hon gör och hur skulle ni bemöta situationen?


    Ber er skippa moralpredikningar om den personliga integriteten. Det biter inte på mig.

  • Svar på tråden Går detta under någon form av otrohet?
  • Anonym (Samma här)

    Nja jag vet inte om det är otrohet men det ör ju knte roligt. Frågan är kanske varför hon gör det? Vad får hon ut av det? Vad vill hon med det? Hon kanske tycker att det är lite förbjudet och hett att göra så? Men prata med henne om det. För är inte du bekväm med det så är det inte bra. Men det kan vara så enkelt att hon behöver den spänningen, men kan låta det vara just det som det är. Men som sagt prata med henne om det

  • Anonym (WF)

    Jag spelar ofta WF med randomspelare. Men jag har också en, för mig anonym, motspelare av motsatt kön som jag nästan konstant har en match mot. Vi har börjat chatta lite mer än bara "tack för bra match". Min sambo vet att jag spelar men inte att jag chattar med hen. Våra chatt var väldigt oskyldiga men ändå lite personliga. Jag fick lite dåligt samvete gentemot min sambo, även om det var helt oskyldigt, och slutade därför vara personlig. Jag tror det lätt kan uppstå ett intresse för motspelaren, som kan övergå i nåt djupare. En önskan om att ta kontakt irl som i sin tur kan leda till nåt ännu djupare. Det är onödigt att utsätta sig för den risken anser jag. Har man dessutom börjat gå bakom ryggen på sin sambo blir det svårare och svårare att berätta. Det oskyldiga övergick i nåt annat utan att man var riktigt medveten om när det hände.  

    Jag bestämde mig när vi blev ett par för många år sedan att aldrig medvetet göra nåt som skulle kunna såra min sambo. Det löftet till mig själv tänker jag hålla!

    Sen sägs det ju också att det raggas vilt på WF också. Inget jag upplevt dock.

    Så, mitt råd till TS är att berätta för frun att det känns obekvämt med hennes chattande därför att det blivit så personligt. Men var inte anklagande, utan berätta bara hur det känns.    

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Samma här) skrev 2015-07-01 08:33:43 följande:

    Nja jag vet inte om det är otrohet men det ör ju knte roligt. Frågan är kanske varför hon gör det? Vad får hon ut av det? Vad vill hon med det? Hon kanske tycker att det är lite förbjudet och hett att göra så? Men prata med henne om det. För är inte du bekväm med det så är det inte bra. Men det kan vara så enkelt att hon behöver den spänningen, men kan låta det vara just det som det är. Men som sagt prata med henne om det


    Jag tror precis som du att hon tycker det är spännande och lite förbjudet. Jag har dock inga problem med att låta det bero men det finns alltid ett nästa steg även om det inte kommer från henne med tanke på som han kontrollerar snacket. Din signatur säger samma här, upplever du samma sak med din partner och hur ser er situation ut?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (WF) skrev 2015-07-01 08:54:07 följande:

    Jag spelar ofta WF med randomspelare. Men jag har också en, för mig anonym, motspelare av motsatt kön som jag nästan konstant har en match mot. Vi har börjat chatta lite mer än bara "tack för bra match". Min sambo vet att jag spelar men inte att jag chattar med hen. Våra chatt var väldigt oskyldiga men ändå lite personliga. Jag fick lite dåligt samvete gentemot min sambo, även om det var helt oskyldigt, och slutade därför vara personlig. Jag tror det lätt kan uppstå ett intresse för motspelaren, som kan övergå i nåt djupare. En önskan om att ta kontakt irl som i sin tur kan leda till nåt ännu djupare. Det är onödigt att utsätta sig för den risken anser jag. Har man dessutom börjat gå bakom ryggen på sin sambo blir det svårare och svårare att berätta. Det oskyldiga övergick i nåt annat utan att man var riktigt medveten om när det hände.  

    Jag bestämde mig när vi blev ett par för många år sedan att aldrig medvetet göra nåt som skulle kunna såra min sambo. Det löftet till mig själv tänker jag hålla!

    Sen sägs det ju också att det raggas vilt på WF också. Inget jag upplevt dock.

    Så, mitt råd till TS är att berätta för frun att det känns obekvämt med hennes chattande därför att det blivit så personligt. Men var inte anklagande, utan berätta bara hur det känns.    


    Tack för att du delar med dig. Jag vill gärna att hon ska ha sin frihet men som du också bekräftar så har jag erfarenhet av andra som har gått illa för enligt samma princip. Jag har även berättat detta för henne och jag tyckte hon själv nämnde någon artikel i tidningen som hade tagit upp ämnet. Jag är dock lite ambivalent när jag ska konfrontera henne. Känslan säger att avvakta och ett önskemål att hon själv inser vart det bär hän så slipper vi få den pinsamma diskussionen att jag känner till det hela alternativt när jag ser att det börja gå överstyr att jag ingriper.
  • Anders 386

    Jag tycker nog att chatt är ungefär som vilka andra kontakter som helst. Så länge det inte inverkar på vår gemensamma tid tycker jag att man måste acceptera det och hålla god min. Jag har inte rätt att lägga mig i min partners kontakt med andra människor så länge det inte handlar om fysisk kontakt, först då är gränsen nådd.
    Eller egentligen går nog min gräns vid utbyte av bilder, då är det inte ok längre.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anders 386 skrev 2015-07-01 09:11:04 följande:

    Jag tycker nog att chatt är ungefär som vilka andra kontakter som helst. Så länge det inte inverkar på vår gemensamma tid tycker jag att man måste acceptera det och hålla god min. Jag har inte rätt att lägga mig i min partners kontakt med andra människor så länge det inte handlar om fysisk kontakt, först då är gränsen nådd.
    Eller egentligen går nog min gräns vid utbyte av bilder, då är det inte ok längre.


    Hur kan du förhindra en fysisk kontakt om du inte har kontroll över kontakten? Det kan räcka med en dejt och då blir vägen tillbaka svårt även om man inser att man har ångrat sig.
  • Anonym (Samma här)

    Jo jag har det samma erfarenhet. Och vi pratade om det, och det sker nu mera öppet men på ett okej sätt. Det är just den spänningen som min tjej söker, samt någon helt anonym att faktist prata med. Jag chattat också med kvinnor och jag tycker det är väldigt skönt att prata med någon helt anonymt. Då kan man prata om allt. Sex, relationen eller annat döprat. Men det viktiga är nog att man är överens om hur man har denna kontakt. Det vill säga ska man kunna ringa den? Eller chatta ? Maila? Skypa? Ska man lämna ut sina privat mail och telefonummer? Bilder på en själv och så vidare. Det är något ni bör prata om. Annars kan det bli väldigt jobbit

  • Anders 386
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-07-01 09:21:09 följande:
    Hur kan du förhindra en fysisk kontakt om du inte har kontroll över kontakten? Det kan räcka med en dejt och då blir vägen tillbaka svårt även om man inser att man har ångrat sig.
    Jag tänker väl så att om min fru söker andra kontakter som leder till fysisk otrohet så har det andra orsaker än att hon chattat. Då har hon medvetet sökt en kontakt eftersom hon inte är nöjd med nuvarande partner (mig).

    Dom flesta otrohetsaffärer jag sett i verkligheten har uppkommit genom kontakter på min arbetsplats - men man kan ju knappast hindra sin partner att gå till jobbet. Skrattande

    Jag ser inte "kommunikationskanalen" som ett problem, kontakter kan skapas på många sätt. Enda sättet att "behålla" sin partner är att jobba på förhållandet - inte att sätta upp regler. Det kan få precis motsatt effekt!

    Om min fru inte vill leva med mig längre så hoppas jag att hon går vidare. Jag vill ha en partner som vill ha mig, inte en partner som känner sig tvungen att tillhöra mig.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anders 386 skrev 2015-07-01 09:36:58 följande:
    Jag tänker väl så att om min fru söker andra kontakter som leder till fysisk otrohet så har det andra orsaker än att hon chattat. Då har hon medvetet sökt en kontakt eftersom hon inte är nöjd med nuvarande partner (mig).

    Dom flesta otrohetsaffärer jag sett i verkligheten har uppkommit genom kontakter på min arbetsplats - men man kan ju knappast hindra sin partner att gå till jobbet. Skrattande

    Jag ser inte "kommunikationskanalen" som ett problem, kontakter kan skapas på många sätt. Enda sättet att "behålla" sin partner är att jobba på förhållandet - inte att sätta upp regler. Det kan få precis motsatt effekt!

    Om min fru inte vill leva med mig längre så hoppas jag att hon går vidare. Jag vill ha en partner som vill ha mig, inte en partner som känner sig tvungen att tillhöra mig.
    Visst är det så men även om jag är pragmatisk och självkritisk så ser man inte alltid sina brister. Jag har dock några år på nacken och ett par längre förhållanden så jag vet att kommunikation och lyhördhet är det viktigaste. Inte alla partner som vill prata eller tar upp motpartens brister och vad som saknas i ett förhållande och ibland krävs helt andra medel för att få upp det på ytan. Jag har inga problem om det hela förhåller sig som signatur "Samma här" beskriver med tydliga regler och i synnerhet varför man gör det.
  • Anonym (Hanna)

    Vill hon flirta så är det bara att byta från wf till något annat som du inte vet. Det låter oskyldigt,, lite personlig är man ju med jobbkontakter och andra också. Nätet är möte,, är man social vill man prata lite med folk även där och män och kvinnor har ofta en liten laddning emellan sej även i andra sammanhang men nätet är spännande och tryggt.

    Går inte att förhindra men ta det som en påminnelse om att vårda förhållandet. Du såg på fotboll , vad gör det om hon har lite kul under tiden ,det var ju inte så att hon tog tid från ert umgänge. Däremot tycker jag att det finns en gräns vid att träffas irl eller lämna ut riktigt namn för då blandar man in en risk för stalkers eller attraktion.

Svar på tråden Går detta under någon form av otrohet?