• Jacqueline85

    Kan jag bestämma vem som får bo i mitt hus?

    Jag och min fd. man äger fortfarande ett hus tillsammans. Vi äger 50% var. Han bor kvar i huset och har nu skaffat en ny. Kan jag, som delägare av huset, säga att hon inte får bo i huset? Jag struntar i dom för övrigt då jag har en ny som jag nu har barn med och ska gifta mig med, men jag vill inte att hon ska bo i DET huset. Inte så länge jag står som ägare på huset. Huset måste dessutom säljas snarast.

  • Svar på tråden Kan jag bestämma vem som får bo i mitt hus?
  • Kjell2

    Du har svårt att styrs vem han tar till huset.

    Då det verkar ha gått ett tag sen separation bör ni nog få klart bodelning snarast och eventuell husförsäljning snarast. Helst innan du gifter dig. Kan bli väldigt trassligt annsrs..

  • Phalaenopsis

    Eftersom det är mycket få som bor i någon annans hus utan att vara en regelrätt hyresgäst (med kontrakt och allt) så är regeln att ditt hus - du bestämmer vem som kommer över din tröskel. Detta gäller även om någon annan som bor i huset vill ha besök/inneboende. Hur du skulle hålla henne borta därifrån i praktiken är en helt annan sak.

    Sedan borde ni förstås bodela och få huset sålt/utköpt med det snaraste. Förstår inte riktigt varför ni har dröjt tills ni båda har nya partners och t.o.m. barn.

Svar på tråden Kan jag bestämma vem som får bo i mitt hus?