• Anonym (FörTUREN)

    Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö

    Hej!

    Jag efterlyser er som sökt och fått beviljad förtur i Stockholms bostadskö,
    kan ni inte berätta eran historia? Gärna anonymt om det känns bäst så.

    Man kan även berätta om avslag och orsak men jag söker främst framgångshistorier.

    (Dvs, framgång med förturen. Anledningen kan ju vara dyster för det.)

    Jag avböjer tyvärr historier från andra städer då det är så olika regler på olika ställen.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö
  • Anonym (Snyltare)

    Ställ dig i kö eller köp som alla andra.

  • Anonym (M)
    Anonym (FörTUREN) skrev 2015-07-01 13:53:26 följande:

    Hej!

    Jag efterlyser er som sökt och fått beviljad förtur i Stockholms bostadskö,

    kan ni inte berätta eran historia? Gärna anonymt om det känns bäst så.

    Man kan även berätta om avslag och orsak men jag söker främst framgångshistorier.

    (Dvs, framgång med förturen. Anledningen kan ju vara dyster för det.)

    Jag avböjer tyvärr historier från andra städer då det är så olika regler på olika ställen.

    Tack på förhand!


    Kan inte du berätta varför du vill veta? För det är väl inte så att du vill hitta på någon snyfthistoria för att få förtur till bostad?
  • Anonym (FörTUREN)

    Vem säger att det har med mig att göra?

    Det är inte direkt lätt att få förtur och jag tror knappast det går att fejka sig till
    det, herregud människor. 

    "Hitta på snyfthistoria". Skrattretande om du tror det är så lätt.

    Tycker ni lämnar tråden till dom svar jag ville ha, vill inte ha moraliserande över om vilka skäl nån godtycklig människa tycker sig anse är värdiga och ej. Bara veta vilka orsaker som gått igenom och hur kampen sett ut.

  • Anonym (M)
    Anonym (FörTUREN) skrev 2015-07-01 14:39:16 följande:

    Vem säger att det har med mig att göra?

    Det är inte direkt lätt att få förtur och jag tror knappast det går att fejka sig till

    det, herregud människor. 

    "Hitta på snyfthistoria". Skrattretande om du tror det är så lätt.

    Tycker ni lämnar tråden till dom svar jag ville ha, vill inte ha moraliserande över om vilka skäl nån godtycklig människa tycker sig anse är värdiga och ej. Bara veta vilka orsaker som gått igenom och hur kampen sett ut.


    bostad.stockholm.se/contentassets/bc9c17f08feb43bca11c49a7a35e4a6d/2015_fortur_till_bostad_stockholm.pdf
  • Anonym (FörTUREN)
    Anonym (Snyltare) skrev 2015-07-01 14:41:37 följande:

    Varför undrar du vilja skäl ANDRA har?


    Har? Hade. Är inte intresserad av dom som söker just nu. Vill ha avklarade erfarenheter.

    Är inte intresserad av vad man testade att söka för. Jag vill veta vilka omständigheter som gick igenom, beviljades.

    Här är några orsaker till varför jag söker erfarenheter:

    1. Har det ändrats över åren vad som godkänns? Hur gravt?

    2. Hur mycket dokumentation behövdes? Skiljer det mycket från fall till fall?

    Varför?

    Jag är generellt intresserad av samhälle och politik. Just nu är en av Sveriges största problem bostäder. Stockholm är svårast och har hårdast regler för förtur.

    Jag vill veta hur verkligheten ser ut. Läsa det som inte står i tidningen.

    Om Jag planerade att själv ansöka om förtur hade jag väl bett om tips för min specifika anledning, inte bett om andras erfarenheter helt brett?

    Skulle jag hitta på nån annan personlig anledning skulle jag ljuga, tyvärr.
  • Fjärilslarv

    Jag blev våldtagen i mitt eget hem, gärningsmannen kunde koden till min port, jag hade ingen säkerhetsdörr. Nej jag fick inte förtur trots att både min läkare och min kurator på avk ringde och förklarade.

  • Anonym (FörTUREN)
    Fjärilslarv skrev 2015-07-01 14:52:53 följande:

    Jag blev våldtagen i mitt eget hem, gärningsmannen kunde koden till min port, jag hade ingen säkerhetsdörr. Nej jag fick inte förtur trots att både min läkare och min kurator på avk ringde och förklarade.


    Förutsätter att du då bodde och hade varit folkbokförd i Stockholm i minst två år?

    Om du redan hade eget förstahandskontrakt, och gärningsmannen inte var din sambo, kunde du inte göra ett lägenhetsbyte på egen hand då?

    Eller bodde du i andra hand?

    Menar inte att låta dömande. Jag vill bara veta vad orsaken till avslaget var.

    Har man redan förstahandskontrakt, eller anses kunna flytta till nåt nytt i andrahand istället så är det oftast därför. Därför jag frågar.
  • Fjärilslarv
    Anonym (FörTUREN) skrev 2015-07-01 15:10:37 följande:
    Förutsätter att du då bodde och hade varit folkbokförd i Stockholm i minst två år?

    Om du redan hade eget förstahandskontrakt, och gärningsmannen inte var din sambo, kunde du inte göra ett lägenhetsbyte på egen hand då?

    Eller bodde du i andra hand?

    Menar inte att låta dömande. Jag vill bara veta vad orsaken till avslaget var.

    Har man redan förstahandskontrakt, eller anses kunna flytta till nåt nytt i andrahand istället så är det oftast därför. Därför jag frågar.
    men du tror du att jag ens tänkte på att göra ett lägenhetsbyte? jag hade liiiiite andra saker i tankarna nu. nej gärningsmannen var inte min sambo, det var en dejt. ja det var ett förstahandskontrakt.
Svar på tråden Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö